JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

Kognitiivinen kehitys
Lapsuus – kasvatustieteen psykologiset perusteet
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Lasten Kuvataide & Kädentaito
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Ajatuksia oppimisesta
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
VUOROVAIKUTUS.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Linkkivinkki
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Tarja Rauste Sensomotorinen kehitys tarkoittaa, että lapsi oppii aistiensa avulla reagoimaan ympäristönsä ärsykkeisiin; esimerkiksi vauva.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Sosioemotionaalinen kehitys
Havainnointi ja maailmankuva
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
ESSEE.
Aikuisen Ajattelu.
Kysymyksiä fi tunnille
Kielen kehityksen avainkohdat
NUORUUS PS2 LAJM.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
2 Terveysosaaminen.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
Vaikeat huoltajuusriidat lapsen mielenterveyden rakentumisen kannalta
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
10. Ajattelu.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Esityksen transkriptio:

JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( )

AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Assimilaatiossa uusi tieto sulautetaan vanhaan Assimilaatiossa uusi tieto sulautetaan vanhaan Akkommodaatiossa koko mallia on muutettava, koska se ei toimikaan. Akkommodaatiossa koko mallia on muutettava, koska se ei toimikaan. Toisen erillisen mielen ymmärtämistä kutsutaan mielen teoriaksi Toisen erillisen mielen ymmärtämistä kutsutaan mielen teoriaksi

SENSOMOTORINEN VAIHE 0-2V. Lapsen aistien toiminta ja motoriikka näyttelevät suurta osaa Lapsen aistien toiminta ja motoriikka näyttelevät suurta osaa Lapsi tekee aktiivisesti havaintoja, toistelee ja harjoittelee liikesarjoja Lapsi tekee aktiivisesti havaintoja, toistelee ja harjoittelee liikesarjoja Alle vuoden ikäinen lapsi erottaa tutut ihmiset vieraista ja tajuaa esinepysyvyyden Alle vuoden ikäinen lapsi erottaa tutut ihmiset vieraista ja tajuaa esinepysyvyyden Viivästynyt jäljittely kertoo muistin ja mielikuvien toiminnasta Viivästynyt jäljittely kertoo muistin ja mielikuvien toiminnasta Kauden lopulla lapsella on myös alkeellinen käsitys ajasta ja paikasta Kauden lopulla lapsella on myös alkeellinen käsitys ajasta ja paikasta

ESIOPERATIONAALINEN VAIHE 2-7V. Tajuaa sanojen merkityksen (symbolifunktio) Tajuaa sanojen merkityksen (symbolifunktio) Uskoo, että tahtomalla saa muutettua ympäristöä Uskoo, että tahtomalla saa muutettua ympäristöä Uskoo, mitä näkee (vesilasikoe) Uskoo, mitä näkee (vesilasikoe) Pystyy ilmaisemaan itseään paremmin Pystyy ilmaisemaan itseään paremmin Ymmärtää asiat hyvin konkreettisesti Ymmärtää asiat hyvin konkreettisesti

KONKREETTISTEN OPERAATIOIDEN VAIHE 7-12V. Muisti kehittyy ja lapsi kykenee loogiseen päättelyyn (esim. kieli ja matematiikka) Muisti kehittyy ja lapsi kykenee loogiseen päättelyyn (esim. kieli ja matematiikka) Minäkeskeisyys on vähentynyt ja kykenee tuntemaan empatiaa Minäkeskeisyys on vähentynyt ja kykenee tuntemaan empatiaa Kykenee jossain määrin näkemään asiat myös toisten näkökulmasta Kykenee jossain määrin näkemään asiat myös toisten näkökulmasta Kyky luokitella asiat ylä- ja alakäsitteisiin Kyky luokitella asiat ylä- ja alakäsitteisiin Ajan ja paikan taju kehittyy Ajan ja paikan taju kehittyy

FORMAALIEN OPERAATIOIDEN VAIHE 12V.  Ajattelu muuttuu abstraktisemmaksi ja irtautuu välittömästä todellisuudesta Ajattelu muuttuu abstraktisemmaksi ja irtautuu välittömästä todellisuudesta Nuori pystyy hyväksymään erilaisia totuuksia Nuori pystyy hyväksymään erilaisia totuuksia Voi ottaa huomioon yhtä aikaa useita näkökohtia ja tarkastella asioita useista eri näkökulmista Voi ottaa huomioon yhtä aikaa useita näkökohtia ja tarkastella asioita useista eri näkökulmista

KRITIIKKI Piagetin teoriaa on kritisoitu vaiheittaisuudesta Piagetin teoriaa on kritisoitu vaiheittaisuudesta Piagetin mukaan lapsen ajattelu on sidoksissa biologiseen kypsymiseen ja lapset saavuttavat tietyt kehitysvaiheet suunnilleen saman ikäisinä Piagetin mukaan lapsen ajattelu on sidoksissa biologiseen kypsymiseen ja lapset saavuttavat tietyt kehitysvaiheet suunnilleen saman ikäisinä Nykykäsityksen mukaan rajat ja siirtymät ovat liukuvia ja niihin voidaan vaikuttaa Nykykäsityksen mukaan rajat ja siirtymät ovat liukuvia ja niihin voidaan vaikuttaa