Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet Hannu Soini Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka KASOPE, 2012
1. MITÄ ON KASVATUSPSYKOLOGIA Psykologiaa vai kasvatustiedettä ? Kasvatuspsykologia psykologian osa-alueena Kasvatuspsykologian historia kytkeytyy vahvasti psykologiatieteen kehitykseen Kasvatuspsykologia sillanrakentajana
Kasvatuspsykologian määrittely Kasvatuspsykologia tutkii ihmisen psyykkistä kehitystä ja kasvua sekä kasvun ohjauksen psykologisia ehtoja psykologia: miten ihmisen kasvu ja kehitys tapahtuu kasvatustiede: miten ihmisen kehitykseen ja kasvuun voidaan tietoisesti vaikuttaa Ks lisää määritelmiä : http://cc.oulu.fi/~hsoini/luentomateriaali
1.2. Kasvatuspsykologian tehtäviä Kasvatuspsykologia uuden tiedon tuottajana Kasvatuspsykologian soveltava tehtävä Kasvatuspsykologian kriittinen tehtävä
Kasvatuspsykologian tehtävästä Kasvatuspsykologia tutkii ja selittää psyykkisten rakenteiden muodostumista ja lainalaisuuksia kasvatustapahtumassa. Kasvatuspsykologia määrittää ja rajaa laajentaa kasvatuksen mahdollisuuksia tarjoamalla tietoa psyykkisen kasvun lainalaisuuksista.
1.3. Kasvatuspsykologian tutkimusalueet Oppiminen kasvatuspsykologian tärkein tutkimusalue Oppimisen motivationaalinen perusta oppimisen strategiat, -tyylit oppimisvaikeudet Oppimiskokemukset
Kasvatuspsykologian tutkimusalueita Kehityspsykologinen tieto kasvatustyön perustana varhainen vuorovaikutus psyyken rakenteiden muovaajana Leikin ja oppimisen kehityspsykologinen merkitys Kehitysvaiheet eri ikäkausina
Kasvatuspsykologian tutkimusalueita Kasvatuksen sosiaalipsykologiset kysymykset Yhteistoiminnallisuus oppimisen ja opetuksen teoreettisena perustana Ryhmädynamiikka ja organisaatiopsykologia Pedagogisen johtamisen psykologiset kysymykset
Kasvatuspsykologian tutkimusalueita Neuropsykologisen tiedon kasvatuspsykologinen merkitys Aivotutkimuksen saavutukset ja niiden heijastuminen oppimiseen ja koulutukseen Havaintopsykologian merkitys kasvatustyössä Oppimisen ja oppimisvaikeuksien neuropsykologinen perusta