RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OPS-ajatuksia.
Toimintamenojen hallinta Toimintamenojen hallinta Talous Palvelujen järjestäminen Henkilöstö Asiakas ja kaupunkilainen Elinvoimainen ja kilpailukykyinen.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS! Lukiokoulutuksessa tapahtuu… RESURSSILEIKKAUS!

Otetaan koppi lukiokoulutuksen isoista haasteista. Pedagoginen ja toimintakulttuurin kehittäminen + Kustannustehokas tilankäyttö = KAIKKIALLA OPPII (= hanke XXX:n lukiokoulutuksessa)

Kaikkialla oppii –tavoitteet 1 1.Kaikkialla oppii -mallin vakiinnuttaminen lukioiden toimintamalliksi - systemaattinen malli: osa oppimisesta muualla kuin luokassa 2.Tilojen kustannustehokas käyttö - tilatarpeen ja -kustannusten vähentäminen 3.Lukion pedagoginen kehittäminen - monipuoliset työtavat, tvt:n hyödyntäminen, virtuaaliset oppimisympäristöt

Kaikkialla oppii –tavoitteet 2 4.Lukion vetovoiman lisääminen ja opetussuunnitelmauudistuksen tukeminen - osallistavan toimintakulttuurin kehittäminen 5.Oppimisen kokonaisuuden hallinta - formaali + nonformaali + informaali oppiminen, osaamisen tunnustaminen, PLE 6.Tutkimus - vaikutukset viihtyvyyteen, asenteisiin, tietoihin, taitoihin

Kaikkialla oppii -malli OppiminenKäytäntö -periaate Toiminta- kulttuuri osallisuus viihtyisyys työjärjestykset tilat monipuoliset opiskelutavat tvt:n hyödyntäminen autenttiset oppimisympäristöt ilmiöpohjaisuus

Kaikkialla oppii -toiminta 1. Kaikkialla oppii -periaate 2. Kurssi- toteutukset 3. Oppimis- ympäristöt 4. Monipuoliset työtavat 5. Opiskelijoiden osallisuus 6. Opettajien/ opiskelijoiden tuki 7. Dokumen- tointi 8. Tutkimus Pajapäivät ja jatkuva tuki opettajille, PLE- koulutus opiskelijoille Valmis pohja, sähköinen lomake - koonti Pedanetiin Toimintakulttuurin kehittäminen: opiskelijat oppimisympäristöjen ideoijina N. 40 ”Kaikkialla oppii -kurssia” eri oppiaineista Virtuaaliset / koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt Pedagoginen kehittäminen: verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ilmiöpohjaisuus, tiimiopiskelu, työelämäyhteydet, tvt jne. Kurssista n. 4-8 t = % ei luokassa (> säästöt tilakustannuksissa) (HUOM. EI SINÄNSÄ UUTTA!) Kehittämistutkimus, koetut vaikutukset, mallin rakentaminen

Kaikkialla oppii –kurssi Perinteinen lukion oppiaine / ilmiöpohjainen kokonaisuus N % kurssin opetuksesta muualla kuin luokassa Luokan ulkopuoliset fyysiset oppimisympäristöt Virtuaaliset oppimisympäristöt: ajasta ja paikasta riippumaton oppiminen ja opettaminen Opiskelijoita osallistava suunnittelu

Kaikkialla oppii -kurssit 2015 Tilanne 9/2015 (keltaisella merkityissä aineissa/aineryhmissä toteutettu Kaikkialla oppii -kursseja)