24.9.2016 1 Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna 2.9.2010 Anne-Marie Rigoff.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
Advertisements

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
MYK työrauhaa ja järjestystä
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Arviointi ja vaikuttavuus
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
<Maakunnan nimi>
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Datan avaamisen ohjeistus
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Terve Kunta –verkostokokous
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
KP OTE Opinnoista töihin
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Järjestötieto muutoksessa
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Salla Turpeinen, Virpi Inkinen, Kaarlo Laine
Esityksen transkriptio:

Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff

Taustaa Perusopetuslaki: ”Koulun on kerättävä tietoja oppilaiden poissaoloista” Poissaolot on tärkeä kouluikäisten terveyden ja hyvinvoinnin indikaattori Käytännöt kirjavia mikä on poissaolo/myöhästyminen? miten tieto tulisi kirjata?

Taustaa Syksyllä 2009 peruskoulujen johdolle tehdyn kyselyn mukaan: Poissaolotuntien kokonaismäärä tiedetään noin puolessa kouluista Sairauspoissaolojen määrä kolmanneksessa kouluista Luvattomat poissaolot tiedetään noin 40 % kouluista

Taustaa Puuttuu Valtakunnalliset määritykset Yhteiset toimintakäytännöt Kirjaaminen Seuranta Toimenpiteet Tietojen systemaattinen hyödyntäminen Varhaisessa puuttumisessa Koulun toiminnan johtamisessa/kehittämisessä

Yhteistyö harjoittelukoulujen kanssa Yhteistyö aloitettu 06/2007 Tavoitteena: Määritellä keskeiset oppilashuollon ydintoimintojen sisältöalueet Määritellä tunnusluvut, joiden kirjaaminen on olennaista koulun arjessa Kirjata yhteisen määrittelyn mukaiset asiat systemaattisesti oppilashallinto-ohjelmaan Hyödyntää tietoja varhaisessa puuttumisessa sekä koulun toiminnan johtamisessa

Harjoittelukoulut/THL Harjoittelukoulut (kaikki mukana) Koulujen yhdyshenkilöt osallistuvat työkokouksiin 2-4/krt/v Osallistuvat määrittelytyöhön Vievät kehitysideat testattaviksi/kommentoitaviksi Toimivat opettajien kouluttajina/teknisenä tukena THL (TedBM) Työkokouksien organisointi Asiantuntijatuki Yhteisten käytäntöjen levittäminen/tiedottaminen Tietojärjestelmätoimittajien informoiminen

Määritellyt sisältöalueet: Poissaolo ja myöhästyminen Oppilaan työskentely Oppilaan käyttäytyminen Toimenpiteet (lokakuun päivityksessä)  Tavoitteena ottaa kaikki luokitukset käyttöön valtion harjoittelukouluissa  Hyödyntää tietoja systemaattisesti

Poissaolo ja myöhästyminen Myöhästyminen alle 15 min Sairauspoissaolo Muu luvallinen poissaolo Luvaton poissaolo (myös myöhästyminen yli 15 min. oppitunnista)

Oppilaan työskentely Kotitehtävät tekemättä Opiskeluvälineet puuttuvat Ei osallistu opiskeluun Häiritsee työrauhaa Positiivinen muutos koulutyöskentelyssä Joku muu

Oppilaan käyttäytyminen Kiusaaminen (esim. seksuaalinen häirintä, nimittely ym.). Ilkivalta Tupakointi/nuuskaaminen kouluaikana Alkoholi/huumeet tms. koulussa (käyttö, tuominen, välittäminen kouluaikana) Varkaus/näpistely Väkivaltainen käytös (esim. uhkailu, tappelu, raivonpurkaus) Kouluyhteisön vakava häirintä Joku muu

Esimerkkejä tietojen hyödyntämisestä Tarkastellaan poissaoloja/myöhästymisiä –Koko koulun tasolla vrt. muihin kouluihin –Luokkatasolla Käsitellään tietoja –Opettajien kokouksessa –Oppilashuoltoryhmässä –Vanhempainillassa Tavoitteena yhteinen käytäntö tallennetun tiedon hyödyntämiseen

Yhteisten käytäntöjen kuvaukset Tulossa syksyn aikana: Yhteinen kirjattu kuvaus kaikista sisältöalueista (poissaolot, työskentely, käyttäytyminen, toimenpiteet) Mihin merkitään Milloin Missä muodossa Helposti kaikkien löydettävissä (esim. sijaiset)

Haasteita Koulut erilaisissa vaiheissa kirjaamisessa Toimenpide luokitus tulossa syksyllä Yhteiset toimintamallit harjoittelukouluille Puuttumisen käytäntöihin Tietojen systemaattiseen hyödyntämiseen Mallin levittäminen muihin kouluihin Pilottina Oulun seutu

Tulevaisuuden näkymiä: Reaaliaikainen työkalu oppilaan läsnäolon seurantaan