Opiskelijatuutorikoulutus. Opintopsykologitoiminta ja opiskeluprosessin tukeminen Opiskelijatuutorikoulutus Opintopsykologi Matleena Korhonen (Sara Miihkinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
TE1 Terveyden perusteet
Tervetuloa Innokylään
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Luontoliikunta soveltuu kaikille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Oppiminen voidaan määritellä:
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Kati Rantonen p
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Sosiaalialan tehtävärakenne
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Elina Vierikko Saija Helmi
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
Opintopsykologi Katja Hietanen
Ryhmä 1 Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Omnia.fi/yhteishaku.
Ajanhallinta opiskelussa
Työkykyä edistävä toiminta
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Esityksen transkriptio:

Opiskelijatuutorikoulutus

Opintopsykologitoiminta ja opiskeluprosessin tukeminen Opiskelijatuutorikoulutus Opintopsykologi Matleena Korhonen (Sara Miihkinen työvapaalla) Kevät 2016

Sisältö 1.Opiskelijatuutorointi osana Oamkin ohjausta 2.Opiskeluprosessin tukeminen ja huolen puheeksi ottaminen 3.Opintopsykologitoiminta osana Oamkin ohjausta

1. Opiskelijatuutorointi osana Oamkin ohjauskokonaisuutta

OPISKELU- KYKY Opiskelu- ympäristö ja -yhteisö Tarina itsestä opiskelija, oppijana, asiantuntijana Opiskelun toteuttamisen taidot Terveys, elämä, voimavarat Opetus, ohjaus Aikaisemmat kokemukset Asenteet Uskomukset Merkitykset, arvot Tarina itsestä opiskelijana, oppijana, asiantuntijana Fyysinen, psyykkinen tilanne Elintavat Elämän eri osa-alueet Sosiaalinen verkosto Tavoitteet, arvot Elämisen taidot Fyysinen ympäristö, tilat Laitoksen tms. henkilökunnan ilmapiiri Kontaktit opettajiin / henkilökuntaan Opiskelijoiden väliset suhteet, opiskelijayhteisö Opiskelijoiden asenneilmasto Opetusjärjestelyt, tenttiaikataulut, ym. Opetus; opetusmenetelmät, työtavat, tentit Palaute Ohjaus ja neuvonta Opiskelutekniikat Oman toiminnan suunnittelu Ajan- ja projektinhallinta Kyky asettaa sopivia tavoitteita Motivaation rakentaminen Kyky aloittaa toiminta Sinnikkyys, itsekuri Sosiaaliset ja esiintymistaidot

Kuvio 1. Oamkin opintojen ohjauskehä (vrt. Watts & Van Esbroeck, 1998: Holistinen opiskelijakeskeinen ohjausmalli)

Opiskelijatuutorin tehtävät –Uusien opiskelijoiden ohjaus opiskeluympäristöön ja opintoihin sekä ryhmäyttäminen –Vertaisohjaus – Alkuopastus opiskelijayhteisöön – Käytännön asiat, arki ja vapaa-aika

2. Opiskeluprosessin tukeminen ja huolen puheeksi ottaminen

Opiskeluprosessin etenemisen tukeminen: Ongelmien ennaltaehkäisy Ryhmäytymisen tukeminen (ja sen esteiden poistaminen/minimointi) Syrjäytymisen esto (  erityisesti 1. vuoden aikana) Sosiaalinen aktivointi Mallittaminen (esim. kuinka toimia sosiaalisissa tilanteissa) Laaja moniammatillinen / sosiaalinen tukiverkosto Yhteisvastuu

Huolen puheeksi ottaminen a) Pysähdy miettimään tilannetta ensin itse (tai tuutoritoverin kanssa) Mistä olet huolissasi opiskelijan tilanteessa? Mitä tapahtuu, jos et ota huolta puheeksi? Kuinka suuri huolesi on?

Miten suuri huolesi on? 11

Huolen puheeksi ottaminen a) Pysähdy miettimään tilannetta ensin itse (tai tuutoritoverin kanssa) Millaisia voimavaroja opiskelijalla on? Miten opiskelija voisi auttaa itseään? Mitä sinä ja Oamkin muut ohjaustahot voisitte tehdä tahoillanne ja/tai yhdessä opiskelijan tilanteen parantamiseksi?

Huolen puheeksi ottaminen a) Pysähdy miettimään tilannetta ensin itse (tai tuutoritoverin kanssa) Miten otat huolesi ja yhteistyötoiveesi esille? Sanoita; mieti vaihtoehtoisia tapoja ilmaista huolesi, se miten kerrot voimavaroista ja ehdotat yhteistyötä Ennakoi mitä tapahtuu puheeksi ottamisen tilanteessa. Kuka reagoi ja miten? Ennakoi mihin puheeksi ottaminen johtaa lähitulevaisuudessa?

Huolen puheeksi ottaminen: b) Henkilökohtainen keskustelu opiskelijan kanssa Ilmaise huolesi opiskelijan tilanteesta ja hyvinvoinnista sekä havainnot, joihin huoli perustuu Tiedustele voitko auttaa opiskelijaa jotenkin Ohjaa eteenpäin sopivan ohjaustahon luo Luo uskoa, että ongelmat voidaan ratkaista yhdessä Tarvittaessa ilmoitus ongelmasta muille tahoille Tilanteen aktiivinen seuraaminen

Huolen puheeksi ottaminen: c) Keskustelun jälkeen Miten tilanne meni? Mitä sovittiin? Miten seurataan?

3. Opintopsykologitoiminta osana Oamkin ohjausta

Ohjauksen tavoite ja menetelmät –Tukea opiskelijoiden opiskelukykyä –1 – 5 tapaamista, á 45 min. –Tavoitteet asetetaan yhdessä opiskelijalähtöisesti –Menetelminä Keskustelu Harjoitukset Tehtävät ohjaustilanteessa ja kotona –Ohjaussuhde on lyhytkestoinen ja tapaamisvälit viikkoa, joten asioiden työstämine jatkuu myös tapaamisten välillä (kotitehtävät, harjoitukset…) 17

Opintopsykologin ohjaus Opintojen etenemiseen, jaksamiseen ja motivaatioon liittyvät vaikeudet Puutteet opiskelutaidoissa, itseohjautuvuudessa, tavoitteiden asettamisessa ja ajankäytössä Oppimisvaikeudet Sosiaalisten ja vuorovaikutuksellisten taitojen kehittäminen, esimerkiksi esiintymisjännityksen lievittäminen Usein opiskelun vaikeuksia tulee esille siirtymävaiheissa kuten opintojen alussa tai loppuun saattamisessa. Elämäntilanteiden muutokset, ammatilliseen kasvuun liittyvät pohdinnat sekä terveyden ja mielenterveyden haasteet voivat myös vaikuttaa opiskeluun.

Mitä opintopsykologinen ohjaus on? 19 Ydin Raja- pinnal- la Opiskelukykyyn liittyvät asiat: opiskelu, oppiminen, motivaatio, stressi, opiskelun jumiutuminen, lykkääminen  Ohjausta, lyhyt interventio Eteen päin ohjaus Elämäntilanteen muutokset Lievä ahdistuneisuus, masentuneisuus tai lievät jännitystilat  Ohjausta, lyhyt interventio, eteenpäin ohjaus Psykiatrista hoitoa vaativat mielenterveyden vaikeudet  MTT, Psykiatrian päivystys, (opiskeluterveysasema) Pidempää psykoterapiaa edellyttävät mielenterveyden vaikeudet  Opiskeluterveysaseman kautta Käynnissä oleva hoitosuhde Toimintakyky vakavasti laskenut tai pitkäaikainen tai toistuva oireilu

Opiskelijoiden ilmoittamat yhteydenottosyyt 9/2014 Ahdistus49,9% Motivaatio 47,2% Uupumus39,0% Masennus38,8% Stressi 38,6% Opiskelu 33,7% Itsetunto32,8% Aika 23,9% Jännitys20,0% Ihmissuhde19,0% Parisuhde18,3% Oppiminen 15,7% Muu syy9,2% Riippuvuus4,6% Syöminen3,6% Mielenterveys muu3,1% Päihteet1,7%

Uudet ajanvaraukset vuonna 2015 kampuksittain (n=119) –Kotkantie 49,6% –Teuvo Pakkalankatu 24,4% –Kontinkangas 26,1%

Uudet ajanvaraukset vuonna 2015 aloitusvuoden mukaan (n=119) –2015 opiskelunsa aloittaneita oli uusista ajanvarauksista 21,8% –2014 aloittaneita oli 31,1% –2013 aloittaneita oli 21,0% –2012 aloittaneita oli 19,3% –2011 tai sitä ennen aloittaneita opiskelijoita oli 6,7% kävijöistä

Kävijätilastot 2016

Ajanvaraus Sähköpostilla: Lisätietoja Oivasta  Tietoa opiskelusta  Opiskelijapalvelut  Opintopsykologi Keskusteluajat: 1-5 kertaa, 45 min/kerta Huom! Peruuttamattomat ajat luetaan käytetyiksi kerroiksi Vastaanotto: Tekniikan yksikköSosiaali- ja terveysalan yksikkö Huone 3388Huone F3100 Kotkantie 1Kiviharjuntie OULU90220 OULU

Lähteet Eriksson, E., & Arnkil, T.E. (2012). Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakes, Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, Oppaita 60. Tampere: Juvenes Print – Tampereen Yliopistopaino Oy. Guttorm, T., Miihkinen, S., Salmela-Aro, K., & Nurmi, J-E. (valmisteilla). Opintopsykologitoiminnan vaikuttavuus. Oulun ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto & Helsingin yliopisto. Oamkin opintojen ohjaussuunnitelma. (2012). Oulun ammattikorkeakoulu.