5.8.2015 1 Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Advertisements

Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Yhteiskehittäjäryhmän työpaja
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Minno meets Innokylä – Innopaja
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
-projektin koordinaatio Jenni Wessman, Peppi Saikku
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Ohjeet työpajojen vetäjille
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
ASIAKASOSALLISUUS PÄÄTÖKSENTEOSSA JA PALVELUIDEN SUUNNITTELUSSA
Sataedun osuuden väliraportointi
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Tervetuloa Innopajaan
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Mikä on koordinaatiohanke ja miten se tukee alueellisia kokeiluja
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Vanhoja ja uusia tapoja vaikuttaa
SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa Annakaisa Iivari.
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Työikäisten kuntoutus
Innopaja
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Tervetuloa innopajaan
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Osallistava kerhotoiminta
Kysymykset työskentelylle: Verkoston vastuut, pelisäännöt ja hyödyt 1
Hanketyö johtamisen ja kehittämisen välineenä
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
RIVAKKA OTE! OTE-kärkihanke projekti 7: Polut hoitoon ja kuntoutukseen
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen Kärkihanke: Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) / STM Vertaisoppimispäivät Oulu
Sote-uudistuksen toimeenpano
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Osatyökykyisille tie työelämään
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja osallistuvat siihen oman osaamisensa tai asiantuntijuutensa pohjalta. Samalla kun ymmärrys kehitettävästä asiasta muuttuu, myös eri tahot voivat joutua muuttamaan tai jalostamaan omia käsityksiään kehitettävästä asiasta” (Innopajan periaatteita) Innopaja

Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä Työpajan tavoite: - Pohjustaa ”Palvelut asiakaslähtöisiksi”- kärkihanke, toimenpide 1 teemoja ja tulevaa työtä - Luoda yhteistä ymmärrystä asiakasosallisuudesta sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen eri vaiheissa - Tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät kokemustiedon välittymistä päätöksentekoon -Pohtia yhdessä eri näkökulmista, millaisilla työtavoilla varmistetaan vuorovaikutus asiakkaiden ja ammattilaisten välillä

Sosiaali- ja terveydenhuollon kärkihanke 1 Toimintamallit uudistetaan ja eri organisaatioiden tietojen yhteiskäyttö tehdään mahdolliseksi. Asiakkaan omatoimisuutta ja valinnanvapautta tuetaan ja sähköiset palvelut otetaan käyttöön. Kustannusten kasvua voidaan hillitä. Henkilöstö voi keskittyä työtehtäviin, jotka hyödyttävät eniten asiakkaiden hyvinvointia. Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä, perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula Toimenpiteet –Julkinen palvelulupaus –Kokemusasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli –Omahoidon ja sähköisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönotto –Palvelusetelikokeilu –Perustulokokeilu –Asumisperusteinen sosiaaliturva

Palvelut asiakaslähtöisiksi

Asiakasosallisuus-osahankkeen aikataulu 1.Valmistelu, taustoitus valmis 2/ Kärkihankkeen valmistelutalkoot: Koottu toimintamalleja, joissa on hyödynnetty kokemusasiantuntijuutta tai asiakasta osallistavia menetelmiä muun muassa strategioiden ja palveluiden kehittämisessä. 2) (Mahdolliset) säädösmuutokset valmisteltu 2/2016 3) Toimintamallin suunnittelu -> 10/ Rautalankamalli -> Yhteiset alueelliset työpajat keväällä eri toimijoille yms. 4) Kokeilut tehty 10/2017 5) Lopullinen toimintamalli ja suositukset kuvattu 12/2017

Pelin kulku Aloitusruutu Jakaudutaan neljään ryhmään (Violetit, vihreät, oranssit ja siniset): Valitkaa ryhmästänne yhteenvedon esittäjä ja kirjuri Ruutu 1: Kukin ryhmä keskustelee yhdestä kysymyksestä (15 min) Ruutu 2: Muiden ryhmien tuotosten kommentointi oman mielenkiinnon mukaan (10 min.) Ruutu 3: Paluu ensimmäiselle pisteelle: Tuumailkaa, yhdistelkää ja nostakaa fläpiltä esiin kolme keskeistä asiaa Kun kaikki meni niin kuin pitikin: Keksikää lopuksi pysäyttävä, havahduttava ”lööppi”, jonka iltapäivälehdet julkaisevat 5 vuoden päästä pohtimastanne aiheesta

Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä VIOLETTI –ryhmä Mitä voisivat olla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyön uudet tavat sote - palveluiden kehittämisessä? Kenen tulisi toteuttaa näiden tapojen järjestäminen ja koordinoiminen? (Maakunnalliset ”kehittämisyksiköt”, asiakkaat, alueelliset päättäjät, järjestöt, palveluiden tuottajat….) VIHREÄ- ryhmä Mitkä tekijät estävät, mitkä tekijät edistävät asiakkaan kokemustiedon hyödyntämistä organisaation päätöksenteossa? ORANSSI- ryhmä Asiakkaan hattu päähän: Miten haluan asiakkaana osallistua palveluiden kehittämiseen? SININEN -ryhmä Millä tavoilla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyötä ja yhteistuottamisen hyötyjä/tuloksia voi tehdä näkyväksi? (arviointi, viestintä, tietoa kokoava portaali….) Kenen tehtävä se on?

RUUTU 4: Maali eli tehtävän purku Tehtävän purku tapahtuu yhteisesti isossa salissa Kertokaa käsittelemänne kysymys ja 3 keskeistä huomiota siitä + muuta mielenkiintoista tai yllättävää keskusteluissa noussutta ”Lööppi” toimii toivottuna tulevaisuuden kuvana ja jättää aiheesta muistijäljen myös niille, jotka eivät tähän pajaan osallistuneet

Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä VIOLETTI –ryhmä Mitä voisivat olla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyön uudet tavat sote - palveluiden kehittämisessä? Kenen tulisi toteuttaa näiden tapojen järjestäminen ja koordinoiminen? (Maakunnalliset ”kehittämisyksiköt”, asiakkaat, alueelliset päättäjät, järjestöt, palveluiden tuottajat….) VIHREÄ- ryhmä Mitkä tekijät estävät, mitkä tekijät edistävät asiakkaan kokemustiedon hyödyntämistä organisaation päätöksenteossa? ORANSSI- ryhmä Asiakkaan hattu päähän: Miten haluan asiakkaana osallistua palveluiden kehittämiseen? SININEN -ryhmä Millä tavoilla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyötä ja yhteistuottamisen hyötyjä/tuloksia voi tehdä näkyväksi? (arviointi, viestintä, tietoa kokoava portaali….) Kenen tehtävä se on?

Lööppi (violetti): Yhteistyön uudet tavat, roolit ja vastuut? Asiakkaat kuntouttivat Sote-ammattilaiset

Lööppi (vihreä): Kokemustiedon hyödyntäminen organisaation päätöksenteossa Matti vaihtoi sote- aluetta ja pääsi hoitoon

Lööppi (oranssi): Asiakkaat sote - palveluita kehittämässä Sote- palvelut saatu VIHDOIN kuntoon asiakaslähtöisesti

Lööppi (sininen): Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyö ja yhteistuottaminen näkyväksi Superihmisiä löytyi - Elämän kouluttamia moniammattilaisia palveluohjaajia

Työpajan ohjelma ja aikataulu Orientaatio työpajan aiheeseen Esittelyt ja pajan tavoite Kärkihankkeen esittely Työpajaohjeistus > Ryhmätyöskentelyä Ryhmiin jakautuminen Työskentelyä oman kysymyksen parissa Muiden ryhmien kysymysten kommentointia Paluu omalle pisteelle Kootkaa kolme keskeistä pointtia ja visioikaa lööppitehtävä. Valitkaa joukostanne yhteenvedon esittäjä KLO Paluu yhteiseen tilaan