Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Toimintaohjeet opelle
Katso Aitolasta lisää:
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Vertaismentorointi & Minä mentorina
Tuplatiimi -työmenetelmä
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Iiro Korhonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
– SUOMEN EKONOMILIITTO – – FINLANDS EKONOMFÖRBUND – EkonomiEsimies - Lähikoulutus: itsetuntemuksen kautta muutokseen Tahko ja
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
ATTO –aineiden integrointi
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
Huumehoidon palvelujen hankinta Hankinnan volyymitietoja Hankinnan tavoiteltu arvo 2,5 m€/vuodessa Kilpailutukseen on alustavasti suunniteltu.
Vertaisohjaaminen ryhmässä Sami Heinonen | Tuutorointi ja ryhmädynamiikka.
Suomen Jääkiekkoliitto1 VUOROVAIKUTUS JA JOHTAMINEN LTV 2.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
ITEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa. Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti.
Tuutorointi lukuvuoden aikana Hallituksen varapuheenjohtaja Eero Räsänen |
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Elämän alku Luku 12  Ydinsisältö.
ERITYISTAIDEKASVATUS
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
Tietoa välittävä puheenvuoro
Ryhmän ohjaamisen perusteet
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Partion johtamismallin avulla
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
IDEA! Hyvinvointiklinikka
Volitioprosessi, tahdon!
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Vaikuta vallanpitäjiin Lobbaamisen ABC toiminnanjohtaja Anne Porthén
Auttava keskustelu
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Sähköinen välitysjärjestelmä
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |

Ryhmänohjaaja Ohjaa keskustelun kulkua ja katsoo, että kaikilla on tasapuolinen mahdollisuus osallistua keskusteluun. Raportoi oman pienryhmän sisällä käydystä keskustelusta 2 asiaa/näkökulmaa tuutoriudesta koko muulle porukalla. KESKUSTELUN AIHEITA: Millainen on kelpo tuutori? Missä itse olen hyvä? Mikä jännittää tuutoriuudessa? Millainen oli oma tuutorisi? Mitä tietoa itse kaipasit fuksina tuutorilta? Mitä muuta kuin tietoa kaipasit tuutorilta? laitospappi 2

Tarkkailija Keskittyy kuuntelemaan ryhmää ja katselemaan ryhmän toimintaa ulkopuolelta. Ei osallistu itse keskusteluun. Tekee havaintoja ja valmistautuu kertomaan 2 havaintoa ryhmän toiminnasta. HAVAINNOI: Millaisia eri rooleja ryhmästä nousi esiin? Hauskuttaja, viihdyttäjä, vetäytyjä, hiljainen, sosiaalinen, aktiivinen, tunkeileva, dominoiva, joviaali, johtaja ym. Mitä tunteita tunnistit? Millainen ilmapiiri ryhmässä vallitsi? laitospappi 3

Ryhmän kokoontuminen etukäteen suunniteltu hyvä tila – myönteinen ilmapiiri ryhmän tarkoitus ja tuutorin rooli tutustumiselle reilusti tilaa ryhmäläisten toiveet käytännön asiat selkeästi tuleva aikataulu sähköpostiosoitteet jakoon 4 laitospappi

Miten huomioin kaikki? monenlaisia fukseja: epävarmoja, kokeneita, hiljaisia, sosiaalisia, perheellisiä, harrastavia, eri-ikäisiä... kaikki tasavertaisia, yhtä arvokkaita jokaisella oikeus määrittää itse oma osallistumisensa – rajojen kunnioitus 5 laitospappi

Ryhmänä eteenpäin tiedonkulku ajoissa monipuolista tekemistä tilaa kysymyksille, aikaa jäädä juttelemaan tuutori isoveljenä tai -siskona välittäminen, kiinnostus, kyseleminen, kuunteleminen ryhmän vuorovaikutuksen tukeminen 6 laitospappi

Ryhmä 1 Suunnittele tuutoriryhmäsi ensi tapaaminen Mieti tila, käytännön asiat, tutustuminen, tarkasti. Mitkä asiat tuovat luottamusta ja turvallisuuden tunnetta ryhmässä, mikä auttaa uusia ihmisiä tutustumaan toisiinsa? Kirjoita ensi tapaamisesta selkeä runko/ohjelma paperille. Valmistautukaa ryhmänä esittelemään se muille. 7 laitospappi

Ryhmä 2 Miettikää, mitä ongelmatilanteita ryhmässä voi tulla vastaan? Valitkaa yksi ongelmatilanne ja tehkää siitä lyhyt näytelmä. Miettikää, miten tuutori voisi tilanteessa toimia ryhmän/ryhmälaisen apuna ja tukena. Valmistautukaa esittämään näytelmä ja ratkaisu muille laitospappi 8

Ryhmä 3 Miettikää erilaisia tutustumistapoja. Miten tuntemattomat ihmiset tutustuvat toisiinsa? Mikä on innostavaa ja toimivaa? Kirjataan ylös (5 kpl) Valitkaa yksi tutustumisleikki ja vetäkää se muulle ryhmälle laitospappi 9

Ryhmä 4 mitä ryhmän kanssa voisi sen jälkeen tehdä? –mikä yhdistää ryhmää? –missä kaikki voivat olla mukana? –missä ihmiset tutustuvat toisiinsa lisää? –mikä tukee ryhmän vuorovaikutusta? –mikä rakentaa hyvä ilmapiiriä? kirjataan paperille (10 kpl) Valmistautukaa esittämään ehdotuksenne muille laitospappi

11