Suomen sinfoniaorkesterit ry Kävijätutkimus 26.5.2015 Etta Partanen Meiju Ahomäki Jan-Erik Müller.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LAMK Aktiviteettioppaat Lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B.
Advertisements

Yleistä tutkimuksesta
© T 2 O Consulting Oy Liiketoiminnan tasapainoinen kehittäminen T 2 O Consulting Oy Juhani Pylkkänen Maj-Britt Rytkönen.
Psoriasiskysely 2011 tulokset Helsingissä
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Liiketalouden kehittämispäivät Seinäjoella Maija Räsänen Opiskelija- ja nuorisoasiamies Tradenomiliitto TRAL ry.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Apurahakysely kuvataiteilijoille. Kyselyn tarkoitus: Suomen Taiteilijaseura selvitti lokakuussa, millaisia toiveita ja näkemyksiä ammattikuvataiteilijoilla.
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
RADIOTOIMITTAJA.
Vapaaehtoistoiminnan vuoden tutkimus Otantatutkimus Toteutettu RAY:n tuella.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
Palvelukotien asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n palveluasumiseen
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Minna Olkinuora-Tauru
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
Sihteeriyhdistyksen seminaari
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Asiakastyytyväisyystutkimus 2015 AVAIN Asumisoikeus Oy
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
Asiakaskyselyn tulokset
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Projektissa johtaminen partiossa
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Kuntoutuksen kuumat perunat
Syömishäiriöliitto - SYLI ry
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Tutkimustuloksia ravitsemispalveluista
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
TYKY-TOIMINTA 2014 Esityksen alaotsikko Esittäjän nimi.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Yhteinen keittiö -hanke
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Helsingin kaupungin avustukset 2017
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Ketterien kokeilujen puinti
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
Osaamisen ennakointifoorumi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Suomen sinfoniaorkesterit ry Kävijätutkimus Etta Partanen Meiju Ahomäki Jan-Erik Müller

Sisällys 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 1

Yleistä tutkimuksesta 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset 2

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit YLEISTÄ TUTKIMUKSESTA Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää konserteissa kävijöiden tyytyväisyyttä ja toiveita. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä huhti-toukokuussa Kohderyhmän muodostivat eri orkesterien konserteissa käyneet henkilöt. Tutkimus perustuu yhteensä 2673 vastaukseen. Tässä raportissa esitetään tutkimuksen päätulokset. Kaikki tutkimuksen tulokset esitetään yksityiskohtaisesti InnolinkWeb ® -järjestelmässä. 3

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit YLEISTÄ TUTKIMUKSESTA 4 * Avanti! Kamariorkesterin tiedonkeruu jatkuu 1.6. saakka Vastausten jakautuminen orkestereittain

Vastaajien taustatiedot 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 5

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit 6 TAUSTATIEDOT sukupuoliikäjakauma koulutus

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit 7 TAUSTATIEDOT bruttotulot asuinmuoto

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit TAUSTATIEDOT 8 orkesterin esite sanomalehti -mainos sanoma- lehden menopalstaradio kulttuuri- alan lehti katu- mainonta orkesterin www-sivut orkesterin sähköinen uutiskirje Suomen Sinfonia- orkesterin www-sivut sosiaalinen media verkko- mainos (esim. banneri) lipunmyynti pisteen markkinoin- tikanava ystävän /tuttavan suosittelumuu %23 %15,2 %8,0 %2,6 %2,7 %2,0 %13,5 %13,9 %1,6 %7,3 %0,9 %2,8 %4,2 %2,4 % N Mistä sai tietoa? Mistä haluaisi saada tietoa? esite sanomalehti- mainos sanoma- lehden menopalstaradioalan lehti katu- mainonta orkesterin www-sivut orkesterin sähköinen uutiskirje Suomen Sinfonia- orkesterin www-sivut sosiaali- nen media verkko- mainos lipun- myynti- piste ystävän /tuttavan suosittelumuu %28,0 %14,9 %4,4 %0,8 %1,7 %0,8 %10,9 %4,4 %0,4 %3,8 %0,3 %1,9 %9,5 %18,3 % N

Tutkimuksen tulokset 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 9

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KÄYNTIIN LIITTYVÄT ASIAT 10 Oletko viimeisen puolen vuoden aikana käynyt myös muiden orkestereiden konserteissa? alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä18,0% (11)30,0% (27)43,7% (59)54,7% (129)53,3% (249)58,3% (597)60,1% (347) en82,0% (50)70,0% (63)56,3% (76)45,3% (107)46,7% (218)41,7% (427)39,9% (230) Yhteensä100,0% (61)100,0% (90)100,0% (135)100,0% (236)100,0% (467)100,0% (1024)100,0% (577) Sukupuolen mukaan Iän mukaan miesnainen kyllä55,3% (402)54,5% (1002) en44,7% (325)45,5% (835) Yhteensä100,0% (727)100,0% (1837)

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KÄYNTIIN LIITTYVÄT ASIAT 11 Oletko tämän konsertin toteuttavan orkesterin vakioasiakas? Sukupuolen mukaan Iän mukaan alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä20,0% (12)42,2% (38)51,5% (70)59,1% (139)66,3% (317)72,0% (736)73,9% (433) en80,0% (48)57,8% (52)48,5% (66)40,9% (96)33,7% (161)28,0% (286)26,1% (153) Yhteensä100,0% (60)100,0% (90)100,0% (136)100,0% (235)100,0% (478)100,0% (1022)100,0% (586) miesnainen kyllä69,1% (511)66,1% (1217) en30,9% (229)33,9% (623) Yhteensä100,0% (740)100,0% (1840)

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KÄYNTIIN LIITTYVÄT ASIAT 12 Onko sinulla kausikortti? miesnainen kyllä36,7% (273)34,2% (630) ei63,3% (470)65,8% (1213) Yhteensä100,0% (743)100,0% (1843) alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä0,0% (0)7,9% (7)11,8% (16)12,6% (30)31,0% (147)41,6% (429)48,3% (281) ei100,0% (61)92,1% (82)88,2% (120)87,4% (209)69,0% (327)58,4% (603)51,7% (301) Yhteensä100,0% (61)100,0% (89)100,0% (136)100,0% (239)100,0% (474)100,0% (1032)100,0% (582) Sukupuolen mukaan Iän mukaan

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KÄYNTIIN LIITTYVÄT ASIAT 13 Jos olet toiselta paikkakunnalta, oliko konsertti syy vierailuusi? miesnainen kyllä50,6% (158)58,4% (373) ei49,4% (154)41,6% (266) Yhteensä100,0% (312)100,0% (639) Sukupuolen mukaan Iän mukaan alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä27,3% (12)31,4% (16)32,3% (20)55,4% (56)51,9% (80)61,8% (214)68,7% (138) ei72,7% (32)68,6% (35)67,7% (42)44,6% (45)48,1% (74)38,2% (132)31,3% (63) Yhteensä100,0% (44)100,0% (51)100,0% (62)100,0% (101)100,0% (154)100,0% (346)100,0% (201)

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KUINKA USEIN HARRASTAT SEURAAVIA KULTTUURIMUOTOJA? 14

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KONSERTTIIN LIITTYVÄT ASIAT 15 Mistä hankit/sait lipun konserttiin? alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta ostin itse/ sain perheenjäseneltä25,0% (15)60,5% (52)68,2% (90)80,0% (192)79,5% (379)81,5% (836)81,5% (475) ystävältä/ tuttavalta8,3% (5)17,4% (15)10,6% (14)6,7% (16)7,5% (36)6,8% (70)4,6% (27) työnantajalta1,7% (1)1,2% (1)5,3% (7)2,5% (6)3,4% (16)0,7% (7)0,2% (1) järjestöltä6,7% (4)2,3% (2)0,8% (1)0,4% (1)1,0% (5)4,3% (44)6,5% (38) olen kutsuvieras1,7% (1)8,1% (7)8,3% (11)5,8% (14)3,4% (16)1,4% (14)1,5% (9) muualta56,7% (34)10,5% (9)6,8% (9)4,6% (11)5,2% (25)5,4% (55)5,7% (33) Yhteensä100,0% (60)100,0% (86)100,0% (132)100,0% (240)100,0% (477)100,0% (1026)100,0% (583) Iän mukaan

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KONSERTTIIN LIITTYVÄT ASIAT 16 Mikä innoitti sinua tulemaan konserttiin? Iän mukaan alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta konsertin mainokset 7,5% (4)13,8% (12)16,0% (21)16,7% (40)12,3% (59)10,7% (110)9,7% (57) aikaisempi osallistumiseni 17,0% (9)36,8% (32)32,8% (43)42,9% (103)43,3% (208)42,2% (434)46,8% (274) tulin ystävän/tuttavan ehdotuksesta 22,6% (12)39,1% (34)21,4% (28)14,2% (34)10,2% (49)9,5% (98)4,6% (27) olen erityisen kiinnostunut tästä musiikkityylistä 26,4% (14)36,8% (32)30,5% (40)32,9% (79)34,0% (163)26,0% (268)27,9% (163) olen erityisen kiinnostunut tästä orkesterista 20,8% (11)28,7% (25)19,8% (26)26,3% (63)34,0% (163)32,6% (335)34,0% (199) olen erityisen kiinnostunut tämän konsertin solistista / kapellimestarista 20,8% (11)31,0% (27)21,4% (28)25,8% (62)22,5% (108)27,9% (287)31,5% (184) jokin muu asia 58,5% (31)10,3% (9)22,1% (29)23,8% (57)20,4% (98)19,0% (195)21,0% (123) Yhteensä 173,6% (92)196,6% (171)164,1% (215)182,5% (438)176,7% (848)167,8% (1727)175,6% (1027)

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KONSERTTIIN LIITTYVÄT ASIAT 17 Kuinka tyytyväinen olitte kokonaisuudessaan konserttiin? alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta erittäin tyytyväinen53,4% (31)69,4% (59)66,4% (85)64,7% (154)76,4% (365)76,3% (787)79,9% (470) melko tyytyväinen27,6% (16)29,4% (25)28,1% (36)31,1% (74)21,1% (101)21,3% (220)17,5% (103) en tyytyväinen, mutten pettynytkään15,5% (9)0,0% (0)3,1% (4)2,9% (7)1,3% (6)1,5% (15)2,2% (13) melko pettynyt1,7% (1)1,2% (1)0,8% (1)0,8% (2)1,3% (6)0,8% (8)0,2% (1) erittäin pettynyt1,7% (1)0,0% (0)1,6% (2)0,4% (1)0,0% (0)0,1% (1)0,2% (1) Yhteensä100,0% (58)100,0% (85)100,0% (128)100,0% (238)100,0% (478)100,0% (1031)100,0% (588) Iän mukaan

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KONSERTTIIN LIITTYVÄT ASIAT 18 Mistä seuraavista tekijöistä hyvä mieli konsertissa syntyi?

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KONSERTTIIN LIITTYVÄT ASIAT 19 Oliko konsertin kesto mielestäsi sopiva? alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä75,9% (44)94,1% (80)91,5% (118)95,8% (229)96,0% (458)95,2% (969)94,8% (549) ei, konsertti oli liian pitkä19,0% (11)1,2% (1)6,2% (8)3,3% (8)1,9% (9)1,1% (11)2,2% (13) ei, konsertti oli liian lyhyt5,2% (3)4,7% (4)2,3% (3)0,8% (2)2,1% (10)3,7% (38)2,9% (17) Yhteensä100,0% (58)100,0% (85)100,0% (129)100,0% (239)100,0% (477)100,0% (1018)100,0% (579) Iän mukaan

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit KESKIMÄÄRÄINEN RAHAN KÄYTTÖ / TALOUS 20 Osa-alueKeskiarvo Konserttiliput 34,23 € Käsiohjelma 3,14 € Oheistuotteet (esim. orkesterin levy) 19,93 € Ravintola tai muu tarjoilu 16,81 € Hotelli tai muu majoitus 114,64 € Matkat 15,16 € Pysäköinti 7,70 € Muut ostokset ennen tai jälkeen konsertin 27,10 € Rahan kulutuksen keskiarvo yhteensä 29,84 € Rahan kulutus laskettu osa-alueiden keskiarvoista

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit ARVIOI KUINKA HYVIN KONSERTIN OHEISPALVELUT MIELESTÄSI TOIMIVAT 21 Asteikko: 1=erittäin huonosti 7=erittäin hyvin

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit ODOTUKSET KONSERTTIA KOHTAAN 22 Asteikko: 1=ei odotuksia 7=odotukset erittäin korkeat Asteikko: 1=eivät täyttyneet ollenkaan 7=täyttyivät täydellisesti Ennakko-odotusten jakauma Ennakko-odotusten toteutuman jakauma

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit AIOTKO JATKOSSA KÄYDÄ SAMAN ORKESTERIN KONSERTEISSA? 23 alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä46,7% (28)83,3% (75)82,6% (109)91,9% (217)95,6% (457)95,6% (987)94,0% (552) ehkä25,0% (15)15,6% (14)17,4% (23)7,2% (17)4,2% (20)4,1% (42)5,8% (34) en28,3% (17)1,1% (1)0,0% (0)0,8% (2)0,2% (1)0,3% (3)0,2% (1) Yhteensä100,0% (60)100,0% (90)100,0% (132)100,0% (236)100,0% (478)100,0% (1032)100,0% (587) Iän mukaan

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit SUOSITTELEMINEN 24 alle 18 vuotta vuotta vuotta vuotta vuotta vuottayli 70 vuotta kyllä, olen jo suositellut33,3% (18)53,0% (44)58,9% (76)69,1% (161)73,4% (351)70,1% (718)69,6% (408) kyllä, suosittelisin lämpimästi35,2% (19)42,2% (35)31,8% (41)23,6% (55)23,0% (110)27,1% (278)27,6% (162) kyllä, suosittelisin tietyin ehdoin/varauksin5,6% (3)4,8% (4)7,0% (9)6,0% (14)2,9% (14)2,4% (25)2,6% (15) en todennäköisesti suosittelisi25,9% (14)0,0% (0)2,3% (3)1,3% (3)0,6% (3)0,3% (3)0,2% (1) Yhteensä100,0% (54)100,0% (83)100,0% (129)100,0% (233)100,0% (478)100,0% (1024)100,0% (586) Iän mukaan

Johtopäätökset ja suositukset 1.Yleistä tutkimuksesta 2.Vastaajien taustatiedot 3.Tutkimuksen tulokset 4.Johtopäätökset ja suositukset 25

Kävijätutkimus 2015 / Suomen Sinfoniaorkesterit JOHTOPÄÄTÖKSET Tieto konsertista saadaan tavallisimmin perinteisistä lähteistä: orkesterin esitteistä ja sanomalehtimainoksista. Tärkeitä myös www-sivut ja suosittelu. Toivotuissa tiedonlähteissä painottuvat etenkin orkestereiden uutiskirjeet ja some. Näitä kannattaa siis kehittää rinnalla edelleen. Vastaajamäärä kokonaisuudessa komea, 2673 konserttivierasta. Mukana onnistuneesti noin kolmannes satunnaiskävijöitä ja vastaavasti kolmannes kausikorttilaisia. Mukana siis erilaista näkökulmaa kokemukseen. Muulta paikkakunnalta tulleista yli puolet (56 %) tuli nimenomaisesti konsertin takia. Kävijöiden tyytyväisyys on erinomaista: lähes kaikki tyytyväisiä kokemukseen ja lähes aina ennakko-odotukset ylitetään. Yhdeksän kymmenestä aikoo myös tulla uudelleen. Myös suosittelu linjassa eli peräti 69 % on jo suositellut konserttivierailua. Vain yksi prosentti ei suosittelisi kokemusta. Tyytyväisyys erittäin hyvällä tasolla, mitä kannattaa hyödyntää markkinoinnissa ja viestinnässä. Konsertti on elämyksellinen: kaunista ja hienoa katseltavaa ja kuunneltavaa, arjesta irtaantumista sekä myönteisiä, innostavia kokemuksia. Rahaa käytetään myös muuhun, eniten käyttävät paikkakunnalla yöpyvät. Eniten kehitettävää on vastaajien mielestä oheistuotteiden (levyt jne.) myynnissä. Lipunmyynnin käytäntöihin ollaan lähes poikkeuksetta tyytyväisiä. 26

TIEDOSTA MENESTYS