PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen 2016. OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laaja-alainen osaaminen
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Erikoisluokkatoiminta
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
5-luokan vanhempainilta
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen 2016

OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko perusaste opiskelee uuden opsin mukaan  Alakoulu muuten kokonaisuudessa, mutta 6 lk jatkaa fy-ke-bi-ma ei YLT, valinnaisessa A2-kielessä myös joustoa, kuten myös HIYH  UO-OPELLA VANHA JA UUSI OPS RINNAKKAIN 3 LUKUVUOTTA!

ORTODOKSINEN OPS  Tehty yhteistyönä kentän toiveesta  Marraskuusta 2014 tammikuuhun 2016  Löytyy kirkon sivuilta, kasvatuksen alta  Saa vapaasti muokata

VUOSILUOKKAISTETUT TAVOITTEET RUNSAASTI SISÄLTÖJÄ ESIMERKKEJÄ OPPIMISYMPÄRISTÖISTÄ JA TYÖTAVOISTA TAVOITTEESEEN LIITTYVÄT SISÄLTÖALUEIDEN JA LAAJA- ALAISEN OSAAMISEN KOODIT (huom!) ARVIOINNIN KRITEERIT JA ARVIOINNIN KOHDE

KÄSITYS OPPIMISESTA  Oppilas aktiivinen toimija  Myönteiset tunnekokemukset ja yhdessä oppiminen  Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa, yhteisöllinen oppiminen, vertaisoppiminen  Kasvaminen vastuuseen omasta oppimisesta…

KASVAMINEN VASTUUSEEN OMASTA OPPIMISESTA  Oman oppimisprosessin hahmottaminen  Tavoitteiden asettaminen  Oman työn suunnittelu  Arviointi - prosessin arviointi!  Opettaja: kasvattava ja ohjaava palaute

VANHA VS. UUSI TYYLI  Edellytetty tuotos ja lopputulos  Oppiaine, sisältö, tieto  Välittömät kokemukset kontekstista  Tiedon muistaminen ja muistista palauttaminen  Muistamisen arviointi  Prosessi, jolla päästään lopput ulokseen  Omat strategiat, taidot, vaihto ehtoiset menetelmät  Universaalit, sovellettavat oppimisen periaatteet  prosessin siltaaminen sisältöihin Päivi Hartman 2014

OPPIMISEN ARVIOINTI  Ohjaa ja kannustaa opiskelua  Kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin  On monipuolista  POL 22§  Kehittää ryhmän edellytyksiä vertaisarviointiin

Arviointi edistää oppimista…

HYVÄ ARVIOINTIKULTTUURI  Oppilaan ja opettajan vuorovaikutus  Yhteistyö kodin kanssa  Tavoitteet ja arviointikäytänteet  Tukea tarvitsevat oppilaat Riittävästi ja riittävän usein tietoa oppilaalle ja kotiin opintojen edistymisestä työskentelystä käyttäytymisestä (Perusopetusasetus 10§)

Opettajan itsearviointi ja itsereflektointi…

Huomio oppilaan onnistumiseen ja edistymiseen suhteessa aiempaan osaamiseen.

MONIPUOLISET MENETELMÄT  Jatkuva palaute oppimistilanteissa – tutkitusti tehokasta!  Joustavat arviointikäytänteet  Pois esteet osaamisen ja edistymisen näyttämisen tieltä  Suulliset näytöt  Ryhmäkokeet  Lisää aikaa  Tehtävien avaaminen ja havainnollistaminen  Rauhallinen tila  Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen  Lievätkin oppimisvaikeudet tulee ottaa huomioon  Kehittyvä suomen / ruotsin kielen taito  Erilainen kulttuuritausta

ARVIOINNIN KOHTEET 1.  OPPIMINEN  Suhteessa aiempaan osaamiseen  Suhteessa asetettuihin tavoitteisiin  Valtakunnalliset arviointikriteerit 6 lk ja päättöarviointi  Perusteissa ikäkausien kuvaukset ja oppiaineissa pieni kappale arvioinnista  Onnistumisen kriteerit sovitaan yhdessä keskustellen työtä aloitettaessa

VUOROVAIKUTUS – KESKUSTELLAAN YHDESSÄ  Mitä on tarkoitus oppia?  Mitä on jo opittu?  Miten voi edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoriutumistaan?  Miksi tämä tunti on?

ARVIOINNIN KOHTEET 2.  TYÖSKENTELY  Itsenäisen työskentelyn taidot  Yhdessä työskentelyn taidot  Taito suunnitella työtä  Taito säädellä työskentelyä  Taito arvioida omaa työtä  Taito toimia vastuullisesti  Taito toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa  Parhaansa yrittäminen

ARVIOINNIN KOHTEET 3.  KÄYTTÄYTYMINEN  Koulun kasvatustehtävä  Toisten ihmisten huomioonottaminen  Ympäristöstä huolehtiminen  Yhteisesti sovittujen ohjeiden ja sääntöjen noudattaminen  Asiallinen, tilannetietoinen käyttäytyminen  Hyvät tavat  Ei kohdistu persoonaan tai temperamenttiin  Tavoitteet määritellään paikallisessa opsissa!

PERIAATTEITA  Luokilla 1-7 sanallinen tai numeroarviointi tai niiden yhdistelmä  Opetuksen järjestäjä päättää!  Luokilla 8-9 numeroarviointi  Toiminta-aluettain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia  Yksilöllistetyt oppimäärät kuten sovittu  S2-oppilaat: sanallinen arviointi päättöarviointiin asti mahdollinen

USKONTO 1-2-LUOKILLA: ARVIOINTI  Ohjaavaa ja kannustavaa  Palaute osana työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja  Ohjaa yhteistyötaidoissa  Rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan

ARVIOINTI NIVELKOHDASSA 2 LK USKONTOYLEINEN OSA  Edistyminen:  Lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä  Ryhmässä toimimisen taidoissa  Ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa  Edistyminen:  Kielellisissä valmiuksissa: kysymisen ja kuuntelemisen taidot, vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään  Työskentelytaidoissa: itsenäisen ja ryhmässä toimimisen taidot  Itsestä huolehtimisen taidoissa  Taidossa huolehtia yhdessä sovituista tehtävistä

USKONTO 3-6-LUOKILLA: ARVIOINTI  Ohjaavaa ja kannustavaa  Palaute osana työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja  Ohjaa yhteistyötaidoissa  Rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan

ARVIOINTI 3-6 JA NIVELKOHDASSA 6LK USKONTONIVEL  Edistyminen:  Lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä  Ryhmässä toimimisen taidoissa  Ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa Hyvän osaamisen kriteerit 6 lk  Opiskelumotivaation tukeminen  Kehittyminen:  Työskentelytaidoissa  Oppimisen taidoissa  Edistyminen:  Oppiaineissa –Laaja-alaisessa osaamisessa Hyvän osaamisen kriteerit

USKONTO 7-9-LUOKILLA: ARVIOINTI  Ohjaavaa ja kannustavaa  Perustuu työskentelyn havainnointiin ja keskusteluihin  Perustuu oppilaiden monimuotoisten tuotosten tarkasteluun  Arvioidaan opiskeluprosessia  Säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta  Itsearviointia  Vertaispalautetta

PÄÄTTÖARVIOINTI  Valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit  Otetaan huomioon kaikki kriteerit, vaikka ko. tavoite olisi paikallisessa opsissa 7- tai 8-luokalla  Arvosana 8, mikäli oppilas osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista  Tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikompaa suoriutumista joidenkin muiden tavoitteiden osalta *  Arvosana 5, jos oppilas osoittaa jossakin määrin kriteerien mukaista osaamista  * välttävän tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida hylätyn suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta

PÄÄTTÖARVIOINTI  EI AIEMPIEN ARVOSANOJEN KESKIARVO!  Arviointikäytänteiden tulee olla oppilaan ikäkauden ja edellytysten mukaisia  Yhdenvertaiset perusteet  Päättövaiheen taso Lukuvuoden aikana – 9lk:  Ajankohtaista tietoa suoriutumisen tilasta ja tasosta  Oppimista eteenpäin ohjaavaa palautetta  Palautteen ja ohjauksen tulee olla riittävän yksityiskohtaista ja yksilöllistä  Oppilaan ja huoltajan tulee olla tietoisia päättöarvioinnin kriteereistä

HUOM!  Jos oppilas on vaihtanut katsomusaineesta tai sen oppimäärästä toiseen, arvioidaan päättöarvioinnissa se oppimäärä, jota hän viimeksi on opiskellut.  HOJKS - yksilölliset tavoitteet ja sisällöt, ei päättöarvioinnin kriteerit - voidaan antaa sanallinen arviointi myös päättöarvioinnissa