Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMikko Siitonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
II KASVU JA KEHITYS KASVATUSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSKOHTEENA II KASVU JA KEHITYS KASVATUSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSKOHTEENA Hannu Soini Oulun yliopisto, Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka 2012
2
2.1. Kasvu, Kehitys, Oppiminen Kehitys: organismin koossa tai rakenteissa tapahtuva muutos tiettynä ajankohtana Psyyken kehitys/kasvu: Asteettaista muutosta psyykkisten toimintojen rakenteissa Asteettaista muutosta psyykkisten toimintojen rakenteissa Muutoksen kriteerit erilaisia eri teorioissa Muutoksen kriteerit erilaisia eri teorioissa Muutos määritellään normatiivisesti, esim. kypsä aikuisuus Muutos määritellään normatiivisesti, esim. kypsä aikuisuus
3
Kehityksen tarkastelun tasot Evoluutiopsykologia tarkastelee kehitystä lajikehityksen näkökulmasta Kehitysteoriat tarkastelevat psyykkistä kehitystä yksilönkehityksen näkökulmasta Kehitysvaiheet : Kehitysvaiheet : Kehityksen osa-alueet: Kehityksen osa-alueet:
4
Psyykkisen kehityksen selittäminen Perimä/ympäristö-dilemma Hebb: Kehityksen faktorit 1. Perinnölliset tekijät 2. Kemialliset tekijät ennen syntymää 3. Kemialliset tekijät syntymän jälkeen 4. Pysyvät, lajin kaikille jäsenille yhteiset ja väistämättömät kokemukset 5. Lajin jäsenien vaihtelevat, yksilölliset kokemukset 6. Traumaattiset kokemukset
5
Kehityksen häiriintymisen psykologinen selittäminen Erilaisuuden ja poikkeavuuden patologisointi Thomas Szasz: 1. Elämisen ongelmat 1. Mielenterveyden ongelmat
6
Normaalin kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä 1. Perusluottamuksen vahvistuminen 2. Autonomian laajentuminen 3. Kommunikaation ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen 4. Ajattelun rakenteiden ja oppimiskyvyn kehittyminen 5. Psyykkisen itsesäätelyjärjestelmän kehittyminen
7
2.2. Evoluutiopsykologia ja kasvatus Ihmisen psyykkinen rakenne perustuu ihmislajin kykyyn adaptoitua muuttuviin olosuhteisiin Oppimiskyky korvaa ns. vaistotoiminnot Älykkyys, kommunikaatiotaidot ja aivojen kasvu ovat seurausta ympäristön muutoksesta ja ihmisen kyvystä sopeutua muutokseen
8
Hoiva ja huolenpito ihmisen psyykkisen kasvun perustana Ihmisen psyykkisen kehityksen ”hitaus” Ns. ”evolutionäärinen keskosuus”(Rochart,2001) Ns. ”evolutionäärinen keskosuus”(Rochart,2001) Pitkä hoivan ja huolenpidon tarve Pitkä hoivan ja huolenpidon tarve Kulttuurievoluutio Yhteisölliset toimintamuodot ja yhteiskunnalliset rakenteet mahdollistavat ”hoivan” jatkuvuuden Yhteisölliset toimintamuodot ja yhteiskunnalliset rakenteet mahdollistavat ”hoivan” jatkuvuuden Systemaattinen kasvatus ja koulutusSystemaattinen kasvatus ja koulutus Vanhemmuus ( Human parenting)Vanhemmuus ( Human parenting)
9
Hoivan ja huolenpidon psykologiset seuraamukset Ihmiselle ominaisten psyykkisten rakenteiden muodostuminen Kollektiivinen älykkyys Kollektiivinen älykkyys Kielen, ajattelun, kommunikaation taidot Kielen, ajattelun, kommunikaation taidot Psykologinen syntymä minätietoisuuden muodostuminen minätietoisuuden muodostuminen Hoivan puuttumisen psykologiset seuraamukset Psykopatologiset kehityspolut Psykopatologiset kehityspolut
10
2.3. Yksilön kehityksen psykologiset kuvaustavat MODERNIT KEHITYSTEORIAT PSYKODYNAAMINEN KEHITYSTEORIA JA KASVATUS Varhaiskehityksen merkitystä korostava Varhaiskehityksen merkitystä korostava Kehityksen vaiheittaisuus, yksilöllisyys ja epälineaarisuus Kehityksen vaiheittaisuus, yksilöllisyys ja epälineaarisuus Samaistumisen merkitys Samaistumisen merkitys Kasvatuksen tehtävä on yksilön sosiaalistaminen Kasvatuksen tehtävä on yksilön sosiaalistaminen
11
Kognitiivinen kehitysteoria ja kasvatus Jean Piaget ( 1896-1980) - Lapsi on meille ”kognitiivinen muukalainen” - Ajattelun rakenteiden laadulliset muutokset - Kehitti uudenlaista metodologista lähestymistapaa psykologiassa
12
Kognitiivinen kehitysteoria ja kasvatus Korostaa lapsen kuuntelemista ja arvostamista Oppimisprosessien ymmärtäminen tärkeämpää kuin oppimisen tulos Lapsi on luonnostaan tiedonhaluinen ja tietävä olento
13
Humanistinen kehitysteoria ja kasvatus Carl Rogers, A; Maslow Korostaa subjektiivisten kokemusten (minän) huomioon ottamista sekä psykologian teorian rakentamisessa että kasvatus- ja terapiatyössä kasvatuksen vapauden, yksilöllisyyden ja avoimuuden puolustaja Empaattisen ja terapeuttisen asenteen korostaminen olennaista kasvatuksessa
14
Kulttuurihistoriallinen kehitysteoria L. Vygotskyn kehittämä lähestymistapa Kasvatuspsykologian vaikutusvaltaisin teoreettinen suuntaus kansainvälisesti Kytkee oppimisen kehitysprosessin tärkeimmäksi tekijäksi Leontjiev, Luria ja Elkonin kehittivät teoriaa edelleen
15
KEHITYSVAIHEET (Elkonin) Vauvaikä (0-1)
16
Kehitysvaiheet (Elkonin) Kehitysvaihe Vauvaikä (0-1 v) Pikkulapsi-ikä ( 1-3) Esikouluikä (4-6) Kouluikä (7-12) Nuoruusikä (13- Aikuisikä Dominoiva toiminta Dominoiva toiminta Emotionaalinen vuorovaikutus EsineleikkiRoolileikkiOppiminen Suuntautuminen yhteiskuntaan Työ
17
Kulttuurisen kehityksen yleinen geneettinen laki Mikä tahansa psyykkinen toiminto ilmenee lapsen kulttuurisessa kehityksessä kahdesti, kahdella tasolla, ensin sosiaalisella, sitten psykologisella tasolla. Ensin ihmisten välisenä interpsykologisena kategoriana, sitten lapsen sisäisenä, intrapsykologisena kategoriana Vygotsky, (1931,1997)
18
Psyykkisten rakenteiden muodostuminen Kaikista sosiaalisista suhteista ei tule psyykkisiä rakenteita Emotionaalisesti merkittävät, itselle merkitykselliseksi koetut vuorovaikutussuhteet, kokemukset Emotionaalisesti merkittävät, itselle merkitykselliseksi koetut vuorovaikutussuhteet, kokemukset Sosiaalinen = sosiokulttuurinen maailma, jossa psyykkiset rakenteet muodostuvat Yksilölliset psyykkiset rakenteet ovat olemassa sosiaalisina! (ts systeemisinä, sosiokulttuurisina suhteina)
19
Interpersoonallisuuden teoreettinen merkitys Psyykkiset rakenteet muodostuvat vuorovaikutuksen, erityisesti interpersoonallisten suhteiden kautta Psyykkinen kokemus on suhde Psyykkinen toiminta ei ainoastaan kehity interpersoonallisesti, se on jo alun alkaen olemassa suhteena Psyykkistä toimintaa tulee siksi myös tutkia suhteena (metodologinen haaste)
20
Interpersoonallisen suhteen pedagoginen merkitys Kasvatuksen tehtävä on psyykkistä kasvua ja oppimista edistävien vuorovaikutussuhteiden rakentaminen varhaislapsuudesta aikuisuuten saakka. Äiti-lapsi suhde, kasvattaja- kasvatettava suhde Äiti-lapsi suhde, kasvattaja- kasvatettava suhde Turvallisuus, autonomia, mallin tarjoaminen, tukirakenteet(scaffolding) jne. Turvallisuus, autonomia, mallin tarjoaminen, tukirakenteet(scaffolding) jne. Kouluoppiminen, taidot, asiantuntijuus jne. muotoutuvat kulttuurisesti välittyneiden vuorovaikutussuhteiden kautta Kouluoppiminen, taidot, asiantuntijuus jne. muotoutuvat kulttuurisesti välittyneiden vuorovaikutussuhteiden kautta
21
Kehityksen ja oppimisen dynamiikka Psyyken rakenteiden kulttuurihistoriallinen sidonnaisuus Psyykkinen kasvu edellyttää kasvatettavan tietoista ja oikea-aikaista ohjausta (vaikuttamista) Psyykkinen kasvu edellyttää kasvatettavan tietoista ja oikea-aikaista ohjausta (vaikuttamista) Lähikehityksen vyöhyke (ZPD) kuvaa kasvun dynaamisuutta ja jännitteitä Lähikehityksen vyöhyke (ZPD) kuvaa kasvun dynaamisuutta ja jännitteitä Opetuksen merkitys ratkaiseva jännitteiden myönteisessä ratkaisemisessaOpetuksen merkitys ratkaiseva jännitteiden myönteisessä ratkaisemisessa Leikissä lapsi luo spontaanisti ZPD:nLeikissä lapsi luo spontaanisti ZPD:n
22
Yksilön todellinen osaaminen lähikehityksen vyöhyke, ZPD (Vygotsky, 1978) Potentiaalinen osaaminen LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKE, ZPD POTENTIAALISEN OSAAMISEN SAAVUTTAMINEN -Scaffolding -Mallin tarjoaminen
23
TYHJÄ TILA JA LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKE Yksilön todellinen osaaminen LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKE Potentiaalinen osaaminen TYHJÄ TILA
24
Tyhjä tila Muistuttaa kasvatettavan aloitteellisuuden merkityksestä, Spontaanin, ennustamattoman kasvun mahdollistaja Yksityisyyden ja hiljaisuuden suoja Autonomian kunnioittaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.