Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Advertisements

Vinkkejä hankeviestintään
Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.
Tervetuloa Tekesin asiointipalveluun! Palvelussa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 4/5 Ohje: voit liikkua esityksessä eteen- tai taaksepäin napsauttamalla sivun alareunassa olevaa nuolta Tämän esityksen on.
Matkailutiedottaja Elisabeth Heinrichs Asiakkaan kohtaaminen verkossa - Case Visit Helsinki Miten hyödyntää sosiaalista mediaa matkailutoimiston markkinoinnissa,
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Finnan viestintä ja markkinointi
Viestinnän tilanne kesä 2016
Golf55+ terveysliikuntahanke Toimintasuunnitelma
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
KLUBIEN JULKISUUSKUVA - Tilanne
Tuotteen dokumentointi
Inspiraatiota hankeviestintään!
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Finnan viestintä ja markkinointi
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Maailman Parkinson-päivän some-kampanja
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Instagram.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
MEDIAA TUTKIMASSA.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Ohjelman graafinen ilme ja viestintä
Fabrikam hoitaa kevätsiivouksesi
Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
Tervetuloa Innopajaan
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Viestintäsuunnitelma
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Viestintäsuunnitelma
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Kentän uudet nettisivut Kentän
Vinkkaajan muistilista
Toiminnanjohtajien neuvottelupäivät
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Esityksen transkriptio:

Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO

Sopimukselliset velvoitteet velvoite tiedottaa hankkeesta ja sen saamasta rahoituksesta tarkoituksenmukaisesti, avoimesti ja näkyvästi tiedottaminen on tärkeää hankkeen toiminnan ja tulosten levittämiseksi on yksi rahoituksen saamisen edellytyksistä

EU-rahoituksesta kertominen Erasmus+ -ohjelmaoppaassa ja hankesopimuksessa on määritelty hankkeen tiedotusvelvoitteet, sopimuksessa artikla I.11.: ”Euroopan unionin rahoituksen näkyvyys” huolehdi siitä, että esimerkiksi sanoma- tai aikakauslehtiin kirjoittavalla toimittajalla on tiedossaan hankkeen rahoittaja ja rahoitusohjelman nimi oikeassa muodossa!

EU-rahoituksesta kertominen kaikessa viestinnässä ja viestintämateriaaleissa (esim. esitteet, esittelylehtiset, julisteet, esitelmät, viestintämateriaali kuten Powerpoint-esitykset jne.) tulee käyttää EU-lippua ja kertoa saadusta EU-rahoituksesta Ohjeet: osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus viestintäopas hankkeille CIMOn verkkosivuilla muista myös Erasmus+ hanketietokanta, jota voi hyödyntää viestinnässä:

Vastuuvapauslauseke Kerro viestintämateriaaleissa (esitteet yms.) ns. vastuuvapauslausekkeella myös siitä että Euroopan komissio ei ole vastuussa materiaalin sisällöstä Malliteksti löytyy CIMON verkkosivuilta (suomi/ruotsi/englanti)

Sosiaalinen media Tietoa hankkeesta ja sen tuloksista kannattaa levittää myös omien ja/tai oman organisaation some-kanavien kautta CIMOn some-kanavat: Uutta: CIMOn tubettaja-yhteistyö: Roni Back ja Arttu Lindeman

Miksi tiedottaa? Tulosten levittäminen on osa hanketta Hankkeen tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajemman yleisön tietoisuuteen Kokemusten jakaminen Mukana olevien tahojen sitouttaminen Organisaation intressit, yhteistyö

Aikataulutus ja vastuunjako Ketkä tekevät, mitä ja milloin?

Kenelle, mitä, missä? Mitä? Määritelkää kolme tärkeintä asiaa, jotka haluatte hankkeestanne kertoa. Kenelle? Kenelle suuntaatte viestinne? Missä? Missä kanavassa viesti menee perille?

Viestintäkanavia Some (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube jne.). Muista osuvat hashtagit! # Verkkosivut (sekä hankkeen omat että oppilaitoksen) Omat verkostot (esim. sähköpostilistat, oppilaitoksen uutiskirje tms.) Tapahtumat, seminaarit yms. Media

Sisällöistä (somessa/verkossa) Kuka tekee, mitä ja miksi: tekijät ja tarinat esiin! Suosi aktiivisia verbejä. Päivitä esimerkiksi verkkoon sitä mukaa kuin jotain tapahtuu: pohdintaa, kuvia, videoita, musiikkia yms. Hyödynnä erilaisia tyylejä: blogit, haastattelut, pakinat, kysymys-vastaus –palstat jne.

Medioita 1. Suuret valtakunnalliset mediat (sanomalehdet, sähköiset viestimet, uutistoimistot) 2. Maakuntalehdet 3. Paikalliset mediat (paikallislehdet, paikallisradiot ja -televisiot, valtakunnallisten medioiden paikalliset toimitukset) 4. Yleisaikakauslehdet 5. Ammatti- ja erikoislehdet 6. Jäsen- ja järjestölehdet -> Hankkeille paikallismediat usein paras kohde

Median uutiskynnys Uutiskynnys riippuu päivän uutistarjonnasta Uutistarjonta voi muuttua hetkessä (esim. katastrofit) Valtakunnallinen ja paikallinen uutiskynnys ovat usein hyvin erilaisia Henkilöitävyys Onko hankkeella yhtymäkohtia ajankohtaisiin uutisaiheisiin, tapahtumiin, teemoihin jotka ovat esillä (mediassa) juuri nyt (paikallisesti tai valtakunnallisesti). - Ts. miksi hankkeenne on merkittävä? Mikä on tavoite? Mitä saatte aikaan hankkeessa? Paikallismediassa uutiseksi riittää usein jo se, että ”meidän kylällä tapahtuu”

Miten? Suora kontakti toimitukseen/toimittajaan toimii hanketiedotuksessa usein paremmin kuin varsinainen mediatiedote. Mieti, mikä on asian ”pihvi” = miten nostat toimittajalle esiin sen, mikä tekee juuri teidän hankkeestanne kiinnostavan ja ajankohtaisen.

Ota itse yhteyttä toimitukseen! Medialla on jatkuva aiheiden tarve. Toimittajat eivät mitenkään pysty seuraamaan kaikkea mitä tapahtuu – ota itse yhteyttä toimitukseen ja kerro kiinnostavasta hankkeestanne!

Seuraa lehtiä/paikallistelevisiota/paikallisradiota: -ketkä toimittajat tekevät juttuja aiheista, joita hankkeessanne käsitellään? Mieti, ketä kannattaisi lähestyä!

Hyvä tiedote / juttuvinkki sisältää uutisen/kiinnostavan näkökulman kertoo konkreettisesti itse asiasta = mitä tehdään, ei ole hankekuvaus herättää kohderyhmän kiinnostuksen = mieti, mikä kyseisen median yleisöä voisi kiinnostaa on kieleltään ja ulkoasultaan selkeä kertoo tärkeimmän asian ensin sisältää julkaisupäivämäärän (tiedote) ja yhteystiedot lisätietoja varten huomioi kuvatarpeen

Tiedotteen/juttuvinkin lähettäminen On parasta lähettää sähköpostilla: tekstinä viestikentässä, ei liitteenä Selviä oikeat osoitteet etukäteen - mieti kenelle toimittajalle / osoitteeseen kannattaa lähettää Otsikoi viesti selkeästi ja kiinnostavasti Muista laittaa yhteystiedot lisätietoja varten ja varmista, että nämä tahot ovat tavoitettavissa Erasmus+ -logoa ei käytetä sähköpostiviesteissä, kaikessa muussa hankemateriaalissa kyllä

Lisätietoja Tarvittaessa CIMOn viestinnästä apua: P.s. Seuraa meitä Twitterissä! CIMO_VocED