Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa Annakaisa Iivari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa Annakaisa Iivari."— Esityksen transkriptio:

1 SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa
Annakaisa Iivari

2 Hallitusohjelman lähtökohtia
strategisuus: yli hallituskauden ulottuvat tavoitteet poikkihallinnollisuus yksilön velvoitteiden ja yhteiskunnan vastuun tasapaino julkisen talouden tasapainottaminen sääntelyn selkiyttäminen ja purkaminen digitalisaatio kärkihankkeet: kertapanostuksella muutos

3 Hallitusohjelman keinot
Säästöt: asiakasmaksut, etuudet Reformit - kuntien tehtävät ja velvoitteet 1 mrd - sote 3 mrd Kärkihankkeet

4 Sote- ja aluehallintouudistuksessa julkinen hallinto selkiytetään kolmeen tasoon: valtio, itsehallintoalue ja kunta. Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan Itsehallintoalueille siirtyvistä tehtävistä päätetään 1/2016. Valtion aluehallinto ja maakuntahallinto yhteensovitetaan ja hallintoa yksinkertaistetaan. Itsehallintoalueilla on vaaleilla valitut valtuustot.

5 Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä monialaisille itsehallintoalueille. Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään kaikilla tasoilla asiakaslähtöisiksi kokonaisuuksiksi ja peruspalveluja vahvistetaan. 18 itsehallintoaluetta, sote-palveluiden järjestäminen 15 alueen puitteissa. Laaja 24/7-päivystystoiminta ja erva-tehtävät järjestetään tukeutuen 5 yliopistolliseen sairaalaan ja 7 muuhun keskussairaalayksikköön

6 Valtio vastaa ensisijaisesti itsehallintoalueiden rahoituksesta
Valtio vastaa ensisijaisesti itsehallintoalueiden rahoituksesta. Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavainen rahoitus yksinkertaistetaan ja lisätään ihmisten valinnanvapautta palveluissa. Uudistuksella kurotaan umpeen iso osa julkisen talouden kestävyysvajeesta. Hallituksen 10 miljardin euron säästötavoitteesta noin 3 miljardia euroa on tarkoitus saada sote-uudistuksesta. Rakenteiden ja rahoituksen uudistamisen lisäksi nykyaikaistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausta ja toimintamalleja perusteellisesti. Tavoitteena ovat nykyistä asiakaslähtöisemmät, vaikuttavammat, kustannustehokkaammat ja paremmin yhteen sovitetut palvelut.

7 Uudistus merkitsee mittavaa ICT-toimintojen uudelleenorganisointia
ohjaus ICT-tuotannon järjestäminen digitalisaatio toiminnan uudistamisessa tietotuotanto ja tiedolla johtaminen

8 Kärkihankkeet STM Palvelut asiakaslähtöisiksi
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa Osatyökykyisille väyliä töihin VM Digitalisoidaan julkiset palvelut

9 Hankekokonaisuus Osahanke Vastuuhlö Aikataulu Seurantavaiheet (max) 5
Budjetti (M€) Aikataulu Seurantavaiheet (max) 5 Ohjausrakenne Julkinen palvelulupaus SOTE Järjestämisen edellytykset ja aluejako Taina Mäntyranta Julkisen palvelulupauksen säädöspohja, HE 9/2016 Julkisen palvelulupauksen sisältö osana järjestämispäätöstä määritelty 6/2018 Järjestämispäätökset tehty 1/2019??? Hallitus / HYTE-ministeriryhmä / ministerit Mäntylä ja Rehula Kokemusasian-tuntijuus ja asiakkaan osallistumismallit Pirjo Sarvimäki 5 (kattaa nämä kolme ensimmäistä kohtaa) Valmistelu, taustoitus valmis 2/2016 (Mahdolliset) säädösmuutokset valmisteltu 2/2016 Tarkennettu toimintasuunnitelma kuvattu 10/2016 Kokeilut tehty 10/2017 Toimintamalli ja suositukset kuvattu 12/2017 Omahoito ja sähköiset palvelut Teemupekka Virtanen Kanta PHR ( ) VM Digi-päätökset ODA-hanke 1/2016 Valmistelu, taustoitus valmis 5/16 (Mahdolliset) säädösmuutokset valmisteltu 9/2016 Eri palveluiden työnjako määritelty 6/2016 Sähköisten palvelukokonaisuuksien toimeenpano 12/2019 Palveluseteli-kokeilu Erityisasiantuntija 10 Valinnanvapausmalleja koskeva selvitystyö ja HE:n valmistelu 9/2016? Kokeiluihin osallistujat valittu 12//2016 Kokeilut tehty 12/2017 Tietojärjestelmätoteutukset tehty 12/2018 Asumisperus-teinen sosiaaliturva Essi Rentola 2 Asumisperusteisen sosiaaliturvalainsäädännön muutostarpeiden kuvaus valmis 12/2016 Selvitys maahanmuuton kustannuksista valmis 5/2017 Asumisperusteisen sos.turvalain HE valmis 10/2018 Selvitys turvapaikanhakijoiden kotoutusjärjestelmästä valmis 1/2016 Kotoutumisjärjestelmän HE valmis 2/2016 Perustulokokeilu Heikki Palm 20 Selvityshankkeen suunnitelma valmis 10/ 2015 Hankehaku tehty ja selvityksen tekijä valittu 11/2016 Kokeilulaki voimaan 1/2017 Perustulokokeilu toteutettu 12/2018 Perustulokokeilu arvioitu, tulokset hallituksella 5/2019 Hankekokonaisuus

10 Mitä asiakaslähtöisyys hankkeella tavoitellaan
Mitä asiakaslähtöisyys hankkeella tavoitellaan? Minkä tulisi olla toisin neljän vuoden kuluttua? Tiedän, mitä ja millaisia julkisesti rahoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluita saan eri elämäntilanteissa ja mistä vastaan itse Julkinen palvelulupaus määritellään osana itsehallintoalueen järjestämispäätöstä/Osahanke 1. Kokemuksiani ja näkemyksiäni sekä antamaani palautetietoa hyödynnetään palveluiden kehittämisessä Asiakkaan osallistumisen ja kokemusasiakkuuden toimintamallit on otettu laajasti käyttöön/Osahanke 2.

11 Mitä asiakaslähtöisyys hankkeella tavoitellaan
Mitä asiakaslähtöisyys hankkeella tavoitellaan? Minkä tulisi olla toisin neljän vuoden kuluttua? Minulla on tietoa ja välineitä, joiden avulla voin pitää huolta omasta terveydestäni ja hyvinvoinnistani. Rakennetaan omakanta-palvelun yhteyteen omien tietojen tallennuspaikka. Otetaan laajasti käyttöön omahoitoa tukevat sähköiset palvelut. Saan nopeasti avun ongelmiini, eikä minua pompotella luukulta toiselle. Osallistun oman hoito- ja palvelusuunnitelmani laatimiseen ja sitoudun omalta osaltani noudattamaan sitä. Otetaan laajasti käyttöön sähköinen hoidon ja palvelutarpeen arviointijärjestelmä. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastiedon yhteiskäyttö mahdollistetaan lainsäädännön uudistamisen ja kansallisten ja yhteentoimivien alueellisten tietojärjestelmäpalveluiden avulla.

12 Mitä asiakaslähtöisyys hankkeella tavoitellaan
Mitä asiakaslähtöisyys hankkeella tavoitellaan? Minkä tulisi olla toisin neljän vuoden kuluttua? Voin tehdä omaan elämäntilanteeseeni sopivia palveluvalintoja Vertailukelpoista tietoa sekä julkisista että yksityisistä palvelutuottajista tarjoava sähköinen palvelu on käytettävissä. Valinnanvapausmallia/tulevaa palvelusetelijärjestelmää on kokeiltu. Valinnanvapautta tukevat tietojärjestelmäratkaisut on toteutettu Osahanke 4.

13 Asiakaslähtöiset palvelut
omahoito ja itsenäinen pärjääminen digipalvelut + omakanta digitalisoitu prosessi palautteen keruu ja hyödyntäminen hoidon ja palvelutarpeen arviointi kansallinen sähköinen päätöksentuki/ ODA hoidon ja palvelun toteutus, asiakkaan osallistuminen, tietojen käyttö digitalisoitu prosessi palveluseteli hoito- ja palvelusuunnitelma asiakas- ja potilastietojärjestelmät/Kanta palvelujen hakeminen ja vertailu asiakas- ja potilastietojärjestelmät/omakanta esim. palveluvaaka Julkinen palvelulupaus: julkisen rahoituksen piirissä olevat palvelut Asiakkaan osallistuminen palvelujen kehittämiseen

14 Sote-tieto hyötykäyttöön strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö Elämänhallinta Tietojärjestelmät tukevat työtäni Toimiva infostruktuuri Valinnanvapaus Sähköiset palvelut ovat osa työtäni Omat tiedot Tieto palvelee työtäni Toimin tietoturvallisesti Palvelujärjestelmä Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköisten palvelujen avulla Asiakastiedot käytössä Vaikuttavuus ja tehokkuus paranevat Palvelujen saatavuus ja esteettömyys paranee Etunimi Sukunimi

15 Hallitusohjelman toimeenpanossa korostuvat etenkin seuraavat sote-tieto hyötykäyttöön strategian toimenpiteet Kansalainen Toimeenpano toteutetaan osana Palvelut asiakaslähtöiseksi -kärkihanketta Omien tietojen hallinta, omahoitopalvelut, palvelutuottajien vertailu ja valinta, palautetiedon keruu Ammattilainen ja palvelujärjestelmä: Sote-integraatio, tietojen yhteiskäyttö, toimivat tietojärjestelmät Tiedolla johtaminen: kustannus- ja vaikuttavuustieto; taloudelliset kannusteet Ohjaus: Soten ICT-ohjauksen ja palvelutuotannon järjestäminen


Lataa ppt "SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa Annakaisa Iivari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google