Työturva osaaminen TO-paikka Sopimukse t Perehdyttä minen Työturvalli suus to- paikalla TPO perehdyttä minen Ohjaus ja arviointi Dokument ointi Opettajan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Työssäoppimisen toimintaohjeet. Työssäoppiminen Työpaikoilla tapahtuvaa opetussuunnitelmaperusteista opetusta käytännön työtehtävien yhteydessä.Työpaikoilla.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
Hoito ja huolenpito, työssäoppiminen 5 ov ja ammattiosaamisen näyttö Ohjaajat: Elina Teräsmaa Tanja.
22 oppilasta 9 poikaa 13 tyttöä Erityisopettaja Laura Dunkel Yhteisiä tunteja 3. luokan kanssa äidinkielessä ja ympäristötiedossa Koulunkäynnin ohjaaja.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Stadin ammattiopisto Elämää käytännössä
Reformi haltuun OKM.
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Maatalouskoneiden huolto
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Hevosten kasvatus Ohjaus ja valvonta Päätuotteet Tuotanto-panokset
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN
OPON TUNTI Seija Mäntynen
SINUSSA ON POTENTIAALIA
TOP-info Lanu osaamisala
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Kone- ja metallialalla
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Lakisääteiset terveystarkastukset Valtioneuvoston asetus 1484/2001
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Eva-Stina Törnroos Tukholma
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Väyläopintoihin ohjautuminen
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Kumppaniksi ry:n palkkatuella työllistettävien
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Metallurgian seminaari
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työturva osaaminen TO-paikka Sopimukse t Perehdyttä minen Työturvalli suus to- paikalla TPO perehdyttä minen Ohjaus ja arviointi Dokument ointi Opettajan portaat Työpaikkaohjaajan portaat Opiskelijan portaat Päivitys / koulutus TO-jakson suunnittelu Perehdyttä minen ja ohjaaminen Arviointi Dokumento inti Työturva TO- paikan hakemine n TO-ohjeet ja sopimus Perehdytt äminen ja työturvall isuus Työssä- oppimine n Oppimis päiväkirja Amm.os. näyttöjä Arviointi TYÖSSÄOPPIMISEN TURVAPORTAAT

 alan työasuvaatimukset / ulkoinen olemus henkilökohtaiset suojaimet ja jalkineet terveysvaatimukset työympäristötekijät: lämpötila, melu, ergonomia, työn kuormittavuus koneiden ja laitteiden työturvallisuusohjeet koulutusalan työtapaturmat paloturvallisuus ensiapuohjeet fyysisen ja henkisen väkivallan uhka käyttöturvallisuusohjeet, tiedotteet biologiset vaarat hygieniariskit / tatuoinnit, lävistykset salassapito ja asiakasturvallisuus Työturvallisuuden opettaminen oppilaitoksessa ja koulutusalalla.... Alkuun

 vastaako työssäoppimispaikka tutkinnon osan tavoitteita NTP suorittamismahdollisuus työpaikkaohjaukseen perehdytetty työpaikkaohjaaja / NTM AVI- ilmoitusten ja riskienarviointien varmistaminen opiskelija täyttää työssäoppimispaikan hakukaavakkeen Työssäoppimispaikan varmistaminen: Alkuun

 puitesopimus työssäoppimissopimus + TOPS ilmoitus AVI:iin Sopimukset Alkuun

 perustiedot työssäoppimisesta ja sen tavoitteista valmentaminen työnhakuun työssäoppimisen tavoitteet ja arviointikriteerit arviointiin ja itsearviointiin työajat vakuutukset tauot pukeutumisohjeet+ suojaimet( työasu ja jalkineet) hygieniaohjeet + lävistykset+puremat vaitiolovelvollisuus käyttäytyminen työyhteisössä salmonellatodistukset erilaisen asiakkaan kohtaaminen uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen ja itsensä suojaaminen tupakointi, päihdyttävät aineet ruokailut työssäoppimisen matka-asiat passit, työturvallisuuskortti ja sähkötyöturvallisuuskortti poissaolojen ilmoituskäytänteet päiväkirjan täyttöohjeet järjestelmän käyttöön opastus(atk yms.) työturvallisuusasioihin perehdyttäminen + tehtävä työssäoppimispaikan soveltuvuuden tarkistaminen kuka perehdyttää ja missä / dokumentointi ? KV-perehdytys / kansainvälisyyteen orientoituminen Opiskelijan perehdyttäminen Alkuun

 10 kysymystä työturvallisuudesta (ysao)tehtävä + tarkistus ja ohjeistusta, linkki YSAO:n sivulle työpaikan työturvallisuuden varmistaminen ja vastuiden toteaminen Työturvallisuus Alkuun

 opiskelijan ohjaukseen työssäoppimisjakson tavoitteisiin arviointiin ammattiosaamisen näyttöihin ja näyttösuunnitelmien laatimiseen erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaukseen ja tarvittavan tiedon siirtoon opettaja toimii tukihenkilönä työpaikkaohjaajalle opettajien ja työpaikkaohjaajien välinen yhteistyö ilmoituskäyteet, esim poissaolot oppimispäiväkirjan täyttämisohjeet ja allekirjoitukset järjestelmien käyttöön opastaminen ja tunnukset työaikakäytänteet Työpaikkaohjaajan perehdyttäminen Alkuun

 ohjauskäynnit työssäoppimispaikoissa opettaja ohjaa opiskelijaa itsearviointiin arviointikeskustelun järjestäminen palautteiden kerääminen työpaikkaohjaajan koulutuksen päivittäminen Ohjaus ja arviointi Alkuun

 arvioinnit opintotoimistoon työssäoppimisjaksoon liittyvien asiakirjojen arkistointi (koulukohtaiset ja lakisääteiset) kehittämisehdotusten koonti palautteiden koonti Dokumentointi Alkuun

 Osallistuminen koulutuksenjärjestäjän tarjoamaan työpaikkaohjaajakoulutukseen Työpaikkaohjaajakoulutus / päivittäminen Alkuun

 yhdessä opiskelijan ja ohjaavan opettajan kanssa perehtyminen opetussuunnitelmaan ja työssäoppimisen tavoitteisiin perehtyminen työssäoppimissopimuksiin (mm. jakson tehtäviin) ja näiden sopimusten allekirjoittaminen oppimismahdollisuuksien selvittäminen AVI- ilmoitukset ja riskien arviointien varmistaminen Työssäoppimisjakson suunnittelu Alkuun

 ohjaa antaa palautetta kannustaa ohjaa itsearviointiin vahvistaa opiskelijan ammatti- identtiteettiä pitää yhteyttä opettajaan seuraa oppimispäiväkirjaa ja antaa siitä palautetta sekä allekirjoittaa sen työturvallisuusasioihin perehdyttäminen toimii hyvässä vuorovaikutussuhteessa opiskelijan kanssa Opiskelijan perehdyttäminen ja ohjaaminen Alkuun

 arviointikeskustelu kerää palautetta työyhteisöstä antaa palautteen työssäoppimisesta oppilaitokselle toimii oman ammattinsa esimerkkinä perehtyy/kertaa arviointikriteerit Perehtyminen työssäoppimiseen ja ammattiosaamisen näyttöihin Alkuun

 alan työasuvaatimukset / ulkoinen olemus henkilökohtaiset suojaimet ja jalkineet terveysvaatimukset työympäristötekijät: lämpötila, melu, ergonomia, työn kuormittavuus koneiden ja laitteiden työturvallisuusohjeet koulutusalan työtapaturmat paloturvallisuus ensiapuohjeet fyysisen ja henkisen väkivallan uhka käyttöturvallisuusohjeet, tiedotteet biologiset vaarat hygieniariskit / tatuoinnit, lävistykset ja ihovauriot salassapito ja asiakasturvallisuus Työturvallisuus oppilaitoksessa ja koulutusalalla. Alkuun

 opiskelija etsii itse työssäoppimispaikan opiskelija täyttää työssäoppimispaikan hakukaavakkeen vastaako työssäoppimispaikka tutkinnon osan tavoitteita NTP suorittamismahdollisuus Opiskelijan työpaikan hakeminen Alkuun

 Top-sopimus, vaatetus, ruokailu, työaika Tavoitteet jaksolle Työssäoppimisenpäiväkirja Sopimukset Alkuun

 perustiedot työssäoppimisesta, sen tavoitteista ja arviointikriteereistä valmentaminen työnhakuun arviointiin ja itsearviointiin työajat, tauot ja ilmoitus poissaolista sekä myöhästymisistä Vakuutukset pukeutumisohjeet+ suojaimet( työasu ja jalkineet) hygieniaohjeet + lävistykset+puremat vaitiolovelvollisuus käyttäytyminen työyhteisössä salmonellatodistukset erilaisen asiakkaan kohtaaminen uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen ja itsensä suojaaminen tupakointi, päihdyttävät aineet ruokailut työssäoppimisen matka-asiat passit, työturvallisuuskortti ja sähkötyöturvallisuuskortti poissaolojen ilmoituskäytänteet päiväkirjan täyttöohjeet järjestelmän käyttöön opastus(atk yms.) työturvallisuusasioihin perehdyttäminen + tehtävä työssäoppimispaikan soveltuvuuden tarkistaminen kuka perehdyttää ja missä / dokumentointi ? KV-perehdytys / kansainvälisyyteen orientoituminen Perehdytys Alkuun

 Jatkuva itsearviointi Oma-aloitteisuus, pyytää ohjausta tarvittaessa Ajoissa paikalla Kuuntelee ja noudattaa annettuja ohjeita Noudattaa työssäoppimispaikan ohjeita ja sääntöjä Toppipäiväkirjan täyttäminen Muista myös allekirjoitukset Hyvät käytöstavat Asianmukainen työvaatetus Muiden huomiointi Salassapitovelvollisuus Työssäoppiminen Alkuun

 Päiväkirjan päivittäinen täyttäminen Kirjoita päivän työtehtävien kuvaus Muista työssäoppimisen viimeisenä päivänä allekirjoitus työn ohjaajalta/ esimieheltä. Työssäoppimisenpäiväkirja Alkuun

 Katso omanalan opetussuunnitelma Suunnittele yhdessä ohjaavan opettajan kanssa sinulle sopivat näytöt Perehdy tutkinnonosan arviointiin Harjoittele työtä enne näytön antamista Tee työsuunnitelma Näytöt Alkuun

 Arviointi perustuu OPH:n oman alan tutkinnon perusteisiin. Toteuta näyttö arvioitsijoiden läsnä ollessa Itsearviointi Näytön arviointi, opettaja ja työelämänedustaja Palaute keskustelu Arviointi Alkuun