Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
ARVIOINTI Vanhempainilta
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Arvioinnin käsitteitä
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen sisällön jäsentäminen sisällön kohdistuvuus kuulijakuntaan esityksen havainnollisuus ja ymmärrettävyys.
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Mikä on elämänkatsomus?
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä on elämänkatsomus?
TET =Työelämään tutustuminen
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Teknologian opetuskäyttö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia). Palautteen muoto riippuu opetusmuodosta (opetusmuoto = opetusmenetelmä/työtapa + puitteet) Vuorovaikutus eri opetusmuodossa voi olla: 1. yksisuuntaista (oppilas vastaanottaa; esim: luennon kuunteleminen, kirjan lukeminen jne.) 2. ryhmävuorovaikutusta (edellyttää yleensä alle 15 hengen pienryhmää) 3. henkilökohtaista (yksilövalmennus, opettaja käy oppilaan kanssa läpi tämän tehtäviä jne.) 4. konevuorovaikutteista

Kun oppilaan rooli on vastaanottava, on vaarana (ainakin jatkuvan) arvioinnin ja palautteen vähäisyys. Kahden välisessä ja ryhmäopetustapahtumassa haasteena on kysymys siitä, mitä arvioidaan:  oppilaan puheenvuorojen pitää voida edistää opiskelua ja oppimista, mikä voi olla ongelma jos ne ovat arvostelun kohde.  Esim: kun opettaja arvostelee osaamista puheenvuorojen perusteella, oppilaan kannattaa ehkä esittää ’osaavampaa’ kuin hän on, jos se parantaa arvosanaa, vaikka se haittaisi oppimista. Koneopetuksessa huolena palautejärjestelmien rakentaminen ja integrointi muuhun palautteeseen.

Palautteen hampurilaismalli Myönteinen johdanto pehmeä ja maistuvain pulla Pihvi Voi sisältää myös kitkeriä mausteita Myönteinen päättävä osa Suuntautuu tulevaisuuteen tähtää siihen, ettei kritiikki toimi murtavasti Mallia on myös arvosteltu Aktiivinen tietoisuus siitä (esim. opettajankoulutuksessa) on toki ongelma, mutta yleisinhimillisenä varsin uskottava (erit. lapset ja nuoret)

Muista antaessasi oppilaalle palautetta (arviointia) Tähtää tavoitteeseen opettajan palautteen antaminen tähtää oppijan auttamiseen kohti tavoitetta Ole rehellinen mutta kaikkea ei tarvitse eikä pidä sanoa Anna palaute heti palautteen teho riippuu olennaisesti viiveen puuttumisesta Vältä yleisöä jos annat kriittistä palautetta Kritiikin pitää olla rakentavaa

Palautteen rakentavuus Suuntaa kielteiset asiat toimintaan, ei henkilöön Henkilöön kohdistuva palaute kuormittaa itsetuntoa. Kritisoitavien asioiden pitää olla muutettavissa Palautteen saajan pitää aidosti kyetä ja kyetä uskomaan muutokseen Vältä sanomasta negatiivisien asioiden yhteydessä ”taas sinä” (puhumattakaan ”aina” tai positiivisen puuttuessa ”ei koskaan”)