Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys 29.10.2015 opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavat opintopolut TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Reformi haltuun OKM.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Mitä yritykset odottavat ammattikorkeakoulujen yhteistyöltä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
Opinnollistamisen pähkinät
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaamot.
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
10 askelta onnistumiseen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
RADICAL Filling Skills Gaps in Blue Industry by Radical Competence Boost in Engineering VET
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren

Esityksen sisältö Osaavan työvoiman tarve ja saatavuus Uudistuva ammatillinen koulutus toimialojen ja yritysten kumppanina EK:n toimet nuorten koulutukseen ja työelämään pääsyn edistämiseksi

Lähes puolella EK:n jäsenyrityksiin palkatuista ammatillinen koulutus vuonna Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2013

Taitojen merkitys korostuu muuttuvassa työelämässä Lähde: Oivallus-hanke , EK

Rekrytointivaikeuksien syyt EK:n jäsenyrityksissä syksyllä 2014, % 20%

Odotuksia ammatillisen koulutukselle Nopea reagointi työelämän muuttuviin tarpeisiin Toimintakulttuurin muutos: organisaatio- ja järjestelmälähtöisyydestä asiakaslähtöisyyteen Tarpeet eriytyvät ja yksilöllistyvät – myös yrityksillä Joustavat, asiakaslähtöiset ratkaisut ja koulutusmallit PK-yritysten osaamisen kehittämisen tuki Uudistuvat toimintatavat ja opettajan roolin muutos Elinkeinoelämän edustuksen lisääminen ammatillisen koulutuksen päätöksenteossa myös paikallisesti

EK:n tavoitteet ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen ja oppisopimuksen osalta 1/2 Oppisopimukseen yhden luukun periaate (digitaalinen palvelu) -Rakennetaan yrityksille sähköisen asioinnin asiakaslähtöinen prosessi oppisopimusta koskevissa asioissa (ml. palkkatuki, oppisopimus ja tutkinnon osien suorittaminen) Koulutusta tarjottava yritysten tarpeiden mukaan -Ammatillisen koulutuksen järjestämis- ja rahoitusmallin tulee tukea koulutustarjonnan joustavaa kohdentamista paikallisesti ammatillisessa perus- ja lisäkoulutuksessa -Tutkinnon osaan tähtäävän oppisopimuksen lisääminen ja joustavat siirtymät oppisopimukseen (ns. 2+1 malli) varmistettava. Oppisopimuksen on oltava myös toimialan tarpeista erikoistuneiden koulutuksen järjestäjien palveluvalikoimassa. Rahoitusmallin kannustettava työllistymiseen ja tutkinnon osien suorittamiseen -Työllistymisen painoarvo ammatillisen peruskoulutuksen rahoituksessa on 10 % -Rahoitusmalli tukee tutkinnon suorittamista osissa ja erilaisten tutkinnon suorittamismuotojen yhdistämistä (ns. 2+1 malli) -Rahoitusmallissa otetaan huomioon eri toimialojen tarpeisiin vastaaminen (mm. lisäkoulutuksen oppisopimus)

Käynnistetään yritys- ja toimialalähtöisten mallien pilotointi ja juurruttaminen osana oppisopimuksen ja työssäoppimisen kehittämishankkeita Pk-yrityksille ”skillsbroker” / uudet toimijat ja toimintamallit -mahdollistetaan henkilöstöpalveluyritysten osallistuminen oppisopimuskoulutukseen -uudistetaan koulutuksen järjestäjien toimintamallit asiakaslähtöisiksi ja tuetaan ammatillisten opettajien roolin muutosta Käynnistetään kokeilut ja otetaan käyttöön lukion ja oppisopimuksen yhdistelmämalli -pilottina kemia/laboratioala, mukaan myös muut toimialat/yritykset Lisätään laajennetun työssäoppiminen käyttöä oppisopimuksen rinnalla -ei-työsopimussuhteinen työssäoppiminen on tärkeä osa ammatillista peruskoulutusta -perustuu yrityksen ja koulutuksen järjestäjän väliseen sopimukseen -opiskelijalle ei makseta palkkaa, vaan hän saa opintososiaaliset etuudet EK:n tavoitteet ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen ja oppisopimuksen osalta 2/2

EK:n 3+6 oppisopimusmallin tavoitteet Tukea nuorten työllistymistä lisäämällä alle 25-vuotiaiden mahdollisuuksia oppisopimuskoulutukseen Kehittää oppisopimuskoulutusta paremmin myös nuorille soveltuvaksi Madaltaa yritysten kynnystä tarjota ja solmia oppisopimuksia nuorten kanssa Kannustaa EK:n jäsenyrityksiä tarjoamaan 3+6 oppisopimusmallin mukaisia oppisopimuspaikkoja 3+6 malli ei korvaa muita oppisopimusmalleja, vaan jatkossakin tärkeää -lisätä joustavia siirtymiä ammatillisesta peruskoulutuksesta oppisopimukseen (ns. 2+1 malli tai x+y malli) -huolehtia ammatillisen lisäkoulutuksen oppisopimuksen tarjonnasta

EK:n 3+6 oppisopimusmalli 3 kk Ei- työsopimussuhteinen ennakkojakso Tutustumisjakson aikana ratkaistaan solmitaanko oppisopimus 6 kk Tutkinnon osaan tähtäävä oppisopimus Oppisopimuksen kesto 6 kk jatko Oppisopimuksen jatkaminen tavoitteena tutkinnon suorittaminen TAI Työsopimus TAI Opiskelijan siirtyminen muuhun tutkinnon suorittamismuotoon

Nuorille töitä! - oppisopimuksella kiinni työelämään Oppisopimuksesta (J)OPOille - aamiaistilaisuudet 14:llä eri paikkakunnalla Rekrytori-tapahtumat ja , Tampere Valtakunnalliset opopäivät , Oulu EK:n 3+6 oppisopimusmallin pilotti Keski-Uudellamaalla

EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelussa syvennytään oppisopimukseen vuonna 2015 EK:n edunvalvonnan ja kannanmuodostuksen tueksi tietoa yritysten työvoimatilanteesta ja osaamistarpeista TEEMAKYSYMYKSET: harvemmin esitettävät ajankohtaiskysymykset: kielitaitotarpeet, yritys-kouluyhteistyö, osaamisen kehittäminen jne. VAKIOKYSYMYKSET: vuosittain samanlaisina esitettävät kysymykset: hlöstön määrä, työsuhdemuodot, rekrytointivaikeudet, kesätyöntekijät jne. HENKO: Otospohjainen, mukana noin EK:n jäsenyritystä Toteutetaan vuosittain loka-marraskuussa Ennakoinnin aikajänne 1-3 vuotta Tuloksia tarkastellaan sektoreittain, toimialoittain ja yrityksen kokoluokan mukaan

Kiitos!