Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Palveluja Kotiin -passi
MMM Taija Härkki Taija Härkki
2
Miksi tarvitaan passia ?
Kotien palvelutarve kasvaa Kodin erityisyys palvelun ja työn ympäristönä Kuluttajat haluavat valita itsenäisesti Osto-osaaminen lisääntyy Epäluotettavuus yleistyy Kuluttajat aktiivisia oikeuksissaan Taija Härkki
3
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
TAVOITE Varmistaa ja vahvistaa kodin palvelujen tekijän palveluosaamista, neuvontakykyä ja ammattimaista toimintaa asiakkaan kodissa. Taija Härkki
4
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Osaamisen sisältö Kuluttajakäyttäytymisen perusteet Ammattimainen toiminta toisen kodissa Kuluttajansuojalaki Kotitalousvähennys Palveluseteli Taija Härkki
5
Mitä passi suorittajastaan kertoo?
luotettavuuden yksi dokumentti ammattitaidon ylläpidon yksi osoitin ammatillistumisen yksi osoitin Yrityksen palvelulaadun osatekijä Kunta- ja kuluttajaostajalle valinnan ja ostopäätöksen yksi kriteeri. Taija Härkki
6
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Kenelle ? Kaikille asiakaskodeissa palveluja tuottaville työntekijöille. sähkömies, vanhushoitaja, nuohooja, jalkahoitaja, kodinkonekorjaaja, remonttimies, siivooja, keittiökaappien asentaja, kodinhoitaja….. Ammattialasta ja tuottajatahosta riippumaton. Taija Härkki
7
Osaamiskokeen läpäisy
osoittaa tiedostettua palvelun vastuullisuutta, ja sen tuomaa luotettavuutta. Neuvonnallisuutta tietämyksen rajoissa. Tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Tehokkuus = tekee juuri sen asiakkaan kannalta oikeita asioita. On tuntosarvet aistia, mitkä kussakin kodissa ovat oikeita asioita. Taija Härkki
8
Hyväksytyn Palveluja Kotiin osaamisen todisteet
Suorittajalle: Oppilaitoksen kirjoittama todistus Palveluja Kotiin –passikortti Hyväksytyt rekisteröidään kuluttajan nähtäville ( nimen laittamiseen kysytään koepaperissa lupa ) Yritykselle: Henkilön työpaikan nimi ja linkki yrityksen tietoihin. Ottakaa yrityksen, järjestön ym tarkempia tietoja varten yhteys Eliakseen. Seuraavaksi ollaan kehittämässä haku, jotta kunnan nimellä voi hakea kaikki siinä kunnassa passin suorittaneet ja yritykset. Taija Härkki
9
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
10
Kodin palvelujen laatu
Palvelun laatu syntyy ammattilaisen tuntosarvien herkkyydellä ja asenteella. Palvelun oikea laatu on henkilökohtainen. ”Oikean” kykenee määrittelemään vain hän, jolle palvelu tuotetaan. Joko ”osuu ja uppoaa” tai ei sinnepäinkään ! Taija Härkki
11
Kodin palvelujen laatukriteerit
Palvelun saatavuus Ammattitaito Vuorovaikutus Aineelliset tekijät Oikeusturva Lähde: Kuluttajatutkimuskeskus, 2003. Taija Härkki
12
Vuorovaikutuksen laatua ovat mm
Ääni Puhe Tekeminen Ilmeet Katse Kehon kieli Haju kosketus Kohtaaminen Väistäminen Äänekkyys Hiljaisuus Tavat Taija Härkki
13
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Hyvää laatua on tuotetun palvelun kyky täyttää ne asiakkaan odotukset, jotka ovat syntyneet palveluntarjoajan ennalta tekemistä lupauksista. Tämä on samalla kuluttajansuojalain määräys. Taija Härkki
14
Kodin palveluyrityksen hyvää laatua
Tutuilla hyviä kokemuksia Yrityksellä edulliset hinnat Yritys suomalainen Yritys panostaa työntekijöiden ammattitaitoon Yritys on lähellä Yritys on ennakonperintärekisterissä Yritys on pieni Lähde : Kuluttajatutkimuskeskus, 2007. Taija Härkki
15
Kodin palvelujen laatutekijöiden tärkeysjärjestys
Sovitussa aikataulussa pysyminen Palvelun saatavuus toivottuna ajankohtana Asianmukaiset työvälineet ja aineet Palveluntuottajan tavoitettavuus puhelimitse Yksilöllisten toiveiden huomioiminen Työntekijän kyky kohdata asiakas Lähde : Kuluttajatutkimuskeskus, 2007. Taija Härkki
16
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
17
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Kuluttajansuojalaki Myyjän perusvelvollisuus toimittaa sovitunlainen palvelu. Kuluttajan perusvelvollisuus on maksaa palvelun hinta kokonaan ja sovittuna aikana. Lähde: Taija Härkki
18
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Kuluttajansuojalaki Laki on pakottavaa lainsäädäntöä, joten se menee yli, jos esim yritys tekee sen kanssa ristiriitaisia sopimuksia. Koskee yrityksen ja kuluttajan välistä kauppaa. ( ei esim kunnan maksamaa) Määrittelee: Markkinointia Sopimuksia Palvelua Vian hoitamista Taija Härkki
19
Palvelun edellytyksiä
Pitää vastata sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan sitä, mitä on sovittu Palvelu on tehtävä huolellisesti ja ammattitaitoisesti Palveluntarjoajan on otettava huomioon tilaajan edut Taija Härkki
20
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Jatkuu.. Palvelun pitää toteutua odotusten mukaisesti Palvelun pitää olla erityissäännösten mukainen ( esim märkätilat) Palveluntarjoajan hankkimien materiaalien pitää olla tavanomaista hyvää laatua Laadukas palvelu ei aiheuta tarpeettomia kustannuksia. Mm valmistautuminen työkohteeseen on huolellista ja tarpeellinen mukana. Taija Härkki
21
Hintatiedot täsmällisiä
Kuluttajalle tulee antaa kokonaishinta. Siis sisältäen alv-in ja muut lisät. Erota suuntaa antava hintatieto ja varsinainen hinta-arvio. Hinta-arvio saa muuttua vain 15 % lopullisessa hinnassa. Tilaajalla on oikeus saada erittely työstä ja hinnan eri osista. Taija Härkki
22
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Sopimus Sopimus on työn ohje, pelisäännöt Kirjallinen sopimus on suositeltava; muistetaan, voidaan tarkistaa… Sopimus sitoo molempia osapuolia Jos sopimusehtoja halutaan muuttaa olennaisesti, on asiakkaan kanssa tehtävä uusi sopimus. Taija Härkki
23
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
Palvelussa on virhe jos se ei vastaa niitä tietoja, joita on annettu markkinoinnissa. Ammattilaisella on asiantuntemukseensa perustuva neuvontavelvollisuus, myös järkevästä tavasta teettää työ. Kun palvelussa on virhe, kuluttajan on ilmoitettava siitä viipymättä. Palveluntarjoajalla on viipymättä oikeus mennä korjaamaan asia. Sen jälkeen tulevat kysymykseen hinnan alennus, vahingon korvaus ja sopimuksen purku. Taija Härkki
24
www.elias.fi 2009. Taija Härkki
ONNEA ! Kiitos ! Taija Härkki
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.