Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä 9.5.2008 Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ongelmaperustainen oppiminen
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Tytöt teknologian taitajiksi
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Oppimisorientaatioita
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Energia ja energiapolitiikka kouluopetuksessa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
Ops-iltapäivä
Perustettu
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
painotuslinjan esittely
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
TET =Työelämään tutustuminen
Vanhempainilta
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
1.Kemiaa kaikkialla Kemia on kokeellinen luonnontiede, jossa tutkitaan aineiden ominaisuuksia, rakennetta ja aineiden välisiä reaktioita Tutkimuksia tehdään.
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Opetussuunnitelma ops
Kemian opetuksen päivät
TET =Työelämään tutustuminen
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
KEMIA 1osp Tekijä lehtori Zofia Bazia-Hietikko.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori, Jyväskylän normaalikoulu Oppikirjailija

Ongelmaperustaisen oppimisen eteneminen Ongelmakeskeisessä oppimisessa opiskelijasta muodostuvat ryhmät lähtevät ohjaajan tukemana ratkomaan heille esitettyä ongelmaa seuraavien vaiheiden kautta: 1. Ongelman esittely 2. Ongelman selvittely ja jäsentäminen; mitä ennestään tiedetään 3. Oppimistehtävien ja tiedonhankinnan määrittely 4. Tiedon etsiminen 5. Tiedon jakaminen ryhmässä 6. Loppupäätelmien teko, arviointi sekä raportointi

Ongelmaperustainen oppiminen Problem base learning (PBL) on opiskelijalähtöinen lähestymistapa oppimiseen ja opettamiseen perustuu oppijoiden aktiiviseen tiedonhankintaan ja –käsittelyyn sekä itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan toimintaan lisää opittavan asian ymmärtämistä mahdollistaa opiskeltavan sisällön liittämiseen aiempiin tietorakenteisiin kehittää ongelmanratkaisutaitoja lisää oman oppimisen suunnittelun taitoja muokkaa oppimiseen liittyviä asenteita muuttaa opettajan toimenkuvaa tiedonjakajasta ja auktoriteetista oppimisen ohjaajaksi, tukijaksi ja resurssiksi

Perusopetuksen opetussuunnitelman lähtökohtia ongelmaperustaiseen oppimiseen Kemian opetuksen tulee antaa oppilaalle valmiuksia tehdä jokapäiväisiä valintoja ja keskustella erityisesti energian tuotantoon, ympäristöön ja teollisuuteen liittyvistä asioista ja ohjata oppilasta ottamaan vastuuta ympäristöstään. Oppilas oppii käyttämään myös tieto- ja viestintätekniikkaa, sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä aineiden kiertokulkuun ja tuotteiden elinkaareen liittyviä prosesseja sekä niiden merkityksen luonnolle ja ympäristölle soveltamaan omia tietojaan käytännön tilanteissa ja valinnoissa

Perusopetuksen opetussuunnitelman teemoja ongelmaperustaiseen opetukseen ilmakehän aineet ja niiden merkitys ihmiselle ja luonnon tasapainolle tärkeimmät maankuoresta saatavat alkuaineet ja yhdisteet ja niiden ominaisuuksia sekä tuotteiden valmistus, käyttö, riittävyys ja kierrätettävyys hiilivedyt, öljynjalostusteollisuus ja sen tuotteita hiilihydraatit, valkuaisaineet, rasvat, niiden koostumus ja merkitys ravintoaineina sekä teollisuuden raaka-aineina pesu- ja kosmeettiset aineet ja tekstiilit