TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso 11.2.2016 Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun perusopetuksessa
Advertisements

Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Rauman OPS -valmennukset RYHMÄ A klo 9.00 – ja – RYHMÄ B klo ja klo 8.30 –14.30.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Teemat Oppimiskäsitys opettamisen ja arvioinnin perustana laaja-alaisen osaamisen taidot osana toimintaa ja oppiaineiden sisältöja oppilaiden osallisuus omassa oppimisessaan ja koulun oppilasrakenteet monialaiset oppimiskokonaisuudet ja niiden rakentaminen ja yhteistyö koulun opettajien kanssa yhteistyön edellytykset arjessa

Opetussuunnitelmien historiaa - oman aikakautensa tuotoksia v Komitean laatima – yksityiskohtainen - Yhteiset kaikille ja kaikkialla n. 700 sivua v Asiantuntijoiden laatimaa, ainekohtaisuus korostui - Kuntakohtaisia osuuksia  Ohjaavat opettajat laatimassa v Kouluille annettiin lupa tehdä oma ops  jopa tuntijaon saivat itse päättää - kunnan sisällä suuria eroja – taideteoksista  ohjeisiin v normimuotoinen - sitova - yhtenevät perusteet  kuntakohtainen osuus - oppiaineiden tavoitteet hyvin yksityiskohtaiset v oppilashuoltolaki v ops -perusteet

Uudistuksen ydin MITEN KOULU TOIMII VIELÄ NYKYISTÄ PAREMMIN KASVUYHTEISÖNÄ JA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ? -> TOIMINTAKULTTUURIN JA PEDAGOGIIKAN MUUTOS MITEN?MITÄ? MIKSI? Leena Nousiainen

OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis- käsitys oppiaineet OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi

”Mitä on oppiminen?”

Miten oppimista tapahtuu? OPPIMINEN kokemusreflektiouusi tieto toiminta

Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys

1-2 – vuosiluokat: siirtymät, koululaiseksi kasvaminen, laaja-alainen osaaminen 3-6 – vuosiluokat : siirtymät, oppijana kehittyminen, laaja-alainen osaaminen 7-9 – vuosiluokat: siirtymä ja päättäminen, yhteisön jäsenenä kasvaminen, laaja-alainen osaaminen VUOSILUOKKAKOKONAISUUDET