Kilpailumuodot Toni Uusimäki 2015. 1. TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvonlisävero kirjanpidossa
Advertisements

Raha taseessa Talousdemokratian keskustelutilaisuus Old Bankissa, Turussa Patrizio Lainà Suomen Talousdemokratia ry:n puheenjohtaja.
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
SALMAR-TUTKIMUKSEN TULOKSIA 2001 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Web 2.0 sivut Lego Hyvä esimerkki toiminnan muuttamisesta Web2.0 henkeen Tekivät runsaasti tappiota kunnes kehittivät Mindstorm ohjelman jolla.
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Asuntokaupassa piilee kaksi sudenkuoppaa Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat syksyllä 2014 Sisä-Suomi.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
Kalakantojen arviointi (KALAT22)
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
ELINKEINON HARJOITTAMINEN. OIKEUS ELINKEINON HARJOITTAMISEEN Luonnollisella henkilöllä, jolla asuinpaikka Euroopan talousalueella Suomalaisella yhteisöllä.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen.
Liikeidean esittelyohje
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
Oma Nimi Tilaisuuden nimi Pvm Paikkakunta. Mikä on VALO-CD? Kohderyhmä: tavalliset suomalaiset ihmiset Käyttöjärjestelmä: Windows XP/Vista/7 Sisältää.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
UUDEN AJAN ALUN TALOUSOPIT HI1-KURSSI © Toni Uusimäki 2013.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Onko Facebook monopoli?
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Kansainvälinen kauppa
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Valuuttamarkkinat Valuuttamarkkinoilla mm. suursijoittajat, pankit, yritykset ja eläkerahastot ostavat ja myyvät eri valuuttoja Valuuttakurssi = valuuttojen.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Uhat ja mahdollisuudet © Toni Uusimäki 2012
KILPAILIJAT.
Yritykseni pahimmat kilpailijat
TALOUSTIETO Kilpailu.
Janne Lång ja Wille Kiuru
Kolme täydellisyyttä Kuva: Display Book Shelf by Daniel Eatock.
Yritystuet ja yritysten kansainvälinen kilpailukyky
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Uuden ajan alun löytöretket
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Määräävä markkina-asema
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Vertikaaliset rajoitukset
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

Kilpailumuodot Toni Uusimäki 2015

1. TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen myynti) Ehdot: 1.Niin paljon myyjiä, ettei yksi myyjä tai ostaja voi vaikuttaa markkinoihin 2.Kaikki tuotteet samanlaisia. Vain yksi hinta. 3.Kaikilla osapuolilla täydellinen tietämys markkinoista 4.Markkinoille vapaa pääsy, myös poistuminen vapaasti mahdollista

2. MONOPOLI = YKSINOIKEUS 1/2 Yksi yritys hallitsee markkinoita Yritys päättää vapaasti hinnoista ja myyntimääristä Pyrkii nostamaan hintaa ja omaa voittoaan rajoittamalla tarjonnan määrää Valtiolla ja kunnilla ns. yleishyödyllisiä monopoleja, joiden toiminta perustuu lainsäädäntöön (esim. Alko) Tiukat kilpailunrajoituslait (USA, Eurooppa)

2. MONOPOLI = YKSINOIKEUS 2/2 Monilla yrityksillä ns. määräävä markkina-asema (esim. Microsoft) Yksinoikeus patenttiin  monopoliasema Luonnolliset monopolit Suurtuotannon kustannusedut Sähköverkon ja rataverkon ylläpito, kunnallinen vesijohtoverkosto

3. OLIGOPOLINEN KILPAILU Niin harvoja myyjiä, että ne voivat vaikuttaa hinnan määräytymiseen Ottavat huomioon kilpailijoiden vastatoimet; hinnanjohtajaa seurataan Tuotteet joko samanlaisia tai erilaistettuja Bensiiniasemat, kahvinpaahtimot, pankkitoiminta Uusien yritysten vaikea päästä markkinoille

4. MONOPOLISTINEN KILPAILU Epätäydellisen kilpailun muoto Liittyy merkkituotteiden kauppaan Tuotteet eroavat toisistaan esim. laadun, tekniikan tai muodin suhteen Vapaampi hinnoittelu kuin massatuotteilla Esimerkiksi vaatteet ja jalkineet

5. KILPAILUN RAJOITTAMINEN Luonnolliset monopolit Perustuu lainsäädäntöön Vienti- ja tuontikiellot Hinta- ja palkkasulku Nykyään hyvin harvinainen avoimissa talouksissa Hinnoille ja palkoille ”katto” Suomessa 1950-luvulla