ASIAKASPALVELU JA AUNE-EHDOT. Asiakaspalvelu Asiakkaalle mahdollisimman hyvä vaikutelma yrityksestä ja sen toiminnasta Tervehtiminen, asiallisuus, silmiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

1 Autoliikkeen aula Jussi Seppälä asentaja
Kuluttajaoikeutta Laukaalla
Ennakkotilattujen lehtilähetysten lisäpalvelut ja niiden hinnoittelu Lehtien nopeutukset, postiinjättö- ja jakelupäivän sekä postiinjättöpaikan.
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Asunnon vuokraaminen:
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Sisäilmayhdistys ry Korjausvastuut1 TAUSTA  vastuut lainsäädännössä  AOYL  AHVL, LHVL  ongelman syy vaikuttaa vastuuseen  rakenteellinen vika  huono.
Nokian kaupungin ja Nokian Yrittäjät ry:n infotilaisuus vahingonkorvausasioista Vesihuoltolain mukaisesta virhevastuusta VT Pirkka-Petri Lebedeff.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Tietoverkon välityksellä toimitettavia palveluja koskeva sopimus
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
KVTES luku IV vuosilomalaista johtuvat muutokset 2013
KORJAUSRAKENNUTTAMISEN VASTUUT TALOYHTIÖSSÄ
Itellan ylemmät toimihenkilöt ry VIESTINVÄLITYS- JA LOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN TYÖEHTOSOPIMUS Ja INFORMAATIOLOGISTIIKKA-ALAN YLEMPIEN TOIMIHENKILÖIDEN.
VUOKRATAKUUPALVELU VUOKRANANTAJILLE
TYÖSOPIMUS.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät , Hyvinkää Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitusten riita-asiat.
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
Työsuhteen vähimmäisehdot
Vastaväitteet ja niiden käsittely
AJANKOHTAISTA ASUINHUONEISTONVUOKRALAISTA ASUNTOMARKKINAILTA TURKU Lakimies Tiina Hallberg Suomen Kiinteistöliitto ry.
Oikeustapauksia ”Pacta sunt servanda”?.
MAKSETTU HOTELLIHUONE. SISÄÄNKIRJAUTUMISEN AJANKOHTA. VAHINGON RAJOITTAMINEN. JANIKA KAITO & SUSANNA KAINSALO M2A.
Luonnonhaittakorvaus Varsinais-Suomen Ely-keskus, Maatalouden valvontayksikkö.
Jalkapalloturva –Aon vertailu 2016
Lakitieto VELKA JA VAKUUDET.
Lakitieto ASUNNON VUOKRA. VUOKRALAIT Pakottavaa oikeutta vuokralaisen hyväksi Pakottavaa oikeutta vuokralaisen hyväksi Vuokrasopimus tehtävä kirjallisesti.
AKL Jouko Sohlberg UUDISTETUT AUNE- KORJAUSEHDOT Jouko Sohlberg.
TyTAL VAPAAEHTOISET VAKUUTUKSET.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
Julkisyhteisön vastuuvakuutus Nokia Julkisyhteisön vastuuvakuutus/Nokian kaupunki Vakuutusmäärä euroa Vakuutusturva korvaa vakuutuksenottajana.
Aulikki Otranen1 Kehittämis- ja neuvottelupäivä
Lakitieto TAVARAN JA PALVELUSTEN KAUPPA. KULUTTAJANSUOJALAKI Suojaa ostajaa, kun myyjänä ammattilainen ja ostajana yksityinen Suojaa ostajaa, kun myyjänä.
Lakitieto ASUNNON KAUPPA. ASUNTO-OSAKE Kerros- ja rivitalot osakehuoneistoja Kerros- ja rivitalot osakehuoneistoja Myydään arvopaperi Myydään arvopaperi.
Kotitehtävä Eräs optio oikeuttaa ostamaan sähköä kolmen kuukauden kuluttua hintaan 15 EUR/kWh. Tällä hetkellä sähkön hinta on 18,81EUR/kWh. Vuotuiseksi.
Työsuhteen päättyminen Onko siihen laillinen peruste?
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
15 Laki suojelee kuluttajaa s Tuntidiat Tehtävien vastaukset.
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
KIILA-kuntoutuksen laskutusohjeet
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Koiran kauppa. Koiran luonnevika. Koiran lopettaminen
Liisa Hentilä ja Jesse sjölund
15 Laki suojelee kuluttajaa s
Alaikäisen tekemä sopimus Anniina Väisänen & Jutta Kokkonen
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Kun hoitolaitos/lääkäri laskuttaa hoitokäynnin.
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
OSA II Luotot ja takaus. OSA II Luotot ja takaus.
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Palveluja Kotiin -passi
Voimajohtoalueen lunastustoimitus
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
OSA V VAKUUTUKSET. OSA V VAKUUTUKSET Vakuutus luottamukseen perustuva sopimus asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä vakuutussopimuksen sisältö selviää.
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
VUOKRASOPIMUKSET.
IRTAIMEN KAUPPA.
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANSUOJA.
MAAN JA HUONETILOJEN HALLINTA
TOIMITUSEHDOT.
KULUTTAJANKAUPPA.
Konsertin peruuntuminen
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYSTÄ
Esityksen transkriptio:

ASIAKASPALVELU JA AUNE-EHDOT

Asiakaspalvelu Asiakkaalle mahdollisimman hyvä vaikutelma yrityksestä ja sen toiminnasta Tervehtiminen, asiallisuus, silmiin katsominen, hyvät käytöstavat, asiakkaan toiveitten huomioonottaminen, hymyileminen

AUNE-EHDOT jotta olisi turvallista viedä auto huoltoon/korjattavaksi kuluttajaneuvottelukunnan laatimat Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikoiskorjaamot sekä automaalaamot

1. Korjaamon velvollisuudet 2. Työtilaus 3. Vastuu autoverosta 4. Hintatiedot 5. Lisätyöt 6. Maksuehdot 7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset 8. Työn valmistuminen 9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen 10. Takuu 11. Maalaustakuun ehdot 12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen 13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta 14. Erimielisyyksien ratkaiseminen

1. Korjaamon velvollisuudet Ammattitaito, huolellisuus Valmistajan ohjeet kyseiselle mallille Hankkii alkuperäisvaraosat tai vastaavat Voi teettää alihankintatöitä(vastuu korjaamolla) Asiakkaalle edulliset ratkaisut Asiakkaalle ilmoitus jos: ◦ korjausta ei voida tehdä ◦ vikaa poistaa ◦ korjaus olisi taloudellisesti tai teknisesti epäedullinen

2. Työtilaus Kirjallisesti(yhdet korjaamolle ja asiakkaalle) Asiakkaan tulee ilmoittaa korjaukseen vaikuttavista tekijöistä(korjaukset, korjausyritykset) Työtilausta muutetaan asiakkaan pyynnöstä -> korjaus korjaamon lappuun -> mahdollinen vahvistus asiakkaalle Asiakas voi perua työtilauksen -> korjaamo voi veloittaa tehdystä työstä/varaosista -> ei saa ylittää tilatun korjauksen hintaa

3. Vastuu autoverosta Työntilaajana ei rekisterissä oleva omistaja -> korjaamo ei ota työtä vastaan, mikäli korjaus johtaa auton uudelleen verottamiseen Omistajalle täytyy ilmoittaa, mikäli johtaa auton uudelleen verottamiseen Omistajan tulee ilmoittaa aiemmin tehdyt osienvaihdot Jos omistajan pyynnöstä vaihdetaan paljon osia -> uudelleen verottaminen -> verovelvollisena omistaja

4. Hintatiedot Hintatieto käsittää korjausta varaosineen ja tarvikkeineen Hinta-arvio: ◦ ei saa ylittää kuin 15 prosentilla ◦ voimassa kuukauden ◦ ei sido korjaamoa(tarve korjaustoimiin, joita ei voitu ennakoida -> uusi hinta-arvio) Enimmäishinta: ◦ ei saa ylittää Kiinteä hinta: ◦ ei saa ylittää ilman asiakkaan lupaa Laskutuksessa työt, varaosat, tarvikkeet ja alihankintatyöt eriteltyinä(vähäiset varaosat ja tarvikkeet erittelemättä)

5. Lisätyöt Korjausta tehdessä tulee tarve työtilauksen ulkopuolisiin lisätöihin -> lupa asiakkaalta -> tulee kertoa, aiheutuuko vaaraa asiakkaalle tai omaisuudelle Jos asiakkaaseen ei saa yhteyttä, voi tehdä tarpeelliset korjaustyöt -> ei saa ylittää 100 euroa eikä enimmäishintaa

6. Maksuehdot Maksetaan yleensä käteisellä Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneistä ja myöhästyneistä Korjausmaksua ei makseta luovutuksen yhteydessä -> korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta autoa Korjaamo voi luovuttaa auton vakuutta vastaan Asiakkaalla oikeus olla maksamatta virheellistä työtä, kunnes virhe korjattu korjaamon kustannuksella -> ei saa olla maksamatta suurempaa summaa kuin virheen johdosta on oikeus

7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset Työtilaus korjaamon ja asiakkaan välillä Autoon vahinkotarkastus Korjaamo laskuttaa suoraan vakuutusyhtiöltä Asiakas velvollinen maksamaan sen osan, jota vakuutusyhtiö ei korvaa

8. Työn valmistuminen Korjausta ei saada tehtyä sovitussa ajassa -> ilmoitus lisäajan tarpeesta -> asiakkaan tulee antaa kohtuullinen lisäaika Valmistumisaikaa ei ole sovittu -> työ tehdään kohtuullisessa ajassa Asiakkaalla oikeus purkaa sopimus viivästyksen johdosta määräytyy kuluttajansuojalain 8 luvun 9 §:n mukaisesti Asiakkaan oikeus saada vahingonkorvausta määräytyy korjausehtojen kohdan 13 mukaisesti

Kuluttajansuojalain 8 luvun 9 § Kohtuullisesta lisäajasta huolimatta työtä ei saada tehtyä -> oikeus purkaa sopimus Lisäajan kuluessa sopimuksen saa purkaa vain, jos on ilmoitettu, ettei työtä saada tehtyä lisäajankaan kanssa Painavia syitä olettaa korjauksen viivästyvän olennaisesti -> sopimuksen saa purkaa heti Huomattava osa korjauksesta on jo tehty -> sopimus puretaan siltä osin, mikä on tekemättä

9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen Korjaamon aukioloaikoina(aukioloajan ulkopuolella asiakkaan vastuulla) Korjaamo vastaa säilytyksestä(ei autossa olevasta irtaimistosta) Säilytysvastuu lakkaa neljän päivän kuluessa siitä, kun korjaamo ilmoittaa asiakkaalle työn valmistumisesta(auton voi siirtää korjaamoalueen ulkopuolelle -> asiakkaalle ilmoitus siirtoa edeltävänä päivänä) Korjaamo säilyttää korjaamoalueella säilytysvastuun jälkeen -> voi periä korvausta

10. Takuu Valmistumispäivästä 6kk tai km Koskee myös alihankintatöitä Korjaamo sitoutuu omalla kustannuksellaan korjaamaan virheet Ei kata säätöjä, eikä normaalia kulumista Ei kata asiakkaan ostamia varaosia, paitsi niiden asennuksen Ei kata väliaikaista asennusta asiakkaan pyynnöstä hyvää korjaustapaa noudattamatta Ei ole voimassa, jos virhe johtuu asiakkaasta(auton vääränlainen käsittely, tapaturma, ulkopuolisen aiheuttama vaurio) Ei rajoita asiakkaan oikeutta vedota kuluttajansuojalakiin kuuluvaan oikeuteen vedota virheeseen

11. Maalaustakuun ehdot Voimassa 12kk työn valmistumisesta Kohdan 10 takuuehdot koskevat myös maalaustakuuta Takuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat: ◦ Ulkoisista vahingoista(kiveniskut, ilman epäpuhtaudet tms) ◦ Korin osien liitoskohtien välistä alkaneesta ruostumisesta, joita ei ole liitoskohtia avaamatta mahdollista todeta ◦ Aikaisemmin tehdyistä korjaus-/maalaustöistä, jotka ovat vahingoittaneet maalipintaa Korjaamo voi rajoittaa takuuta jos (asiakkaalle kerrottava työtilausta tehtäessä) : ◦ Asiakas on tehnyt pohjustustyöt, toimittanut omat materiaalit tai asettanut työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia ◦ Pintoihin, joissa on jo valmiiksi ruoste- tai muita vaurioita ◦ Muovi- ja kumiosiin tehtäviä maalauksia

12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen Asiakkaalta ilmoitus virheestä kohtuullisessa ajassa Korjaamolla on oikeus korjata virhe itse(kohtuullisessa ajassa) Jos auto on sellaisessa paikassa, josta sitä ei voi korjaamolle tuoda, asiakkaan täytyy viedä auto korjaamon osoittamaan paikkaan korjattavaksi Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole ensin ottanut yhteyttä korjaamoon(ellei yhteydenotto ole estynyt esim.juhlapyhien tai viikonlopun vuoksi ja korjausta ei voida lykätä aiheuttamatta suurta haittaa) Korjaamo ei korvaa, jos vian korjaamisesta aiheutuisi suuria kustannuksia tai haittaa Virhettä ei korjata kohtuullisessa ajassa -> asiakkaalla oikeus alennusta tai virhe korjatuksi korjaamon kustannuksella

Korjaustyö tehty virheellisesti tai ei ole valmistunut näiden ehtojen 8. kohdan mukaisesti -> asiakkaalla oikeus korvauksiin Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksestä, jos se aiheutuu korjaamosta riippumattomista syistä(työnseisaus, veden ja energian jakelun katkeaminen, varaosien hankinnan vaikeus tms) Viivästys- ja virhetilanteen ilmetessä, asiakkaan tulee kertoa auton käyttötarpeesta oman auton korjaamolla olon aikana(ellei tätä tehdä, ei oikeutta korvauksiin auton käytön estymisen johdosta) Asiakas saa sijaisauton -> ei oikeutta muihin korvauksiin Muun kuin asiakkaan osalta korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen tai virheen aiheuttamasta vahingosta 13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta

14. Erimielisyyksien ratkaiseminen Erimielisyyksiä ei saada ratkaistua -> asiaks voi nostaa asian kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi Erimielisyyden ratkaistaan tuomioistuimessa -> kanne voidaan nostaa myös asiakkaan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa