Hurtig 2015-2016 Terveysviestintä. =terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Advertisements

 myydä jotakin nyt tai myöhemmin  tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä  Sen avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkejä esim. Coca-Cola.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
OPSTOCK Hyvä verkkopalvelu analyytikon näkökulmasta Olli Kähkönen Opstock Pankkiiriliike
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Sosiaalinen media.
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
Terveysosaaminen ja media
TTL Sosiaalisessa mediassa
Täysistunnon simulointi. Teidän tehtävänne kuudessa eri vaiheessa 1.Lausunnon käsittely 2.Muutosehdotusten laatiminen ja lähettäminen 3.Ryhmäkokoukseen.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Terveysosaaminen ja media
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Tietoturvaprojekti 6h.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
TE4 Terveystieto ja sen kriittinen tulkinta Hurtig 2016.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Tero Karvinenwww.iki.fi/karvinen Rivi-ilmoitus vai valomainos Näkyykö opiskelijan työ opettajalle, kurssille vai maailmalle? Haaga-Helia, Tiko-Info.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
TE1 Terveysosaaminen Hurtig
Jarkko Muhonen TeamProg
Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista.
ERITYISTAIDEKASVATUS
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Ohjeita….
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Mainonnan vaikutuskeinoja
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Sähköiset yo-kirjotukset
AV-aineistot, niiden hallinta ja sitaattioikeus
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
3. Katsomukset vastaavat perimmäisiin kysymyksiin
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Kysely yleisille kirjastoille 2013
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Viestintä.
HATKAT-tekoälytiketti
Esityksen transkriptio:

Hurtig Terveysviestintä

=terveyteen, sairauteen, lääketieteeseen ja terveydenhuoltoon liittyvää viestintää Esim. potilaan lääkäriltä saamat tiedot, hoitohenkilökunnan keskinäinen viestintä, viralliset tiedotteet, ohjeet ja suositukset = kaikki terveyteen ja sairauteen liittyvä julkinen ja yksityinen viestintä Kanavia:televisio, radio, sanoma- ja aikakauslehdet, internet, ihmisten väliset keskustelut

Terveysjournalismi = terveyteen ja sairauteen sekä niiden hoitoon ja tutkimukseen liittyvää asiapitoista viestintää (esim. oppikirjat, tieteelliset julkaisut, päivälehdet) Vaikuttaa yhteiskunnan tasolla, sillä se 1)käynnistää, 2)ylläpitää ja 3)ohjaa julkista keskustelua esimerkiksi julkisilla varoilla hoidettavista terveyspalveluista.

Terveysviihde muokkaa ihmisten käsityksiä - muokkaa ihmisten käsityksiä terveydestä, elintavoista ja sairaudesta voi tukea hyviä terveysvalintoja – voi tukea oikealla tiedolla ihmisten hyviä terveysvalintoja paljon väärää tietoa – voi myös sisältää paljon väärää tietoa, kannustaa riskikäyttäytymiseen ja johtaa harhaan paljon tuotemainontaa – käyttää paljon tuotemainontaa / ohjain / alusta televisiosarjat ja elokuvat tietokone- ja konsolipelit Kauniit ja rohkeat kuudessa minuutissa

Kotitehtävä 1 1.Tarkastele television ohjelmatarjonnasta, millaisissa ohjelmissa käsitellään terveyteen liittyviä teemoja? 2.Missä näistä on terveysviihteen piirteitä? 3.Millaisia terveysviestejä löytämissäsi terveysviihde- ohjelmissa esitetään ja miten niitä perustellaan? 4.Onko tällä hetkellä markkinoilla konsoli- tai tietokonepelejä, joilla voisi olla terveyden edistämiseen pyrkiviä tavoitteita?

TEHTÄVÄ: Muodostakaa 4-5 hengen ryhmiä Etsikää jokin terveyteen liittyvä - Pienoisohjelma (App-storesta, tms.) - Video (youtubesta tms..) - Uutinen/lehtiartikkeli (lehtien sivuilta) - Mainos (esim. facebookista, lehtien sivuilta tai keskustelupalstoilta) Valmistaudu esittelemään löydöksesi muille. 1. Mihin viestinnällä pyritään? 2. Mitä tehokeinoja viestissäsi käytetään? - Kts. OTE s Mikä on totta? _ru.shtml _ru.shtml 4. Mikä on luotettavaa, mikä on epäluotettavaa? - Luotettavia lähteitä esim. OTE s. 9

Esimerkkejä erilaisista terveysviestinnän tavoista

Terveysmainonta tarjoaa mielikuvia: - menestys - suosio - kauneus - terveys - viehätysvoima - onnellisuus Terveysmainonta vetoaa ominaisuuksiin: - vaivattomuus - helppous - nopeus Terveysmainonnassa korostuvat: - vapaa-aika - passiivisuus, rentous - nautinnot ja hyvät hetket

TIEDON LUOTETTAVUUTEEN LIITTYVIÄ TEKIJÖITÄ: Kirjoittaja/kertoja: Päiväys: Tarkoitus: Tuottaja: Mahdollinen sponsorointi: Luotettavia terveystiedon lähteitä: OTE s. 9 Onko tiedon kirjoittaja/kertoja mainittu? Onko hänen ammattinsa mainittu? Onko hän alansa asiantuntija? Onko tieto päivätty? Onko tieto vanhentunutta? Onko tarkoituksena esim. mainostaminen, mielipiteen ilmaisu vai tiedon jakaminen? Kuka on tiedon tuottaja ja levittäjä? Vaikuttaako sponsorointi annettuun näkökulmaan? Pyritäänkö tiedon avulla myymään jotain?

Terveysmainonta 1)informatiivisiin 2)mielikuvamainoksiin. Terveysmainonta voidaan jakaa 1)informatiivisiin ja 2)mielikuvamainoksiin. Terveysmainonta pyrkii vaikuttamaan 1. tiedollisella tasolla (vakuutetaan faktoilla) ‏ 2. sosiaalisella tasolla (ryhmäjäsenyyteen, vertaisryhmään, julkisuuden henkilöihin liittäminen) ‏ 3. tunnetasolla (ratkaise ongelmia, paranna maailmaa. Tuotteen tarpeellisuus ja välttämättömyys.) ‏

Tehtävä terveysviestinnästä: Päättele Päättele katsottuasi kolme videota, mikä niistä on tiedollisella-, mikä sosiaalisella ja mikä tunnetasolla mielipidevaikuttamista ja perustele lyhyesti vastauksesi. KjxkUDb0KoDGIM9gXm8g&index=3 KjxkUDb0KoDGIM9gXm8g&index=3

Terveysinformaatiota tulvii tänä päivänä kaikkialla ympärillämme Miten erotetaan Oikea tieto oletuksista Hyödyllinen tieto humpuukista Asiallinen informaatio mainosviesteistä Ja mistä löydetään luotettavaa tietoa?

Terveysinformaatiota on runsaasti saatavilla: mahdollisuuksia saada ja välittää tietoa. 1.Tietoyhteiskunta antaa mahdollisuuksia saada ja välittää tietoa. korvaa yksilöiden välistä vuorovaikutusta. 2.Tietoyhteiskunta korvaa yksilöiden välistä vuorovaikutusta. 3.Oletuksena on, että kaikilla on mahdollisuus saada tietoa. → Näin ei todellisuudessa ole, sillä verkkopalvelujen ja tietokantojen käyttömahdollisuudet vaihtelevat. / raportit

Medialukutaitoinen Medialukutaitoinen ihminen 1. Määrittelee tarvittavan tiedon luonteen ja laadun. 2. Hakee tarvittavan tiedon tehokkaasti. 3. Arvioi tiedonlähteitä ja tietoa kriittisesti, liittää tiedon omaan aiempaan tietopohjaansa. 4. Käyttää tietoja tehokkaasti hyväkseen. 5. Käyttää tiedonlähteitä ja tietoa eettisesti ja laillisesti.

Tehtävä Millaisia terveyteen liittyviä aiheita sanomalehdissä käsitellään? Millaisia kantoja lehdet tuovat esille kyseessä olevista asioista?

Tiedon hakeminen ja lähdekritiikki 1. Avaa tyhjä asiakirja google driveen. (Linkitä kaikki seuraavassa etsimäsi materiaali asiakirjaan ja merkitse lähde) Etsi netistä esimerkki terveystekstistä, joka edustaa terveysainontaa terveysuutista asiantuntijalausuntoa/valitusta mielipidekirjoitusta 2. Millä tavoin terveysmainontaa edustava artikkeli pyrkii vaikuttamaan lukijaansa eli millaisia vaikuttamisen keinoja siinä käytetään? 3. Valitse jokin teksti ja arvioi sen luotettavuutta saamasi kriteereiden perusteella. LÄHDEKRITIIKKI

Kotitehtävä 2 1.Tutustu kolmeen erilaiseen terveysaiheiseen portaaliin: Kuvaile verkkoportaalin informaatiota. 3.Kuvaile verkkoportaalin palveluita. 4.Arvioi verkkoportaalin luotettavuutta.