REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Pieniä hetkiä.
Runo tekstitaidon kokeessa
Analyysissä huomioitavaa
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Partion arvokeskustelu
Motivaatioteoriat Julia L..
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kuvan ilmisisällön selvittäminen
Hyvinvointiraportti-hanke
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
1. Monimuotoinen terveys
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Vastuullisuus Askel 7.
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Seminaarien käytänteitä
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa ne? Mitä reaktioni kertovat minusta? Millaisia kokemuksia kuva herättää ryhmässämme? Mitä ne kertovat meistä? Mitä ne kertovat ajastamme ja suhtautumisestamme menneisyyteen? Mistä syistä tässä yhteydessä käytetään juuri tätä kuvaa? Onko tämä sopiva tapa käyttää kuvaa? NARRATIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millainen tarina kuvaan liittyy? Mitä tapahtui ennen, mitä seuraa? Mikä kuvassa viittaa siihen? Millaisesta ihmisestä, paikasta tai tapahtumasta kuva kertoo? Millaisiin ”meidän” ja ”toisten” välisiin eroihin tai samankaltaisuuksiin kuvassa viitataan? Miten ne esitetään? Mitä kuva kertoo tekijänsä käsityksistä? Tunnenko empatiaa jotakuta kohtaan? Miten empatia tai sen puuttuminen voisi muuttaa tulkintaani? KUVAN LUKUTAVAT

SEMIOOTTINEN LUKEMINEN - kuvan kontekstualisointi 1) DENOTATIIVINEN KUVAUS - Mitä kuvassa näkyy? Mikä on kuvan kielioppi? 2) SYMBOLI- JA KONNOTAATIOTASON ANALYYSI - Mitä piilosisältöjä ilmisisällöstä seuraa? 3) KUVAN KONTEKSTIN MÄÄRITTELY - Mikä viestin kontekstissa vaikuttaa sen sanomaan? 4) KUVAN FUNKTION MÄÄRITTELY - Mihin kuva perustuu (tieto, esteettisyys, tunteet, vaikuttaminen)? Missä on kommunikaation painopiste (aihe/ opetuskuva; lähettäjä/ taidekuva; vastaanottaja/ mainos)? IKONOLOGINEN LUKEMINEN - kuvan kontekstualisointi Mitä kuvan yksityiskohdat symbolisoivat? Mitä ilmiöitä, tapahtumia ja arvoja kuva edustaa? Mikä on kuvan kulttuurinen ja aatehistoriallinen merkitys? Mitä tarkoitusta tai kenen intressejä kuva palvelee? Mitä vaihtoehtoisia tulkintoja kuva tarjoaa?

VIITTAUKSELLINEN LUKEMINEN - tekijän kontekstualisointi Miten tekijä arvostaa kuvaamaansa tapahtumaa tai ryhmää? Mitä tämä kertoo hänen näkemyksistään ja asemastaan? Onko kuva vaikuttanut laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun? Kenen näkemyksiä on tuotu esiin ia millaista elämäntapaa on suosittu? Mitä tämä kertoo niistä asenteista ja valtasuhteista, joiden vuoksi kuva on hyväksytty tai vastustettu omassa kulttuurissaan? ARVOTTAVA LUKEMINEN - tekijän ja katsojan kontekstualisointi Mitä tekijä haluaa sanoa, miten hän sanoo sen ja kenelle kuva on suunnattu? Mihin tekijä haluaa minun uskovan? Mitä tukea väittämälle kuvasta löytyy? Miksi olen samaa/ eri mieltä tekijän kanssa? Miten kuvaa olisi muutettava, jotta se tukisi jotain vaihtoehtoista väitettä? VASTAANLUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisen roolin/ aseman/ näkökulman/ tunnesuhteen minun oletetaan ottavan kuvaan? Millaisilla keinoilla tähän johdatellaan? Kenen etuja kuva edistää? Tulisiko minun hyväksyä tarjottu asema vai onko muita mahdollisuuksia? Miten muuttaisin kuvaa, että se tukisi toisenlaista suhtautumistapaa?

TUOTTAVA LUKEMINEN - kuvallinen kuva-analyysi 1. SISÄLLÖN TUTKIMINEN Miten itse esittäisit kuvan tapahtuman? Mitä tapahtui ennen ja mitä seuraa? Mitä teemoja löytyy? Miten vastaat kuvan esittämiin kysymyksiin? Miten kuvan sisältö/ merkitys muuttuu, jos vaihdat ajan, kulttuurin, ympäristön, rodun, sukupuolen jne.? 2. TEKNIIKAN JA ILMAISUKEINOJEN SUHDE SISÄLTÖÖN Mitä seuraa, jos muutat -tekniikkaa ja/ tai materiaalia? -aiheen käsittelytapaa? -kuvan tyylilajia? Millaisia merkityksiä löytyy muiden taiteenlajien avulla? 3. MUODON SUHDE SISÄLTÖÖN Mitä seuraa, jos muutat -kuvan kokoa ja muotoa? -värejä tai väritystekniikkaa? -sommittelua tai rajausta? -kuvan osien kokosuhteita? Entä jos korostat tai muuntelet joitakin yksityiskohtia? -poistat tai lisäät kuvaan uusia aineksia? 4. KONTEKSTIN SUHDE SISÄLTÖÖN Miten vaikuttaa -kuvan esillepano? -rinnastaminen muihin kuviin? kuvan käyttötarkoituksen muuttaminen? -toiseen kulttuuriseen yhteyteen kuuluvien kuvasymbolien ja tekstien lisääminen?

REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN -kuvan keinojen ja katsojan lukemistavan vaikutukset; katsojan kontekstualisointi -nykyisyyden vaikutus menneisyyden tulkintaan Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa ne? Mitä reaktioni kertovat arvoistani, ennakkoluuloistani, toiveistani tai aiemmista kokemuksistani? Mitä yhteistä tai erilaista ryhmämme kokemuksissa on? Mitä ne kertovat arvoistamme, sosiaalisesta asemastamme, yhteiskunnallisista näkemyksistämme jne.? Heijastammeko nykyisiä ilmiöitä, pelkoja, toiveita, kokemuksia jne. tulkintaan? Käytetäänkö kuvassa mennyttä oikeuttamaan jotain nykyisyydessä? Halutaanko menneellä osoittaa nykyisen paremmuutta? Mistä syistä tässä yhteydessä käytetään juuri tätä kuvaa? Miksi tämä on/ ei ole sopiva tapa käyttää kuvaa?

NARRATIIVINEN LUKEMINEN -kuva tarinana; katsojan kontekstualisointi -empaattinen lukeminen ja kulttuuristen erojen tutkiminen Millainen kertomus kuvaan liittyy? Mikä johti tähän hetkeen, mitä seuraa? Mitä näyttöä kuva antaa olettamuksilleni? Mitä muita tarinoita kuva kertoo? Miten kuva edustaa kuvaamaansa ihmistä, paikkaa tai tapahtumaa? Mihin ”meidän” ja ”toisten” välisiin eroihin viitataan? Esitetäänkö erot ja samankaltaisuudet negatiivisessa vai positiivisessa valossa? Mitä kuva kertoo tekijänsä käsityksistä ja arvoista? Mikä on oma reaktioni kuvaan? Ketä kohtaan tunnen eniten empatiaa? Miksi en tunne empatiaa? Miten suurempi tai vähäisempi empatia voisi muuttaa tulkintaani?

SEMIOOTTINEN LUKEMINEN LÄHIANALYYSI tutkii viestin denotaatio- ja konnotaatiotasoja INTENTIOANALYYSI tutkii viestin lähettäjän tarkoitusta RESEPTIOANALYYSI tutkii viestin vastaanottajan kokemuksia LÄHIANALYYSIN VAIHEET 1) DENOTATIIVINEN KUVAUS - Mikä on kuvan kielioppi? a) materiaali ja esitystapa b) peruselementit ja osamerkitykset (syntaktinen analyysi) c) “ylipuhumisen” keinot (läheisyys ja samankaltaisuus, metonymiat, symbolit, allegoriat) d) kertomistapa e) ikonografia (yhteydet muihin kuviin, alakulttuurit, assosiaatiot) 2) SYMBOLI- JA KONNOTAATIOTASON ANALYYSI - Mitkä (henkilökohtaiset, arkkityyppiset, myyttiset…) piilosisällöt seuraavat ilmisisällöstä?

SEMIOOTTINEN LUKEMINEN jatk. 3) KUVAN KONTEKSTIN MÄÄRITTELY -Mikä viestin kontekstissa vaikuttaa sen sanomaan? a) Viestiin liittyvät kontekstuaaliset tekijät: kuvatekstit, ääni, musiikki, muut kuvat jne. b) Lähettäjän konteksti: yhteys työn tekijään, yhteistyökumppaneihin, julkaisijaan, omistajaan jne. c) Vastaanottajan konteksti: yhteys tulkitsijan, muiden tulkinnassa mukana olleiden ja ympäristön välillä 4) KUVAN FUNKTION MÄÄRITTELY Perustuuko kuva tietoon (aihe), esteettisyyteen (väline), tunteeseen (lähettäjä) vai vaikuttamiseen (vastaanottaja)? Missä on kommunikaation painopiste (aihe / opetuskuva; lähettäjä / taidekuva; vastaanottaja / mainos)? 5) LOPPUPÄÄTELMÄT JA TULKINTA

IKONOLOGINEN LUKEMINEN -aatehistorialliset ja kulttuuriset merkitykset; teoksen kontekstualisointi -kuva tapahtuman, ilmiön tai arvojen edustajana Mitä kuvan yksityiskohdat symbolisoivat? Mitä ilmiöitä ja tapahtumia kuva edustaa? Mitä tarkoitusta tai kenen intressejä kuvan merkitys palvelee? Mitä vaihtoehtoisia tulkintoja kuva tarjoaa?

VIITTAUKSELLINEN LUKEMINEN -kuvan syntyyn vaikuttaneet sosiaaliset ehdot; tekijän kontekstualisointi -viittaukset kuvan taustalla oleviin institutionaalisiin rakenteisiin Mitä kuva edustaa? Mitä tekijä näyttäisi uskovan, miten arvostavan kuvaamaansa tapahtumaa, ryhmää tai paikkaa? Mitä tämä kertoo hänen näkemyksistään ja asemastaan? Miten kuva on voinut/ voi edistää tai kyseenalaistaa laajempia yhteiskunnallisia kysymyksiä? Kenen kokemuksia on tuotu esiin, kenen etuja on vahvistettu ja millaista elämäntapaa on suosittu? Mitä tämä kertoo niistä yhteiskunnallisista asenteista ja valtasuhteista, joiden vuoksi kuva on hyväksytty tai vastustettu omana aikanaan ja omassa kulttuurissaan?

ARVOTTAVA LUKEMINEN -tekijän aiheeseen liittämät arvostukset; tekijän ja katsojan kontekstualisointi -katsojalle suunnatut viestit ja ylipuhumisen keinot Mitä kuva haluaa sanoa, miten se sanotaan ja kenelle se on suunnattu? Mihin katsojan halutaan uskovan? Mitä tukea väittämälle kuvasta löytyy? Miksi olen samaa/eri mieltä tekijän kanssa? Miten kuvaa olisi muutettava, jotta se tukisi jotain vaihtoehtoista väitettä?

VASTAANLUKEMINEN -kuvan vastaanottajaan liittyvien olettamusten ja häneltä odotetun tulkinnan tutkiminen; katsojan kontekstualisointi -johdatteluun käytettyjen keinojen kritisointi Millaisen aseman/ näkökulman minun oletetaan ottavan? Tarjotaanko minulle alistajan vai alistetun, osallistujan vai tuomarin roolia? Oletetaanko minulta empaattisen samastujan vai sivullisen tarkkailijan tunnesuhdetta? Millaisia keinoja on käytetty katsojan roolia määriteltäessä? Kenen etuja kuvan avulla edistetään? Tulisiko minun hyväksyä kuvan tarjoama asema vai löytyykö muita mahdollisuuksia? Miten muuttaisin kuvaa, että se tukisi toisenlaista positiointia/ suhtautumistapaa?

TUOTTAVA LUKEMINEN / KUVALLINEN KUVA-ANALYYSI TUTKI MAHDOLLISIA MERKITYKSIÄ MUUNTELEMALLA KUVAA JA TEKEMÄLLÄ UUSIA KUVIA! 1.SISÄLLÖN TUTKIMINEN -Mitä tapahtuu? Miksi? Miten itse esittäisit tapahtuman? Mitä tapahtui ennen ja mitä seuraa? -Mitä teemoja kuvasta löytyy? -Esittääkö kuva kysymyksiä? Millaisilla omilla kuvilla vastaat niihin? -Miten kuvan sisältö muuttuu, jos vaihdat ajan, kulttuurin, ympäristön, rodun, sukupuolen jne.?

2. TEKNIIKAN JA ILMAISUKEINOJEN TUTKIMINEN -Miten tekniikan ja/ tai materiaalin muuttaminen vaikuttaa kuvan sisältöön? -Miten aiheen käsittelytavan (luonnos, kollaasi, installaatio, seinämaalaus) muuttaminen vaikuttaa sisältöön? -Miten kuvan tyylilajin (ironia, huumori, valistaminen) muuttaminen vaikuttaa sisältöön? -Miten voit etsiä ja esittää kuvan sisältämiä merkityksiä muiden taiteenlajien avulla?

3. MUODON TUTKIMINEN -Miten kuvan koon ja muodon muuttaminen vaikuttaa sisältöön? -Miten kuvan värien tai väritystekniikan (puuvärit, vesivärit, vahaliidut jne.) muuttaminen vaikuttaa sisältöön? -Miten kuvan sommittelun tai rajauksen muuttaminen vaikuttaa sisältöön? -Miten kuvan osien kokosuhteiden muuntelu vaikuttaa sisältöön? -Miten joidenkin kuvan yksityiskohtien korostaminen (suurentaminen, toistaminen, väritys) vaikuttaa sisältöön? -Miten kuvan osien muuntelu (liikesarjat, rytmi, osien paikka, hahmojen asennot, katseen suunta) vaikuttaa sisältöön? -Miten kuvan osien poistaminen tai uusien ainesten (muodot, värit, yksityiskohdat, toiset kuvat) liittäminen kuvaan vaikuttaa sisältöön?

4. KONTEKSTIN TUTKIMINEN -Miten kuvan esillepano (missä kuva esitellään, millaiset kehykset tai selostus kuvaan liittyy) vaikuttaa sisältöön? -Mitä merkityksiä samanlaisten tai erilaisten kuvien (taidehistoria, median kuvasto) rinnastaminen kuvaan nostaa esiin? -Miten kuvan käyttötarkoituksen (taideteos, mainos, opetuskuva, opaste) muuttaminen vaikuttaa sisältöön? -Miten toiseen kulttuuriseen yhteyteen kuuluvien kuvasymbolien ja tekstien lisääminen vaikuttaa kuvan sisältöön?