Digitalisaation menestyksen tekijät KAPAK-seminaari 20.10.2015 Timo Valli Ylijohtaja, Valtiovarainministeriö Hallituksen puheenjohtaja, Valtion tieto-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
KAM-JURIDINEN YHTEISTYÖ Pekka Heikkinen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Tekesin strategia 2015.
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI SOTE – uudistus, missä mennään – miten ja millä eteenpäin.
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Digitalisaatio julkisissa palveluissa Julkisen hallinnon ICT osasto Lähde: Tietoja valtion tietohallinnosta 2014.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Me. säätiö © 2015 Me-säätiö Me-säätiö Ulla Nord.
Mitä turvallisuustutkimuksessa tapahtuu Laura Hokkanen, Pelastusopisto Online and Mobile Communications for Emergencies.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Lapland – A Gateway to Arctic Innovations COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Digitalisaation ohjausmalli
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Digitalisaation vaatima osaaminen
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Kansalaisnäkökulma sääntelytaakkaan: taustaa
Askelmerkit Rahoitusmahdollisuuksia julkisen sektorin toimijoiden tuotekehitykselle ja vientiavauksille. Valtion vientitakuun tulee koskea myös koulutusvientipalveluja,
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Suomidigi.fi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakuntien viitearkkitehtuuri
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Tietoisku päättäjille: Sote-tieto hyötykäyttöön strategia
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Digitalisaation menestyksen tekijät KAPAK-seminaari Timo Valli Ylijohtaja, Valtiovarainministeriö Hallituksen puheenjohtaja, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus

ICT:n rooli digitalisaation johtamisessa 2 Tuloksel- linen ja hyvin johdettu ICT Hyödyntä- minen Vaikut- tavuus TIETOTYÖ, TIETOYHTEISK. TIETO- POLITIIKKA TIETO- HALLINTO 1 x 10 x100 x

Menestyksen tekijät ‒ Poliittinen tahto ja tuki johtamiselle ‒ Koko yhteiskunnan strategia ‒ Organisointi (PPP), säädökset ja rahoitus ‒ Oikeat hankkeet ‒ Vaikuttavuus ja kannusteet

Poliittinen tahto ja tuki johtamiselle ‒ Hallitusohjelma korostaa digitalisaation merkitystä hallituskaudella ‒ Digitalisaatiota tulee ohjata visionäärisesti ja hallituksen arvojen mukaisesti siten, että ‒ katalysoidaan ekosysteemien uudistumista ja ‒ seurataan, miten uudistuvat ekosysteemit vaikuttavat yhteiskuntaan, yrityksiin ja ihmisiin ‒ Koko digitalisaatiokehityksen kärkihankkeena tulee olla laajaa näkökulmaa edustavan työryhmän hallinnon ja elinkeinoelämän yhteistoiminnallisia ekosysteemejä kehittävä työ 4

Koko yhteiskunnan strategia ‒ Visionäärisyys ja edelläkävijyys kansallisen lainsäädännön ja käytössä olevien rakenteiden ja taloudellisten mekanismien kehittämisessä ‒ Asiakas- ja markkinalähtöisten kestävien ja kyberturvallisten digitaalisten ekosysteemien nopean kehittämisen ja käyttöönoton turvaaminen ‒ Suomalaisten mallien ja osaamisen tuotteistaminen. Suomalaiset yritykset digitalisaatioratkaisujen ykköstoimittajiksi maailmassa 5

Säädökset, organisointi (PPP) ja rahoitus (1) ‒ Digitalisaatiota katalysoivat yleiset kansalais- ja yhteisölähtöiset säädökset estävät hallinnonalakohtaisen haitallisen digitalisaatiota inhiboivan liian kapean kehittämisen ‒ Hallinnonalakohtaisessa normistosta on rohkeasti poistettava digitalisaatiota estävät säädökset ‒ Toimintamallina voisi olla ajallisesti ja/tai alueellisesti rajatut kokeilut, jotka antaisivat suomalaisille toimijoille etumatkaa muihin maihin nähden (Vrt. USA/osavaltiot/Amazon kuljetuskopterien viive) 6

Säädökset, organisointi (PPP) ja rahoitus (2) ‒ Hallitus organisoi digitalisaatiokehittämisen säädös- ja talousvalmistelun sekä toimeenpanon ohjauksen siten, että se mahdollistaa koko yhteiskunnan tason Public Private Partnership – tyyppisen yhteistyön, kehittämisen ja toimeenpanon rahoituksen ‒ Alustavasta työryhmästä ja tarvittavista virkamiehistä ja elinkeinoelämän edustajista kootaan varsinainen DigiSuomi2017 –työryhmä ‒ Toimintarahoitus DigiSuomi2017 –työryhmälle 7

Säädökset, organisointi (PPP) ja rahoitus (3) ‒ Valtion ICT –hankkeet maksetaan budjettirahoituksella ‒ Investointitarpeen suuruus ja pilvipalveluiden yleistyminen ohjaavat yhä suuremman osan hankkeista toimittajarahoituksen suuntaan (maksu käytön mukaan) ‒ Laajoihin ICT –hankkeisiin liittyvät riskit sekä projekti- ja ulkoistusliiketoiminnan tuottovaateiden ero nostavat kuitenkin toimittajarahoituksen hintaa kohtuuttomasti ‒ Tarvitaan uusi kustannustehokas rahoitusmalli julkisen sektorin käyttöön -> Digitalisaatiorahasto 8

Oikeat hankkeet ‒ Kansallisuus, ekosysteemi, ei yhden viraston ‒ Lyhyt takaisinmaksuaika ‒ Toteutuksen nopeus ja rahoituksen tarve ‒ Keskitetty hankkeiden arvointi (VM) ‒ Riskien hallittavuus 9

Vaikuttavuus ja kannusteet ‒ Rahasto sijoittaa aitoihin digitalisaatiohankkeisiin joille on määritelty selkeät liiketoimintatavoitteet ja niihin liittyvä vaikuttavuusmittaristo ‒ Yksittäisen Julkisen sektorin toiminnon tehostuminen voi näkyä esimerkiksi läpimenoaikojen lyhenemisenä ‒ Liikennevirtojen tehokkaampi ohjaus voi säästää merkittävästi kansalaisten ja elinkeinoelämän aikaa, rahaa ja ympäristöä nostaen samalla tuottavuutta ja kilpailukykyä ‒ Tietojen luovuttaminen Julkisen sektorin toimijoille vain kertaalleen poistaa merkittävän määrä byrokratiaa ja parantaa niin yksityisten kansalaisten kuin elinkeinoelämänkin tuottavuutta merkittävästi 10

Summary 11

TIME or EFFORT PERFORMANCE or ADVANCEMENT WE ARE HERE! Attach your hook! Digitalization accelerates

Timo Valli tel MoF Communication tel. (on weekdays 8–16)