Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja osallistuvat siihen oman osaamisensa tai asiantuntijuutensa pohjalta. Samalla kun ymmärrys kehitettävästä asiasta muuttuu, myös eri tahot voivat joutua muuttamaan tai jalostamaan omia käsityksiään kehitettävästä asiasta” (Innopajan periaatteita) Innopaja
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä Työpajan tavoite: - Pohjustaa ”Palvelut asiakaslähtöisiksi”- kärkihanke, toimenpide 1 teemoja ja tulevaa työtä - Luoda yhteistä ymmärrystä asiakasosallisuudesta sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen eri vaiheissa - Tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät kokemustiedon välittymistä päätöksentekoon -Pohtia yhdessä eri näkökulmista, millaisilla työtavoilla varmistetaan vuorovaikutus asiakkaiden ja ammattilaisten välillä
Sosiaali- ja terveydenhuollon kärkihanke 1 Toimintamallit uudistetaan ja eri organisaatioiden tietojen yhteiskäyttö tehdään mahdolliseksi. Asiakkaan omatoimisuutta ja valinnanvapautta tuetaan ja sähköiset palvelut otetaan käyttöön. Kustannusten kasvua voidaan hillitä. Henkilöstö voi keskittyä työtehtäviin, jotka hyödyttävät eniten asiakkaiden hyvinvointia. Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä, perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula Toimenpiteet –Julkinen palvelulupaus –Kokemusasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli –Omahoidon ja sähköisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönotto –Palvelusetelikokeilu –Perustulokokeilu –Asumisperusteinen sosiaaliturva
Palvelut asiakaslähtöisiksi
Asiakasosallisuus-osahankkeen aikataulu 1.Valmistelu, taustoitus valmis 2/ Kärkihankkeen valmistelutalkoot: Koottu toimintamalleja, joissa on hyödynnetty kokemusasiantuntijuutta tai asiakasta osallistavia menetelmiä muun muassa strategioiden ja palveluiden kehittämisessä. 2) (Mahdolliset) säädösmuutokset valmisteltu 2/2016 3) Toimintamallin suunnittelu -> 10/ Rautalankamalli -> Yhteiset alueelliset työpajat keväällä eri toimijoille yms. 4) Kokeilut tehty 10/2017 5) Lopullinen toimintamalli ja suositukset kuvattu 12/2017
Pelin kulku Aloitusruutu Jakaudutaan neljään ryhmään (Violetit, vihreät, oranssit ja siniset): Valitkaa ryhmästänne yhteenvedon esittäjä ja kirjuri Ruutu 1: Kukin ryhmä keskustelee yhdestä kysymyksestä (15 min) Ruutu 2: Muiden ryhmien tuotosten kommentointi oman mielenkiinnon mukaan (10 min.) Ruutu 3: Paluu ensimmäiselle pisteelle: Tuumailkaa, yhdistelkää ja nostakaa fläpiltä esiin kolme keskeistä asiaa Kun kaikki meni niin kuin pitikin: Keksikää lopuksi pysäyttävä, havahduttava ”lööppi”, jonka iltapäivälehdet julkaisevat 5 vuoden päästä pohtimastanne aiheesta
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä VIOLETTI –ryhmä Mitä voisivat olla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyön uudet tavat sote - palveluiden kehittämisessä? Kenen tulisi toteuttaa näiden tapojen järjestäminen ja koordinoiminen? (Maakunnalliset ”kehittämisyksiköt”, asiakkaat, alueelliset päättäjät, järjestöt, palveluiden tuottajat….) VIHREÄ- ryhmä Mitkä tekijät estävät, mitkä tekijät edistävät asiakkaan kokemustiedon hyödyntämistä organisaation päätöksenteossa? ORANSSI- ryhmä Asiakkaan hattu päähän: Miten haluan asiakkaana osallistua palveluiden kehittämiseen? SININEN -ryhmä Millä tavoilla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyötä ja yhteistuottamisen hyötyjä/tuloksia voi tehdä näkyväksi? (arviointi, viestintä, tietoa kokoava portaali….) Kenen tehtävä se on?
RUUTU 4: Maali eli tehtävän purku Tehtävän purku tapahtuu yhteisesti isossa salissa Kertokaa käsittelemänne kysymys ja 3 keskeistä huomiota siitä + muuta mielenkiintoista tai yllättävää keskusteluissa noussutta ”Lööppi” toimii toivottuna tulevaisuuden kuvana ja jättää aiheesta muistijäljen myös niille, jotka eivät tähän pajaan osallistuneet
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä VIOLETTI –ryhmä Mitä voisivat olla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyön uudet tavat sote - palveluiden kehittämisessä? Kenen tulisi toteuttaa näiden tapojen järjestäminen ja koordinoiminen? (Maakunnalliset ”kehittämisyksiköt”, asiakkaat, alueelliset päättäjät, järjestöt, palveluiden tuottajat….) VIHREÄ- ryhmä Mitkä tekijät estävät, mitkä tekijät edistävät asiakkaan kokemustiedon hyödyntämistä organisaation päätöksenteossa? ORANSSI- ryhmä Asiakkaan hattu päähän: Miten haluan asiakkaana osallistua palveluiden kehittämiseen? SININEN -ryhmä Millä tavoilla asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyötä ja yhteistuottamisen hyötyjä/tuloksia voi tehdä näkyväksi? (arviointi, viestintä, tietoa kokoava portaali….) Kenen tehtävä se on?
Lööppi (violetti): Yhteistyön uudet tavat, roolit ja vastuut? Asiakkaat kuntouttivat Sote-ammattilaiset
Lööppi (vihreä): Kokemustiedon hyödyntäminen organisaation päätöksenteossa Matti vaihtoi sote- aluetta ja pääsi hoitoon
Lööppi (oranssi): Asiakkaat sote - palveluita kehittämässä Sote- palvelut saatu VIHDOIN kuntoon asiakaslähtöisesti
Lööppi (sininen): Asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyö ja yhteistuottaminen näkyväksi Superihmisiä löytyi - Elämän kouluttamia moniammattilaisia palveluohjaajia
Työpajan ohjelma ja aikataulu Orientaatio työpajan aiheeseen Esittelyt ja pajan tavoite Kärkihankkeen esittely Työpajaohjeistus > Ryhmätyöskentelyä Ryhmiin jakautuminen Työskentelyä oman kysymyksen parissa Muiden ryhmien kysymysten kommentointia Paluu omalle pisteelle Kootkaa kolme keskeistä pointtia ja visioikaa lööppitehtävä. Valitkaa joukostanne yhteenvedon esittäjä KLO Paluu yhteiseen tilaan