Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista"— Esityksen transkriptio:

1 Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista
enkä tehnyt kerrassaan mitään vanhasta tottumuksesta. Olin hyvin onnellinen.  - Nuuskamuikkunen – 

2 OPPILASHUOLLON KEHITTÄMISHANKE RANUALLA 2007-2009 Oulu 20. 11
OPPILASHUOLLON KEHITTÄMISHANKE RANUALLA Oulu Rovaniemi Outi Lohi ja ohjausryhmä

3 OPPILASHUOLTO (1/3) Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. POL 31 a §, 36 § Kansanterveyslaki 66/1972 Lastensuojelulaki /417 Tiedonsiirto ja sen merkitys tiedonsiirtoon liittyvät lait ja säädökset

4 OPPILASHUOLTO (2/3) Tiedon hyödyntäminen
Tiedon oleellisuus opetuksen kannalta Vaitiolovelvollisuus <-> varhainen puuttuminen Tiedonsiirtolomake Tällä hetkellä tiedonsiirto toimii paremmin pienten lasten kanssa Esiopetus Alakoulu

5 OPPILASHUOLTO (3/3) Yläkoulu - pirstaloituuko/väheneekö yhteistyö?
Tavoite Yhteistyö kotien kanssa kaikilla asteilla yhtä aktiivista Toinen aste Aktiivinen yhteistyö kotien kanssa jatkuu

6 OPPILASHUOLLOSTA OPPILASHYVINVOINTIIN RANUALLA

7

8 DOKUMENTOINTI HUOLTAJAT I PORRAS OPETTAJA – OPPILAS KEINOT II PORRAS
-Opettajan huoli oppilaasta herää -Huolesta puhutaan ensin oppilaan kanssa Oppiminen, poissaolot, sosiaaliset ongelmat (yksinäisyys, riitaisuus, keskittymiskyky, käyttäytyminen, puheet, määrittelemätön huoli) KEINOT Keskustelut oppilaan kanssa Opettajan omat ”kokeet ja testit” Tukiopetus ja tarvittaessa erityisopettajan tuki Turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat II PORRAS OPETTAJA – HUOLTAJA/HUOLTAJA – OPETTAJA OPETTAJA – HUOLTAJA – OPPILAS Oppilaan kanssa käydyt keskustelut eivät ole tuottaneet toivottua tulosta Keskustellaan huolesta huoltajan kanssa Huoltajien kanssa käyty keskustelu ei tuottanut tulosta, otetaan oppilas mukaan keskusteluun KEINOT -Yhteys huoltajaan keinolla millä hyvänsä Puhelinpalaverit, koti-koulu-palaverit, sopimukset (muistiot) Tukiopetus Sopimukset toimintatavoista yhdessä huoltajan ja oppilaan kanssa ja tiedottaminen asianosaisille SEURANTA!!! III PORRAS OPETTAJA – ERITYISOPETTAJA OPETTAJA – TERVEYDENHOITAJA OPETTAJA – REHTORI OPETTAJA – KURAATTORI Opettaja yhteydessä huoltajaan Tukiverkosto laajenee KEINOT Tukiverkoston tuki (määrä, ajat, oppiaine(et) Oppimisuunnitelman laatiminen Jatkotoimenpiteistä sopiminen (kouluterveydenhuolto, sosiaalitoimi) Mahdollinen valmistelu oppilashyvinvointiryhmään – asiasta kerrottava huoltajille sekä oppilaalle

9

10

11

12 DOKUMENTOITNI HUOLTAJAT IV PORRAS OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄ KEINOT
-Opettaja, huoltaja ja oppilas mukana. -Kokoonpano (Ranuan ops 2004): rehtori, erityisopettaja, kouluterveydenhoitaja, koululääkäri, koulupsykologi, kuraattori/sosiaalityöntekijä, opinto-ohjaaja -Tarvittaessa mukana muut asiantuntijat , esim.avustaja, perheneuvola, erikoissairaanhoito, poliisi yms. -Kokoonkutsujana rehtori/koulunjohtaja KEINOT -Keskustellaan asiasta, tehdään jatkosuunnitelmat (erikoissairaanhoito, lääkärin tai psykologin suorittama tutkimus ja testaus, terapia yms.) ERITYISOPETUSSIIRTOPÄÄTÖS -Huoltajien suostumus eriyisopetussiirtoon (lomake, rehtori vastaa) -Sivistystoimenjohtajan päätös kun suostumus. -Sivistyslautakunta päättää vastoin huoltajien tahtoa tehtävästä siirrosta. -HOJKS (opettaja, erityisopettaja, huoltaja ja muu yhteistyötaho) -> yksilöllistäminen (integrointi yleisopetukseen, muu integrointi, pienryhmä) EI ERITYISOPETUSSIIRTOPÄÄTÖSTÄ -Aiemmat tukitoimet jatkuvat suunnitelmallisesti moniammatillisessa yhteistyössä. SEURANTA -Palautekeskustelut, mahdolliset kehittämistoimenpiteet koululla -Oppilashyvinvointisuunnitelman päivitys

13

14

15

16 OPPILASHYVINVOINNIN TOIMIJAT ROOLEINEEN
Toimijat sekä roolit ovat alueellisen työryhmän pohdintoja 16

17 HUOLTAJAT OPPILASHYVINVOINNISSA (1/2)

18 HUOLTAJAT OPPILASHYVINVOINNISSA (2/2)
Huoltaja lapsensa paras asiantuntija Koulunkäyntivelvollisuudesta huolehtiminen Huoltajat tuntevat koulun oppilashuollon toimintakäytännöt ja ovat tietoisia oman lapsensa asioiden käsittelemisestä oppilas-huollon toimijoiden kesken. Huoltajalla on mahdollisuus vaikuttaa koululaista koskevaan kouluterveydenhuoltoon osana oppilashuollon palveluja. Opetuksen järjestäjä esittää kodin ja koulun yhteistyösuunnitelman sekä opetussuunnitelman perusteiden mukaisen oppilashuollon järjestämistavan. Oppilashyvinvointiryhmän ja huoltajien välisistä yhteistyö-käytännöistä on sovittu.

19 KOULUTOIMEN JA PERUSTURVAN HALLINTO OPPILASHYVINVOINNISSA (1/2)
Puitteet ja mahdollisuudet Taloudelliset resurssit Aikaresurssit Kehittämistyön ylläpitäminen Kuntakohtaiset ohjeistukset ja suunnitelmat -> luottamushenkilöiden/päättäjien sitoutuminen Moniammatillisuuden tiivistäminen ja syventäminen sekä yhteiset – samansuuntaiset suunnitelmat Pienessä organisaatiossa ”ruohonjuuritason” toiminta

20 KOULUTOIMEN JA PERUSTURVAN HALLINTO OPPILASHYVINVOINNISSA (2/2)
Esiopettaja, luokanopettaja, aineenopettaja/luokanvalvoja, rehtori Erityisopettaja, erityisluokanopettaja Opo Oppilashyvinvointiryhmä Koulukuraattori /sosiaalityöntekijä Kouluterveydenhoitaja, koululääkäri Muut toimijat

21 OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄ

22 OPETTAJA OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ
Opettajan ammattikuva Päivittäisen koulutyön asiantuntija Koulutyön edellytykset ja vaatimukset Oppilaantuntemus – opettajan huoli oppilaasta Oppilaiden tarpeet ja vaikeudet Haasteet koulutyössä Luokkatyöskentely (sosiaaliset taidot) Varhainen puuttuminen (oppilas - kollegat - vanhemmat - esimies) Yhteistyön kehittäminen – avoin vuorovaikutus koulun ja kodin välillä Vastuu ja velvollisuus oppilaan hyvinvoinnista

23 REHTORI OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ
Rehtori/koulunjohtaja on viimeinen ”selkänoja”, johon muu henkilökunta voi turvautua Suunnitelman kirjaus, valvonta, seuranta Rehtori vastaa moniammatillisesta yhteistyöstä opetus-järjestelyissä Talon sisäinen toiminta Suunnittelu Toimeenpanon nopeus Oppilashyvinvoinnin käsikirja ohjaa toimintaa ja toimijoita myös muutostilanteissa (henkilöstövaihdokset yms.)

24 KOULUTERVEYDENHOITAJA JA KOULULÄÄKÄRI OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ
Perhetaustan tunteminen pidemmältä ajalta tärkeää Oppilaan terveystiedot osana oppilaantuntemusta Asiantuntijoita mm. jatkotutkimuksista päätettäessä sekä lausuntojen laadittaessa -> yhteistyö pedagogisen asiantuntemuksen kanssa Vanhempien aktiivisuus terveydenhoitajan suuntaan ”Puolueeton” oppilaan hyvinvoinnista huolehtija Usein neutraalimpi yhteydenotto vrt. opettajaan Terveydenhoitajaan yhteys helpommin kuin lääkäriin Varhaisen puuttumisen mahdollisuus Työryhmässä terveydenhoitaja on oppilaan tuki ja puolestapuhuja

25 KOULUKURAATTORI OPPILASHYVIN-VOINTIRYHMÄSSÄ
Päivittäinen työ on oppilashuoltoa Oppilaan hyvinvoinnin ja koulunkäynnin turvaaminen Yhteistyö koteihin tiivistä Yhteistyö koulun koko henkilöstön kanssa Nivelvaiheyhteistyö Toiminta ja valmius toimijoiden muuttuessa

26 SOSIAALITYÖNTEKIJÄ OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ (1/2)
Sosiaalityöntekijän ammattikuva Sosiaalityön ja lastensuojelun asiantuntija Hyvinvoinnin edistäminen sosiaalityön keinoin Sosiaalisten ongelmien tunnistaminen ja sosiaalityön tukimuotojen tarjoaminen Perhekeskeisyys

27 SOSIAALITYÖNTEKIJÄ OPPILASHYVINVOINTIRYHMÄSSÄ (2/2)
Osallistuu oppilashyvinvointiryhmään tarvittaessa Konsultointi tilanteessa, kun huoli oppilaasta herää Yhteistyö oppilaan huolta herättävässä tilanteessa – tarjotaan varhaisessa vaiheessa tukea – lastensuojelupalvelut Ilmoitusvelvollisuuden täyttyessä (LSL 25§) lastensuojeluilmoituksen vastaanotto – lastensuojelutarpeen arviointi – lastensuojelupalvelut

28 OPPILASHYVINVOINNIN PALVELUT (1/3)
Koulupalvelut ? Terveyspalvelut Psykologi (tutkimukset) Lasten ja nuorten psykiatria Perheneuvola Palveluiden tuottaminen perheille Tukea ja neuvoa

29 OPPILASHYVINVOINNIN PALVELUT (2/3)
Lastensuojelupalvelut tukea lapsen ja perheen ongelmatilanteen selvittämiseen lapsen taloudellinen ja muu tukeminen koulunkäynnissä, ammatin ja asunnon hankinnassa, työhön sijoittumisessa, harrastuksissa, läheisten ihmissuhteiden ylläpitämisessä sekä muiden henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisessä tukihenkilö tai -perhe lapsen kuntoutumista tukevia hoito- ja terapiapalveluja

30 OPPILASHYVINVOINNIN PALVELUT (3/3)
perhetyötä koko perheen 37§:ssä tarkoitettu sijoitus perhe- tai laitoshoitoon vertaisryhmätoimintaa loma- ja virkistystoimintaa muita lasta ja perhettä tukevia palveluja ja tukitoimia Erityistyöntekijät tarvittaessa kuntoutuksenohjaaja terapeutit muut

31 Niiskuneiti oli löytänyt ensimmäisen rohkean krookuksen nenännipukan
Niiskuneiti oli löytänyt ensimmäisen rohkean krookuksen nenännipukan. "Pannaan lasi sen päälle, siten se selviää kylmästä yöstä." "Älä pane", sanoi Muumipeikko, "se selviää paremmin, jos sillä on vähän vaikeuksia" (Tove Jansson: Taikatalvi)


Lataa ppt "Elämä ei ole rauhallista. En tiennyt mitään, mutta oletin kaikenlaista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google