Ammatillisen kuuntelemisosaamisen vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa FT Sanna Ala-Kortesmaa Yliopisto-opettaja Tampereen teknillinen yliopisto
Muutosviestintä Viestintää sidosryhmien suuntaan Mitä kenellekin tulee kertoa? Missä vaiheessa tiedon tulee saavuttaa kyseessäoleva sidosryhmä? Pääviesti on ja pysyy samana sävyt vaihtelevat kohderyhmän ja ajankohdan mukaan sävy muuttuu turvallisuudentunnetta vahvistavasta muutoksen hyviä puolia korostavaksi ja myös uutta rakentavaksi
Muutosviestintä Kuuntelemisen rooli korostunut edesauttaa sitoutumista ja motivaatiota osallistaa auttaa tunnistamaan muutosviestinnän ongelmakohdat ja haasteet kuunteleminen ja työhyvinvointi: työntekijän hyvinvoinnilla heijastevaikutus koko organisaation hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Hanke: Kuuntelemisen ja työhyvinvoinnin yhteys terveydenhoitoalan organisaatiomuutoksessa Teemat 1. Asenteet kuuntelemista ja kuuntelemisosaamista kohtaan 2. Kuuntelemisosaamisen taso 3. Ammatillisen kuuntelemisosaamisen kehittämistarpeet Hyödyt organisaatiolle: 1. Apuväline viestintäkoulutuksen suunnitteluun 2. Valmiudet vuorovaikutteisen kuuntelemisosaamisen käyttöön Ammatillisen kuuntelemisosaamisen malli (Ala-Kortesmaa, 2015)
Ammatillinen kuuntelemisosaaminen
Ammatillisen kuuntelemisosaamisen ulottuvuudet
“Hanke pyrkii vastaamaan työelämän vaatimuksiin tuottamalla tietoa ja käytännön ratkaisuja, joiden avulla organisaatiot voivat kustannustehokkaasti ylläpitää ja edistää sekä työntekijöidensä hyvinvointia että omaa tuottavuuttaan organisaatiomuutoksessa.”
Monitieteellinen viitekehys Hanke ammentaa seuraavien alojen teoriasta: Viestintä Sosiaalipsykologia Hoitotiede Psykologia
Hankkeeseen osallistujat ja menetelmät Kirurgian osaston ylihoitajat ja hoitajaesimiehet Psykiatrian osaston ylihoitajat ja hoitajaesimiehet Puolistrukturoidut haastattelut (kvalitatiivinen data) Analysointi Grounded Theory –metodin menetelmillä Tutkimuslomake (kvantitatiivinen data) Analysointi regressioanalyysia, korrelaatioanalyysia, ja ANOVA-analyysia hyödyntämällä
”Kun tarkoituksenmukainen kuuntelemisosaaminen osataan ottaa käyttöön erilaisissa työympäristöissä ja –tilanteissa, itse kuuntelemisosaamista osataan hyödyntää tehokkaasti ja työn tulokset paranevat.”
Kiitos, hyvää kesää kaikille, ja vielä kerran Pekalle onnittelut ja kiitokset kaikesta yhteistyöstä!