Petra Suonio 2012 Autismi Petra Suonio. Petra Suonio 2012 Autismi Neurobiologinen aivojen toiminnan häiriöstä johtuva tila, joka näkyy käyttäytymisessä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
Advertisements

Psyykkinen itsesäätely
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija.
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Lapin ja Länsi-Pohjan sote- seminaari Varautuminen ikäihmisten palvelujen tarpeen kasvuun Ylitorniolla Eeva Leukumaa Kari Askonen.
Laaja-alainen osaaminen
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Motivaatioteoriat Julia L..
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
TE1 Terveyden perusteet
Kpl 7.
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Psykologin mini-interventiot TOIKEssa
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Leikki-iän tunteet.
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Autismi- ja Aspergerliitto ry
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Sosiaalinen kuntoutus Sosiaalinen kuntoutus
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Luovat menetelmät osallisuuden ja osaamisen tukena
Lukutaito ja syrjäytyminen
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
Terve mieli työssä Sirkku Kivistö Työterveyslaitos
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
A2-kieli-info.
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Tervetuloa Innokylään!
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Autismi- ja Aspergerliitto ry
Osallisuuden toimintamalli
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Autismiliitto ry.
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Kotipolku Kotipolku tarjoaa viittomakielistä kotipalvelua pirkanmaalaisille kuulo- ja kuulonäkövammaisille asiakkaille heidän asuin- ja toimintaympäristöissään.
Esityksen transkriptio:

Petra Suonio 2012 Autismi Petra Suonio

Petra Suonio 2012 Autismi Neurobiologinen aivojen toiminnan häiriöstä johtuva tila, joka näkyy käyttäytymisessä  Kehityksen häiriö Geneettiset tekijät Aivojen poikkeavalle toiminnalle altistavat tekijät (mm. raskauden ja synnytyksen aikaiset tekijät, aivotulehdukset ja aivovammat)  Tarkempia syitä ei toistaiseksi tunneta!

Petra Suonio 2012 Autismi Kyseessä ei ole tarkkaan rajattu oireyhtymä, vaan tietyistä piirteistä koostuva käyttäytymiskuva  Ilmenee yksilöllisesti  Ilmenemiseen vaikuttavat mm. Ikä Kehitysvaihe Älykkyys Mahdolliset muut sairaudet tai vammat Kuntoutus (kuntoutuksella todella suuri vaikutus)

Petra Suonio 2012 Yleisyys Esiintyvyydestä ei ole tarkkoja tietoja, mutta arviolta n. 1% maailman väestöstä kuuluu autismikirjoon Pojilla neljä kertaa yleisempää kuin tytöillä Suomessa ihmistä kuuluu autismin kirjoon

Petra Suonio 2012 Autismikirjo Autistiset piirteet autistinen oireyhtymä Aspergerin oireyhtymä Rettin oireyhtymä

Petra Suonio 2012 Tyypillistä autistiselle Puuttuva tai poikkeava kommunikaatio  Puhe puuttuu tai on poikkeavaa Opitut fraasit siansaksa  Vaikeus ottaa mallia toisten käyttäytymisestä  Puheen ymmärtäminen tilannesidonnaista, avainsanat ymmärretään  Mielikuvitus ja roolileikit puuttuvat Leikkiminen epätavallista

Petra Suonio 2012 Tyypillistä autistiselle Epätyypillinen käyttäytyminen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa  Puuttuva ja poikkeava sosiaalinen käyttäytyminen ( esim. eristäytyminen)  Katsekontakti puuttuu tai on liian tunkeileva  Eleiden, ilmeiden ja ruumiinkielen käyttö poikkeavaa  Empatiakyvyn puute  Ei ymmärrä omia tunteitansa, eikä osaa tulkita toisten tunteita

Petra Suonio 2012 Tyypillistä autistiselle Rajoittunut ja toistuva käyttäytyminen  Tottumukset ja rituaalit  Halu pitää ympäristö samanlaisena ja muuttumattomana  Kehon ja raajojen toistuvat liikkeet Esim. heijaaminen, varpailla kävely  Esineiden epätarkoituksenmukainen käyttö  Kiinnostuminen osista kokonaisuuksien sijaan

Petra Suonio 2012 Autistisen lapsen kielen kehitys Poikkeaa tavanomaisesta kielenkehityksestä Kielenkehitys autistisilla perustuu  Mekaaniseen muistiin  Ulkoa opittuihin fraaseihin  Näköaistiin  Toistuviin tilanteisiin  Konkretiaan

Petra Suonio 2012 Tyypillistä autistiselle Aistitoiminnan poikkeavuudet  Yli- ja aliherkkyydet äänille, valoille, kosketukselle, kivulle, kylmälle, kuumalle, hajulle, maulle.. Nukahtamis- ja unihäiriöt Motoriikan vaikeudet  Kömpelyys, ongelmat silmän ja käden yhteistyössä, tasapaino-ongelmat

Petra Suonio 2012 Keskeistä kuntoutumisen tukemisessa Ympäristön jäsentäminen ymmärrettävämmäksi autismikirjon henkilölle Arjen toimintaympäristöissä tarvittavien taitojen kehittäminen Aistitoimintojen poikkeavuuksien huomioiminen ja harjaannuttaminen Vuorovaikutuksen tukeminen ja kehittyminen Kuntoutus osa arkea kaikissa elämänvaiheissa  Tavoitteena mahdollisimman itsenäinen elämä

Petra Suonio 2012 Autismikuntoutus Kokonaiskuntoutusta autistisen elämässä Työskentelyn lähtökohtana asiakkaan voimavarat Laaditaan yksilöllinen päivä- ja viikko-ohjelma, jonka toteuttamiseen kaikki sitoutuvat Strukturoinnin ja visualisoinnin avulla tuetaan asiakasta ympäristön hahmottamisessa Asumis- ja toimintaympäristö luodaan mahdollisimman selkeäksi Ohjauksessa käytetään tarpeen mukaan vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä

Petra Suonio 2012 Kommunikoinnin tukeminen Tarve kommunikointiin herätetään vahvistamalla autistisen henkilön omaa spontaania ilmaisua Tuetaan yksilöllistä tapaa kommunikoida (kuvat, esineet, viittomat, muut merkit) Kommunikoinnin merkityksen oltava sama sekä ohjaajalle että autistiselle Palkintokäytäntö voi auttaa kommunikoinnissa

Kommunikoinnin tukeminen Selvitä aluksi, miten autistinen henkilö kommunikoi Pidä suurempi fyysinen etäisyys kuin tavallisesti Kommunikoi selkeästi Poista ylimääräiset ärsykkeet Petra Suonio 2012

Strukturointi Keino jäsentää ympäristöä ja ohjausta  Lisää turvallisuuden tunnetta, keskittymiskykyä, kommunikaatiota, ja vähentää häiriökäyttäytymistä Näkyvät vihjeet  Kuvat ja muut visuaaliset merkit Strukturointi ilmaisee  Mitä? Missä?  Kenen kanssa? Kuinka kauan?  Mitä seuraavaksi?

Petra Suonio 2012 Sosiaalisten tilanteiden harjoittelu Sosiaalisia tilanteita tulee harjoitella mm. toimintamallien avulla Harjoittelussa voidaan käyttää apuna sosiaalisia tarinoita, näyttelyä, kuvia ym. Harjoitellaan asioiden siirtämistä uusiin tilanteisiin ja ympäristöihin Tavoitteena tilanteeseen sopiva käytös

Petra Suonio 2012 Aistitoimintojen harjoittaminen Harjoitellaan aistiviestien tunnistamista Oman kehon hahmottamisen tukeminen Aistiharjoitukset  Esim. nivelpainelut, harjaukset, pallopeitto Terapiamuodot Huomioidaan yksilölliset aistien yli-tai aliherkkyydet

Petra Suonio 2012 Lähteet Autismisaatio.fi Autismiliitto.fi Malm. ym Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. Kerola ym Autismikuntoutus. Ikonen ym Autismi- teoriasta käytäntöön. Annu- Pakko nauraa, Autismi ensitieto dvd 2005