Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HEVY = Helsinki-Espoo-Vantaa nuorisotoimien yhteistyön hedelmät ja haasteet KANUUNA-SEMINAARI KOTKA Eija Ahola Nuorisopalveluiden johtaja.
Advertisements

PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Nuorisotalotyön kehittämishanke Nuorisotyön auditointimalli
Kuntayhteistyötä Kaakonkulmalla
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Terveyspalvelualan uusi palkkausjärjestelmä alkaen
Anu Gretschel 2008: n-toimen peruspalvelut Nuorisotila- toiminta Nuoriso- valtuusto Rantarock Pienryhmät, yöttömät yöt, ennaltaehkäisevä päihdetyö yms.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Lapselle hyvä päivä tänään
ARVIOINTI Vanhempainilta
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Ops seminaari Askola.
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Viestinnän tilanne kesä 2016
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
ARVIOINTISTRATEGIA Rovaniemen tarkastuslautakunta
Kokemuksia pilottikouluista
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Hankinnoilla työllistämisen malli
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Työllistämispalveluiden tarjonnasta monimuotoisen osaamisen kysyntään
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Arviointi.
Arviointi voi olla luonteeltaan
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Tietosuoja-asetuksen vaikutus ammattilaisten työhön verkossa
Saana Rantsi
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Arvioinnista arkipäivää
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Volitioprosessi, tahdon!
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Nuorisotyön auditointi- ja itsearviointimalli
Arviointiverkosto Hyvinkäällä
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Esityksen transkriptio:

Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola

Mikä on nuorten tieto ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Erityisesti nuorten tieto- ja neuvontatyöhön kehitetty arvioinnin väline, jonka avulla voidaan arvioida ja kehittää nuorten tieto- ja neuvontatyön palveluita Muita arvioitavia nuorisotyön toimintoja ovat: 1. Avoimet nuorten illat 2. Tavoitteelliset pienryhmät 3. Leiritoiminta 4. Vaikuttamistoiminta 5. Verkkoperustainen nuorisotyö Käyttötapoina: 1. Auditoinnit -> Vertaisidea 2. Itsearvioinnit -> toimipaikkatasolla

Mitä on auditointi Auditointi on arviointia Arviointi on suhdekäsite, se perustuu tavoitteiden toteutumisen arviointiin ja/tai sovittujen kriteerien tarkasteluun -> kriteerit ja tasokuvaukset ohjaavat auditointia -> arviointi tulee pystyä perustelemaan suhteessa kriteereihin Arviointi on arvosidonnaista -> Arvioinnin kohteeksi nostetaan asioita, joita pidetään tärkeinä ja arvostettavina Arvioinnilla on toimintaa ohjaava vaikutus -> ”Sitä saa, mitä mittaa tai arvioi”

Auditointi kriteerien avulla Auditoinnin kohteena ->vain ja ainoastaan sovittu palvelu kriteerien perusteella -> auditoijan kyky rajata ja hahmottaa kokonaisuus toiminta ja teot –ei tavoitteet –ei työntekijöiden persoonalliset kyvyt tai taipumukset –esim. kriteeri 1 (vuorovaikutuksen aktiivisuus) ei arvioida työntekijää ”tyyppeinä” vaan heidän tapaansa olla läsnä nuorten kanssa. Jokainen työntekijä toki toteuttaa läsnäoloaan oman persoonallisen tapansa kautta.

Työyhteisön toimintatavat ja menetelmät Resurssit Verkkopalvelut 1.Vuorovaikutuksen aktiivisuus 2.Nuorten kohtaaminen yksilöinä 3.Yhdenvertaisuus 4.Nuorten tieto- ja neuvontatyön menetelmät ja välineet 5.Mediakasvatus 6.Työntekijöiden välinen vuorovaikutus 7.Työntekijöiden vastuujaot 8.Työntekijöiden ammattitaidon ja osaamisen hyödyntäminen 9.Toiminnan suunnitelmallisuus 10.Tiedon hyödyntäminen toiminnan suunnittelussa 11.Paikalliset ja alueelliset moniammatilliset verkostot 12.Nuorten tieto- ja neuvontatyön verkostot 13.Sisäinen tiedottaminen 14.Ulkoinen tiedottaminen 15.Vertaistiedottaminen 16.Markkinointi ja viestintä 17.Nuorille suunnattu tietomateriaali 18. Tilojen sijainti 19. Tilojen aukioloajat 20. Tilojen esteettömyys 21. Tilojen käyttö ja toimivuus 22. Tilan yleisilme 23. Turvallisuus 24. Työntekijäresurssit 25. Taloudelliset resurssit 26. Tiedonhankintavälineet 27. Verkkopalvelun sisältö 28. Verkkopalveluiden käytettävyys 29. Verkkopalvelun saavutettavuus 30. Yhdenvertaisuus verkkopalveluissa 31. Verkkopalvelun kysymyspalsta 32. Verkkopalvelusta annettu tiedon avoimuus 33. Verkkopalvelun tuottaminen

Kriteerit ja tasokuvaukset 4 Arviointitasoa: erinomainen (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), heikko/puutteellinen (1) Kriteerien ja tasojen logiikka –tasokuvaukset luonnehdintoja ko. tasolle pääsemisen edellytyksistä –alemmalla tasolla mainittu hyvä toiminta tai käytäntö sisältyy korkeamman tason kuvaukseen, vaikka sitä ei enää erikseen mainita –erinomaisella tasolla teot koko työyhteisölle tai työparille yhteisiä – erinomaisesti toimiva yksittäinen työntekijä ei voi yksin saavuttaa erinomaista tasoa

Esimerkki kriteeristä nuorten kohtaaminen yksilöinä ARVIOINTIKRITEER IT 4 ERINOMAINEN 3 HYVÄ2 TYYDYTTÄVÄ1PUUTTEELLINEN /HEIKKO 2. Nuorten kohtaaminen yksilöinä Työntekijällä on ymmärrys nuoren tiedon ja tuen tarpeesta ja pohtii yhdessä nuoren kanssa mitä tietoa nuori tarvitsee. Työntekijä tunnistaa nuoren kyvyn tai sen puutteen edetä omassa asiassaan ja ohjaa sekä aktivoi nuorta eteenpäin sen edellyttämällä tavalla. Työntekijä varmistaa, että nuori on saanut tarvitsemansa tiedon ja riittävän tuen. Työntekijät osaavat arvioida nuoren tiedon ja tuen tarpeen sekä toimia sen mukaisesti. Työntekijä ottaa nuoren yksilölliset tarpeet ja kyvyt huomioon ja ohjaa nuorta eteenpäin niiden edellyttämällä tavalla. Työntekijä varmistaa, että nuori on saanut tarvitsemansa tiedon. Työntekijä on kiinnostunut nuoren tiedon tarpeesta ja nuoren tiedon tarve selvitetään. Työntekijä tarjoaa tietoa nuorelle Nuori huomioidaan, mutta nuoren tiedon tarvetta ei aktiivisesti selvitetä.