KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Advertisements

Opiskelulukeminen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Lukemaan oppii vain lukemalla
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oppimaan oppiminen.
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Tuotteen dokumentointi
1. Monimuotoinen terveys
Referaatti.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
1. Monimuotoinen terveys
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Finský intensivní Titta Hänninen.
Vinkkivideo työnhausta
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Välitehtävät Kokeilut
Palautetaidot ja opponointi
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuus.
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Henkilökohtainen budjetointi
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Ohjeistus Etene tässä olevien ohjeiden mukaan.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
”Projektin nimi” -projekti
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

KOKEESEEN KERTAAMINEN

ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä lukemaan  Mikä on tavoitteesi – esim. mihin arvosanaan tähtäät kokeessa Motivoit näin itsesi lukemiseen

ENNEN LUKEMISTA  Ennakoi esim. sisällysluettelon perusteella:  Mitä tiedät asiasta ennestään  Päättele / muistele tekstin pääsisältö  Tutki, miten asiat on ryhmitelty  Mieti kysymyksiä, joihin oletat tekstin vastaavan – kirjoita ne muistiin Lisää motivaatiotasi

SILMÄILY  Selaile luettava alue läpi  Lue sisällysluettelo ja johdanto / takakansi  Lue otsikot  Lue kuvatekstit ja tiivistelmät  Tutki kaaviot ja kuvaajat  Lue kursiivilla ja vahvennetulla painetut asiat  Arvioi alueen lukemiseen tarvitsemasi aika  Tee itsellesi lukusuunnitelma

AKTIIVINEN LUKEMINEN  Lue koko alue kertaalleen läpi:  Älä takerru yksityiskohtiin  Keskity lukemiseen – pidä mielessä otsikot, väliotsikot  Mieti, miten lukemasi liittyy edellisiin teksteihin ja kokonaisuuteen  Muista pitää taukoja, jotta keskittymiskyky säilyy

AKTIIVINEN LUKEMINEN  Työstä lukemaasi lukiessasi:  Jäsennä tekstin sisältöä: kirjoita ydinsanat muistiin, tee mind map tms.  Tulkitse: Mikä on tekstin tarkoitus? Mihin kysymyksiin se vastaa?  Alleviivaa asiasanat, ydinkohdat  Tee päätelmiä lukemastasi Nämä menetelmät auttavat sinua myös keskittymään lukemaasi.

MUISTELU  Muistele lukemaasi kunkin luvun jälkeen:  Tee kysymyksiä ja vastaa niihin omin sanoin  Keksi esimerkkejä ja tee harjoituksia  Kirjoita / kerro lukemastasi ydinasiat omin sanoin  Palaa lukemaasi, ellet muista ydinkohtia

KERTAUS  Palauta esim. sisällysluettelon avulla mieleen lukujen ydinasiat  Käy läpi alleviivaukset, tiivistelmät ja omat muistiinpanosi  Mind mapia voi myös hyödyntää mainiosti kertaamisessa  Varaa aikaa useampaan kertaukseen – tauko välissä

LUKEMISEN JÄLKEEN  Arvioi työskentelyäsi:  Mitä oli vaikea ymmärtää?  Pohdi, miten voisit parantaa lukemista- paasi

Kuinka monta kertaa kirja pitää lukea kokeeseen?  Lukemista määrää tavoite: kuinka hyvin olet ajatellut oppia ja ymmärtää. Riittääkö, että osaat vain koetilanteessa vai pitäisikö asian pysyä mielessäsi pidempään?  Lukemisen määrä riippuu kyvystäsi oppia ja ymmärtää asia. Jollekin riittää yksi lukukerta, toisella se saattaa vaatia kuusikin lukukertaa.  Avain lukukertojen selvittämiseen on ylioppimisessa.  Ylioppiminen tarkoittaa, että jatkat lukemista vielä senkin jälkeen, kun mielestäsi jo osaat.  Mitä suurempaa ylioppiminen on, sitä pitempään asiat säilyvät mielessäsi.  Lähde: Korpi-Tassi, Lapinoja Luotsi Porvoo WS Bookwell OY

MITEN PARANTAA KESKITTY- MISTÄ  Alleviivaa ydinsanat tekstistä  Tee reunamerkintöjä: ! ? Huom! Tärkeä  Kokoa asiat mind mapeiksi  Laadi tiivistelmiä  Lue ääneen  Tee itsellesi kysymyksiä ja vastaa niihin  Kerro asia omin sanoin ääneen itsellesi

MISTÄ LÖYDÄT TEKSTIN OLENNAI- SIMMAT ASIAT?  Otsikot  Kuvat ja kuvatekstit  Taulukot, kuvaajat, kaaviot  Kappaleiden ensimmäiset ja viimeiset lauseet  Alleviivatut, kursivoidut ja vahvennetut tekstit  Tiivistelmät