TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen
Teemat Oppimiskäsitys opettamisen ja arvioinnin perustana laaja-alaisen osaamisen taidot osana toimintaa ja oppiaineiden sisältöja oppilaiden osallisuus omassa oppimisessaan ja koulun oppilasrakenteet monialaiset oppimiskokonaisuudet ja niiden rakentaminen ja yhteistyö koulun opettajien kanssa yhteistyön edellytykset arjessa
Opetussuunnitelmien historiaa - oman aikakautensa tuotoksia v Komitean laatima – yksityiskohtainen - Yhteiset kaikille ja kaikkialla n. 700 sivua v Asiantuntijoiden laatimaa, ainekohtaisuus korostui - Kuntakohtaisia osuuksia Ohjaavat opettajat laatimassa v Kouluille annettiin lupa tehdä oma ops jopa tuntijaon saivat itse päättää - kunnan sisällä suuria eroja – taideteoksista ohjeisiin v normimuotoinen - sitova - yhtenevät perusteet kuntakohtainen osuus - oppiaineiden tavoitteet hyvin yksityiskohtaiset v oppilashuoltolaki v ops -perusteet
Uudistuksen ydin MITEN KOULU TOIMII VIELÄ NYKYISTÄ PAREMMIN KASVUYHTEISÖNÄ JA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ? -> TOIMINTAKULTTUURIN JA PEDAGOGIIKAN MUUTOS MITEN?MITÄ? MIKSI? Leena Nousiainen
OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis- käsitys oppiaineet OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi
”Mitä on oppiminen?”
Miten oppimista tapahtuu? OPPIMINEN kokemusreflektiouusi tieto toiminta
Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys
1-2 – vuosiluokat: siirtymät, koululaiseksi kasvaminen, laaja-alainen osaaminen 3-6 – vuosiluokat : siirtymät, oppijana kehittyminen, laaja-alainen osaaminen 7-9 – vuosiluokat: siirtymä ja päättäminen, yhteisön jäsenenä kasvaminen, laaja-alainen osaaminen VUOSILUOKKAKOKONAISUUDET