Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista enkä tehnyt kerrassaan mitään vanhasta tottumuksesta. Olin hyvin onnellinen. - Nuuskamuikkunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Lukion opiskeluhuolto
Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista
KP OTE Opinnoista töihin
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
RAI Espoossa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
JÄMSÄNJOEN YHTENÄISKOULU
Esityksen transkriptio:

Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista enkä tehnyt kerrassaan mitään vanhasta tottumuksesta. Olin hyvin onnellinen. - Nuuskamuikkunen –

OPPILASHUOLLON KEHITTÄMISHANKE RANUALLA Oulu Rovaniemi Outi Lohi ja ohjausryhmä

OPPILASHUOLTO (1/3) Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. POL 31 a §, 36 § Kansanterveyslaki 66/1972 Lastensuojelulaki /417 Tiedonsiirto ja sen merkitys tiedonsiirtoon liittyvät lait ja säädökset

OPPILASHUOLTO (2/3 ) Tiedon hyödyntäminen Tiedon oleellisuus opetuksen kannalta Vaitiolovelvollisuus varhainen puuttuminen Tiedonsiirtolomake Tällä hetkellä tiedonsiirto toimii paremmin pienten lasten kanssa Esiopetus Alakoulu

OPPILASHUOLTO (3/3) Yläkoulu - pirstaloituuko/väheneekö yhteistyö? Tavoite Yhteistyö kotien kanssa kaikilla asteilla yhtä aktiivista Toinen aste Aktiivinen yhteistyö kotien kanssa jatkuu

OPPILASHUOLLOSTA OPPILASHYVINVOINTIIN RANUALLA

HUOLTAJATHUOLTAJAT DOKUMENTOINTIDOKUMENTOINTI I PORRAS OPETTAJA – OPPILAS -Opettajan huoli oppilaasta herää -Huolesta puhutaan ensin oppilaan kanssa -Oppiminen, poissaolot, sosiaaliset ongelmat (yksinäisyys, riitaisuus, keskittymiskyky, käyttäytyminen, puheet, määrittelemätön huoli) KEINOT -Keskustelut oppilaan kanssa -Opettajan omat ”kokeet ja testit” -Tukiopetus ja tarvittaessa erityisopettajan tuki -Turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat II PORRAS OPETTAJA – HUOLTAJA/HUOLTAJA – OPETTAJA OPETTAJA – HUOLTAJA – OPPILAS -Oppilaan kanssa käydyt keskustelut eivät ole tuottaneet toivottua tulosta -Keskustellaan huolesta huoltajan kanssa -Huoltajien kanssa käyty keskustelu ei tuottanut tulosta, otetaan oppilas mukaan keskusteluun KEINOT -Yhteys huoltajaan keinolla millä hyvänsä -Puhelinpalaverit, koti-koulu-palaverit, sopimukset (muistiot) -Tukiopetus -Sopimukset toimintatavoista yhdessä huoltajan ja oppilaan kanssa ja tiedottaminen asianosaisille -SEURANTA!!! III PORRAS OPETTAJA – ERITYISOPETTAJA OPETTAJA – TERVEYDENHOITAJA OPETTAJA – REHTORI OPETTAJA – KURAATTORI -Opettaja yhteydessä huoltajaan -Tukiverkosto laajenee KEINOT -Tukiverkoston tuki (määrä, ajat, oppiaine(et) -Oppimisuunnitelman laatiminen -Jatkotoimenpiteistä sopiminen (kouluterveydenhuolto, sosiaalitoimi) -Mahdollinen valmistelu oppilashyvinvointiryhmään – asiasta kerrottava huoltajille sekä oppilaalle

HUOLTAJATHUOLTAJAT DOKUMENTOITNIDOKUMENTOITNI IV PORRAS OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄ -Opettaja, huoltaja ja oppilas mukana. -Kokoonpano (Ranuan ops 2004): rehtori, erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koululääkäri, koulupsykologi, kuraattori/sosiaalityöntekijä, opinto-ohjaaja -Tarvittaessa mukana muut asiantuntijat, esim.avustaja, perheneuvola, erikoissairaanhoito, poliisi yms. -Kokoonkutsujana rehtori/koulunjohtaja KEINOT -Keskustellaan asiasta, tehdään jatkosuunnitelmat (erikoissairaanhoito, lääkärin tai psykologin suorittama tutkimus ja testaus, terapia yms.) ERITYISOPETUSSIIRTOPÄÄTÖS -Huoltajien suostumus eriyisopetussiirtoon (lomake, rehtori vastaa) -Sivistystoimenjohtajan päätös kun suostumus. -Sivistyslautakunta päättää vastoin huoltajien tahtoa tehtävästä siirrosta. -HOJKS (opettaja, erityisopettaja, huoltaja ja muu yhteistyötaho) -> yksilöllistäminen (integrointi yleisopetukseen, muu integrointi, pienryhmä) EI ERITYISOPETUSSIIRTOPÄÄTÖSTÄ -Aiemmat tukitoimet jatkuvat suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä. SEURANTA -Palautekeskustelut, mahdolliset kehittämistoimenpiteet koululla -Oppilashyvinvointisuunnitelman päivitys

OPPILASHYVINVOINNIN TOIMIJAT ROOLEINEEN

HUOLTAJAT OPPILASHYVINVOINNISSA (1/2)

HUOLTAJAT OPPILASHYVINVOINNISSA (2/2) Huoltaja lapsensa paras asiantuntija Koulunkäyntivelvollisuudesta huolehtiminen Huoltajat tuntevat koulun oppilashuollon toimintakäytännöt ja ovat tietoisia oman lapsensa asioiden käsittelemisestä oppilas-huollon toimijoiden kesken. Huoltajalla on mahdollisuus vaikuttaa koululaista koskevaan kouluterveydenhuoltoon osana oppilashuollon palveluja. Opetuksen järjestäjä esittää kodin ja koulun yhteistyösuunnitelman sekä opetussuunnitelman perusteiden mukaisen oppilashuollon järjestämistavan. Oppilashyvinvointiryhmän ja huoltajien välisistä yhteistyö-käytännöistä on sovittu.

KOULUTOIMEN JA PERUSTURVAN HALLINTO OPPILASHYVINVOINNISSA (1/2) Puitteet ja mahdollisuudet Taloudelliset resurssit Aikaresurssit Kehittämistyön ylläpitäminen Kuntakohtaiset ohjeistukset ja suunnitelmat -> luottamushenkilöiden/päättäjien sitoutuminen Moniammatillisuuden tiivistäminen ja syventäminen sekä yhteiset – samansuuntaiset suunnitelmat Pienessä organisaatiossa ”ruohonjuuritason” toiminta

KOULUTOIMEN JA PERUSTURVAN HALLINTO OPPILASHYVINVOINNISSA (2/2) Esiopettaja, luokanopettaja, aineenopettaja/luokanvalvoja, rehtori Erityisopettaja, erityisluokanopettaja Opo Oppilashyvinvointiryhmä Koulukuraattori /sosiaalityöntekijä Kouluterveydenhoitaja, koululääkäri Muut toimijat

OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄ

OPETTAJA OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ Opettajan ammattikuva Päivittäisen koulutyön asiantuntija Koulutyön edellytykset ja vaatimukset Oppilaantuntemus – opettajan huoli oppilaasta Oppilaiden tarpeet ja vaikeudet Haasteet koulutyössä Luokkatyöskentely (sosiaaliset taidot) Varhainen puuttuminen (oppilas - kollegat - vanhemmat - esimies) Yhteistyön kehittäminen – avoin vuorovaikutus koulun ja kodin välillä Vastuu ja velvollisuus oppilaan hyvinvoinnista

REHTORI OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ Rehtori/koulunjohtaja on viimeinen ”selkänoja”, johon muu henkilökunta voi turvautua Suunnitelman kirjaus, valvonta, seuranta Rehtori vastaa moniammatillisesta yhteistyöstä opetus-järjestelyissä Talon sisäinen toiminta Suunnittelu Toimeenpanon nopeus Oppilashyvinvoinnin käsikirja ohjaa toimintaa ja toimijoita myös muutostilanteissa (henkilöstövaihdokset yms.)

KOULUTERVEYDENHOITAJA JA KOULULÄÄKÄRI OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ Perhetaustan tunteminen pidemmältä ajalta tärkeää Oppilaan terveystiedot osana oppilaantuntemusta Asiantuntijoita mm. jatkotutkimuksista päätettäessä sekä lausuntojen laadittaessa -> yhteistyö pedagogisen asiantuntemuksen kanssa Vanhempien aktiivisuus terveydenhoitajan suuntaan ”Puolueeton” oppilaan hyvinvoinnista huolehtija Usein neutraalimpi yhteydenotto vrt. opettajaan Terveydenhoitajaan yhteys helpommin kuin lääkäriin Varhaisen puuttumisen mahdollisuus Työryhmässä terveydenhoitaja on oppilaan tuki ja puolestapuhuja

KOULUKURAATTORI OPPILASHYVIN- VOINTIRYHMÄSSÄ Päivittäinen työ on oppilashuoltoa Oppilaan hyvinvoinnin ja koulunkäynnin turvaaminen Yhteistyö koteihin tiivistä Yhteistyö koulun koko henkilöstön kanssa Nivelvaiheyhteistyö Toiminta ja valmius toimijoiden muuttuessa

SOSIAALITYÖNTEKIJÄ OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ (1/2) Sosiaalityöntekijän ammattikuva Sosiaalityön ja lastensuojelun asiantuntija Hyvinvoinnin edistäminen sosiaalityön keinoin Sosiaalisten ongelmien tunnistaminen ja sosiaalityön tukimuotojen tarjoaminen Perhekeskeisyys

SOSIAALITYÖNTEKIJÄ OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ (2/2) Osallistuu oppilashyvinvointiryhmään tarvittaessa Konsultointi tilanteessa, kun huoli oppilaasta herää Yhteistyö oppilaan huolta herättävässä tilanteessa – tarjotaan varhaisessa vaiheessa tukea – lastensuojelupalvelut Ilmoitusvelvollisuuden täyttyessä (LSL 25§) lastensuojeluilmoituksen vastaanotto – lastensuojelutarpeen arviointi – lastensuojelupalvelut

OPPILASHYVINVOINNIN PALVELUT (1/3) Koulupalvelut ? Terveyspalvelut Psykologi (tutkimukset) Lasten ja nuorten psykiatria ? Perheneuvola Palveluiden tuottaminen perheille Tukea ja neuvoa ?

OPPILASHYVINVOINNIN PALVELUT (2/3) Lastensuojelupalvelut tukea lapsen ja perheen ongelmatilanteen selvittämiseen lapsen taloudellinen ja muu tukeminen koulunkäynnissä, ammatin ja asunnon hankinnassa, työhön sijoittumisessa, harrastuksissa, läheisten ihmissuhteiden ylläpitämisessä sekä muiden henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisessä tukihenkilö tai -perhe lapsen kuntoutumista tukevia hoito- ja terapiapalveluja

OPPILASHYVINVOINNIN PALVELUT (3/3) perhetyötä koko perheen 37§:ssä tarkoitettu sijoitus perhe- tai laitoshoitoon vertaisryhmätoimintaa loma- ja virkistystoimintaa muita lasta ja perhettä tukevia palveluja ja tukitoimia Erityistyöntekijät tarvittaessa kuntoutuksenohjaaja terapeutit muut

Niiskuneiti oli löytänyt ensimmäisen rohkean krookuksen nenännipukan. "Pannaan lasi sen päälle, siten se selviää kylmästä yöstä." "Älä pane", sanoi Muumipeikko, "se selviää paremmin, jos sillä on vähän vaikeuksia" (Tove Jansson: Taikatalvi)