KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Advertisements

KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Oulun normaalikoulun lukio
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Opetustoimi osana Jyväskylää
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Opinnollistamisen pähkinät
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
KEIJO KEIJO
Validointi vapaassa sivistystyössä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Opettajan pedagoginen ajattelu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016

Kokonainen käsityö Kokonainen käsityö tarkoittaa prosessia, johon kuuluu käsityön kaikki vaiheet: ideointi, suunnittelu, tuotteen valmistaminen ja sekä tuotteen että prosessin arviointi. Ideoinnin lähtökohdat ja suunnittelutehtävän laajuus ovat riippuvaisia oppilaan osaamisen tasosta. Suunnittelun vaihtoehtojen laajuus kasvaa taidon karttumisen myötä, mutta jo ensimmäisissä töissä tulee olla tilaa oppilaan yksilöllisille ratkaisuille. opettaja oppilas suunnittelee  oppilas toteuttaa  opettaja oppilas arvioi Eriyttäminen ja yksilöiminen toteutuu luontevasti kokonaisen käsityönprosessin sisällä. Opettajalta tämä vaatii monipuolista tietotaitoa, oppilaiden yksilöllisyyden tiedostamista sekä tavoitteiden ja suunnittelun keskeisen merkityksen ymmärtämistä. Uuteen tekniikkaan tai uusiin materiaaleihin tutustumisen vaiheessa on välillä mielekästä antaa oppilaalle rajatumpia suunnittelun vaihtoehtoja ja painottaa enemmän taitoon harjaantumista (ositettu käsityö). RH 2016

Opetuksen painopisteet Käsityö on oppiaine, jossa tuottaminen on riippumatonta käytettävistä materiaaleista, työskentelyvälineistä ja toteuttamistavoista. Käsityö kattaa kaikki tuotteen suunnittelussa ja valmistuksessa käytettävät materiaalit. Keskeistä on laaja-alainen, eri oppiaineisin integroituva suunnittelu ja aktiivinen työskentelyprosessi. Toiminnassa ja toiminnanohjauksessa on keskeistä ongelmanratkaisu, tiedon ja taidon soveltaminen sekä itsenäinen tiedonhankinta. Oppilaslähtöinen, kehittyvä suunnitteluprosessi edellyttää myös hyvää aineenhallinnallista osaamista. RH 2016

Opetuksen järjestäminen Opetus muodostuu 3. ja 4. luokilla kahdesta jaksosta, joista toinen painottuu tekstiilityöhön, toinen tekniseen työhön. Käsitöissä valinnaisuutta toteutetaan siten, että luokilla 5-7 oppilas voi painottaa jompaakumpaa sisältöaluetta. Painotusmahdollisuudella pyritään takaamaan vankempi käsityöllinen tieto-taitotaso oppilasta kiinnostavammalla osa-alueella, myös taidollisen jatkumon turvaaminen voidaan suunnitella paremmin. Oppilaan valintamahdollisuus vahvistaa yksilöllistämistä ja korottaa motivaatiota omaa opiskelua kohtaan. RH 2016

Opetuksen samansisältöisyys Käsityönopetuksen samansisältöisyys, teemalähtöisyys sekä laaja- alaisiin opetuskokonaisuuksiin sitominen toteutuu vuosittaisten projektien kautta. Projektit nousevat laaja-alaisista oppimiskokonaisuuksista, ja niiden suunnittelussa hyödynnetään ja konkretisoidaan eri oppiaineiden ilmiöitä ja sisältöjä. Sekä projekteissa että painotusalueen työskentelyssä korostuu käsityönopetuksen monimateriaalisuus, sillä töissä käytettään laajasti käsityön materiaaleja, tekniikoita ja työvälineitä. Projekteissa painottuu aktiivinen ja monipuolinen suunnittelu, jota tukee vuoden muun työskentelyn aikana hankittu tiedollinen ja taidollinen osaaminen. Laajemmin käsityönopetuksesta Norssin käsityön lukuvuosisuunnitelmassakäsityön lukuvuosisuunnitelmassa RH 2016

Käsityön nelikenttä Suunnittelun taidot Esteettinen suunnittelu Tekninen suunnittelu Työskentelyn taidot Työn tekeminen Vastuu Arviointi Kasvamisen taidot Itsetunto Kriittisyys Kulttuuri Kestävä kehitys Tavoitteet Arvioint i Tiedot ja taidot Materiaalit Tekniikat Työvälineet RH 2016

Esimerkkejä projektien lähtökohdista Eri oppiaineiden sisällöt Monikulttuurisuus Kestävä kehitys Elämys, kokemus Juhlat ja karnevaalit Pelit ja leikit Turvallisuus Työtapa Työväline Esineen tai työn käyttötarve Yrittäjyys (Pikku yrittäjä)Pikku yrittäjä Ammatit Tämä toimii –kilpailu Ajankohtainen asia tai ongelma Kummitoiminta Hyväntekeväisyys Sarjatyönä toteutettavat tuotteet Tuotekokonaisuudet Yhteiseen käyttöön tulevat välineet RH 2016

PUNOMON ( sivuilta poimittuja esimerkkejä ilmiölähtöisistä kokonaisuuksista: Revontulet –teemainen opetuskokonaisuus Revontulet –teemainen opetuskokonaisuus Suunniteltu luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille Tuulen ääni –opetuskokonaisuus Tuulen ääni –opetuskokonaisuus Suunniteltu luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille. Sisältää integraatioideoita ympäristöoppiin, kuvataiteeseen, musiikkiin ja äidinkieleen Valot, värit ja koti –opetuskokonaisuus Valot, värit ja koti –opetuskokonaisuus Suunniteltu luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille Tuotemerkit ja brändit –opetuskokonaisuus Tuotemerkit ja brändit –opetuskokonaisuus Suunniteltu luokille, mutta muokattavissa myös muille luokka-asteille RH 2016