Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa 11.9.2015 Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ohjaus työtehtävänä.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Luostarivuoren koulu Esittelytilaisuus
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Mentorointi-prosessi / kokonaisuus
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Vapaaehtoisuus ammattioppilaitoksessa Kuvaus vapaaehtoisuustoiminnan pilottiprojektista Espoon Omnian ammattioppilaitoksessa.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
1 Kehittämishanke, Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Akaan, Valkeakosken ja Urjalan perusopetuksen yhteinen oppimisympäristöhanke. Tavoitteena.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
KÄSSÄMARTTA MITEN JA MISSÄ?. Oletko innostunut käsitöistä, kädentaidoista ja haluatko oppia uutta? Oletko kuullut kässämarttatoiminnasta, olisiko se sinun.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Oppilaskysely2017 Jynkänlahden koulu
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Vaalit
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Alakoulusta yläkouluun
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
Laaja-alainen arviointi
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO

Oppilaiden osallisuus O Kouluviihtyvyyskysely O 1/2015 – 5/2015 (Masku, Nousiainen ja Mynämäki) O Mukana kuuden koulun oppilas- kuntien hallituksen jäsenistä valitut edustajat, kolme ohjaavaa opetta-jaa, koulukuraattori sekä prosessin vetäjä.

Aloitustilaisuus, Laurin koulu O Tutustuminen, ryhmäyttäminen O Prosessin esittely O Hyvinvoinnin käsite (fyysinen, virallinen, epävirallinen) O Aivoriihityöskentely: Ideoidaan miten saa- daan muiden ääni kuuluviin. O Tuotosten esittely O Jatkosta sopiminen

Tiedonkeruu kouluilla 1/2 Alustavat suunnitelmat: Laurin koulu (yläkoulu) O lyhyt kirjallinen kysely kaikille oppilaille, jaetaan luokanvalvojien kautta vastattavaksi O oppilaat laativat kysymykset sekä tekevät yhteenvedon Laurin koulu (alakoulu) O oppilaskunnan hallituksen jäsenet valokuvaavat koulusta 10 hyvää asiaa ja 10 parannettavaa – kooste: kuvakollaasi Hemmingin koulu (yläkoulu): O haastattelu: luokka-asteilta valitaan tyttö/poika pari, jota haastatellaan O ysiluokan oppilaille annetaan valokuvaustehtäviä O Hyödynnetään koulussa aikaisemmin tehdyn kyselyn tuloksia

Tiedonkeruu kouluilla 2/2 Henrikin koulu ( Yläkoulu) O kirjallinen kysely kaikille, max kysymystä, vapaaehtoinen vastaaminen O oppilaskunnan hallituksen jäsenet teettävät kyselyn omalle luokalleen sekä tekevät myös yhteenvedot omista luokista ja toimittavat sen oman koulun työryhmälle Nummen koulu (Alakoulu) O ruokalan seinälle tulee taulut, joihin oppilaat kiinnittävät hyviksi että huonoiksi kokemiaan asioita omasta koulusta O työryhmän oppilaat tekevät yhteenvedon Lemun koulu (Alakoulu) O oppilailta kysytään ketkä viihtyvät koulussa ja ketkä eivät, vastausten perusteella jaetaan kahteen ryhmään, joiden kanssa työskentelyä jatketaan hieman eri tavalla O ne jotka vastaavat, että viihtyvät, kertovat miksi ja ne jotka vastaavat eivät, niin heille annetaan lista asioita, jotka voivat vaikuttaa asiaan ja sen pohjalta he tarkentavat kantaansa.

II tapaaminen, Hemmingin koulu O Oman tiedonkeruu- prosessin kuvaus O Tiedonkeruun tuloksista kertominen O Kouluviihtyvyyskyselyn rakenteesta ja teemoista keskustelu O Jatkosta sopiminen

III tapaaminen, Nummen koulu O Palautekierros prosessista O Kyselylomakkeen kommentointi O Vastausten käsittely O Koulukohtaisten jatko- suunnitelmien laadinta

Palautetta oppilailta O Prosessissa mukanaolo oli mielen-kiintoista ja opettavaista. O Osa oppilaista koki huonona asiana projektista aiheutuneet poissaolot oppitunneilta. O Oppilaat kokivat tulleensa kuulluksi prosessin eri vaiheissa. O Pidettiin tärkeänä, että kun joku asia on muutettu koulussa, niin siitä tiedotetaan oppilaita ja pyydetään palautetta.

Palautetta opettajilta O Oppilaiden poissaolotunneilta koettiin ongelmalliseksi. O Opettajan oman ajankäyttö haastavaa – prosessi edellyttää opettajan apua ja tukea. O Kouluvierailut koettiin hyödyllisinä. O Prosessin aloitus aikaisemmaksi. O Alakoulun puolella oppilaiden ohjeistuksen tulee olla erittäin selkeää. O Hyvä, että oppilaiden vaikutusmahdollisuuk-siin paneudutaan entistä enemmän.

Keskeisiä johtopäätöksiä 1/2 O Osallisuus tulisi automaattisesti sisällyttää eri oppiaineiden sisältöihin. O Ohjaavien opettajien osallistuminen on tärkeää oppilaiden osallisuuden tuke-misen näkökulmasta. O Prosessin läpivientiä edesauttaa riittävistä resursseista huolehtiminen.

Keskeisiä johtopäätöksiä 2/2 O Tapaamiset eri kouluilla toivat vaihtelua oppilaiden ja opettajien arkeen. O Jatkossa prosessi olisi hyvä aloittaa jo syksyllä O Useamman koulun mukanaolo sekä ala- ja yläkoululaisten ”yhteistoiminta” vaikutti positiivisesti lopullisen kyselyn sisältöön

Huoltajien osallisuus O Mikä on toiminnan tavoite? O Miten aktivoida ja motivoida huoltajia? O Miten huoltajat haluavat osallistua?

Huoltajien osallisuus O Vanhempainiltojen toteuttaminen toimin- nallisesti: - jonkin teeman ympärille rakennettu - oma luokka; luokka-aste tai koko koulu O Oppilaiden kanssa yhdessä suunnittelu, valmistelu ja toteutus O Yhteistyökumppaneiden mukanaolo

Asiakaslähtöinen arviointimalli Bikva O Sovellettuna oppilaitosympäristöön 1. Huoltajien avoin ryhmähaastattelu 2. Opettajien kanssa käytävä keskustelu 3. Johdon kanssa käytävä keskustelu 4. Päättäjätason keskustelu Hanne Katherine Krogstrup

Kiitos!