III KEHITYS ERI IKÄKAUSINA - KASVATUSPSYKOLOGISIA NÄKÖKOHTIA Hannu Soini 2012 Kasvatuspsykologian klinikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Selevä Paletti — SUUPOHJAN LAPSIPERHEIDEN PALVELUKOKONAISUUS.
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
Pysyykö vauva äidin mielessä?
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Vuorovaikutuksessa lapsen kanssa
ja miten sitä voi yrittää tavoittaa tutkimuksen keinoin?
Sensorinen integraatio
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Mistä ja miten persoona kehittyy?
Emotionaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Psyykkinen itsesäätely
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Kehitysteorioita Petra Suonio Kevät Kehitysteoriat kasvun ja kehityksen kuvaajina Teorioita kahdenlaisia  Koko ihmisen kehityksen huomiointi 
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Ruut Ruokonen  TURVA!!  Perusturvallisuus ja kiintymyssuhde  katsekontakti fyysinen kosketus ”hellyyskieli”perustarpeista huolehtiminen lapsen.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
6. Lapsuuden psykososiaalinen kehitys (s. 82–95)
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
tunteet ja kehityspsykologia
Sosioemotionaalinen kehitys
3 Minuudessa on kaksi puolta
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Kielen kehityksen avainkohdat
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Vaikeat huoltajuusriidat lapsen mielenterveyden rakentumisen kannalta
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Opiskeluhuollon palvelut
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Kuinka autan puhelimessa
Esityksen transkriptio:

III KEHITYS ERI IKÄKAUSINA - KASVATUSPSYKOLOGISIA NÄKÖKOHTIA Hannu Soini 2012 Kasvatuspsykologian klinikka

3.1. Varhaiskehityksen tunnuspiirteitä Varhainen fyysinen ja motorinen kehitys – Psykologista merkitystä aliarvioidaan – Hermoston kehitys ja aivojen kasvu on nopeaa ja osa dynaamista systeemistä kokonaisuutta – Liikkuminen ja pystykäynti tukee itsetunnon ja autonomian kehitystä Omien tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen Kehon kaavion jäsentyminen tukee minän ja ei-minän tunnistamista – Vauvan älykkyys on sensomotorista

Semioottisen funktion kehittyminen: (Piaget) 1.Matkiminen, jäljittely 2.Piirtäminen 3.Mielikuvien luominen 4.Symbolinen leikki 5. Puhekieli - > Lapsi kykenee ilmaisemaan itseään ja ymmärtämään merkityksiä

3.2. Persoonallisuuden kehitys varhaislapsuudessa Mahler: Separaatio-Individuaatioprosessi Korostaa lapsen minän eriytymistä symbioottisesta suhteesta äitiin 1.Normaali autismi ( 0-2 kk) 2.Varhainen symbioosi (2- 5 kk) 3.Eriytymis- yksilöitymisprosessi A.Erityitymisvaihe (5-10 kk) B. Harjoitteluvaihe ( kk) C.Lähentymisvaihe (15-24) D Yksilöllisyyden kiinteytyminen (24-

Varhainen vuorovaikutus ja persoonallisuuden kehitys Varhainen vuorovaikutus tarkoittaa lapsen ja häntä hoitavien aikuisten vuorovaikutusta ensimmäisen 3-4 ikävuoden aikana Perustuu kasvattajan ja lapsen sensitiivisyyteen ja temperamenttiin Keskeistä on aikuisen kyky tunnistaa lapsen tarpeita ja vastata niihin lapsen kasvua tukevalla tavalla

Kiintymyssuhdeteoria varhaisen vuorovaikutuksen kuvaajana Perustaja John Bolby( ) Muita kehittäjiä ja vaikuttajia: – Goldfarb &al: orpolapsitutkimukset USA:ssa – Harry Harlow: Psychology of Love /simpanssit – Mary Ainsworth: vierastilannetutkimukset – Patricia Crittenden: kaltoin kohdellut lapset – ColwynTrevarthen : varhainen kommunikaatio

Kiintymyssuhteen luokittelu 1.Turvallinen kiintymyssuhde – Kasvattaja tunnistaa herkästi lapsen toiveet ja tarpeet ja vastaa niihin adekvaatisti – Lapsi kokee olevansa rakastettava ja hyväksytty ilmaisemaan sekä positiivisia että negatiivisia tuntemuksiaan – Perusta vahvalle itsetunnolle ja terveelle narsismille

Kiintymyssuhteen luokittelu 2. Turvaton kiintymyssuhde 2 a Turvaton ja välttelevä – Kasvattajalla vaikeuksia vastaanottaa ja hyväksyä lapsen tunneilmaisuja – Sekä ilon että surun ja kiukun ilmaukset torjutaan tai niitä ei tunnisteta – Lapsi pyrkii selviytymään tunteidensa kanssa yksin – Tunteiden ilmaisukeinot lapsella niukat

Kiintymyssuhteen luokittelu 2b. Turvaton ja ristiriitainen – Kasvattaja toimii epäjohdonmukaisesti ja yllättävästi vuorovaikutustilanteissa esim. välillä uhkaillen ja välillä olemalla täysin välinpitämätön – Lapsi pyrkii aktiivisesti vuorovaikutukseen mielistellen tai muuten ylireagoiden

Kiintymyssuhteen luokittelu 3. Jäsentymätön kiintymyssuhde – Vuorovaikutus jää kehittymättä perushoidon laiminlyöntien takia – Taustalla usein aikuisen oma oireilu, alkoholismi, psyykkiset ongelmat – Lapsen reagointi kaoottista ja jäsentymätöntä

Lapsen varhaiskehityksen tukeminen Aikuiskontaktien laatu: Aikuiskontaktien määrä Perheen merkitys (Wahlström, 1981) – Vuorovaikutusmallien tarjoaminen – Psykososiaalisen turvan tarjoaminen – Roolinottomahdollisuuksien tarjoaminen – Sukupolvien rajan ylläpitäminen

3.3. Lapsen kokemusten kasvatuspsykologinen tutkimus Perusta kehityspsykologian ja oppimisen psykologian edistymisessä Eniten hyödynnetty lapsipsykiatriassa vuorovaikutushäiriöiden diagnostiikassa Kasvatuspsykologinen tutkimus vähäistä Tutkimusasetelmien rajoittuneisuus Ei tunneta uusimpia tutkimustuloksia Adultomorfia: lapsen käyttäytymistä arvioidaan aikuisten käyttäytymismallien perusteella

Vanhemman ja vauvan vuorovaikutuksen synkronia Vanhemman muuttujat : Katsekontaktin laatu ja määrä – Normaali katsekontakti < 10 sec – Vanhempi –lapsi katsekontakti > 30 sec Fyysisen kontaktin laatu ja määrä Vanhemman kyky lukea lapsen vihjeitä ja vastata niihin sensitiivisesti

Vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksen synkronia Vanhemmuuden tyyli; – joustavuus-luovuus- johdonmukaisuus- tunkeilevuus Vanhemmuuden mieliala: – Innostunut - Eloisa- Maaninen – Vihamielinen - Masentunut

Vanhemman ja vauvan vuorovaikutuksen synkronia Vauvan muuttujia: Katsekontaktin kesto ja laatu Fyysinen kontakti - fyysisen kontaktin merkitys keskosten ja vanhempien vuorovaikutuksessa erityisen tärkeä (keskostutkimus 2008) Valppaus, vireys, motoriikka, Vastavuoroisuus: lapsen kyky vastata vanhemman aloitteisiin

Vauvalle suunnattu puhe (ID- speech, infant directed speech) Vastasyntyneet preferoivat heille suunnattua puhetta riippumatta siitä, ovatko he kuulleet sitä aikaisemmin Yllättäen myös vaikeasti kuulovammaiset preferoivat myös heille suunnattua viittomakieltä -> Lapset kiinnittävät huomiota paitsi poikkeavaan äänen korkeuteen myös eleisiin, painotuksiin, ilmeisiin, rytmiin kun heille puhutaan Puhelaulu (motherese)

Vauvalle laulaminen Vauvalle laulaminen toteuttaa ihanteellisesti useiden aistimodaliteettien kautta tapahtuvan vuorovaikutuksen Lasten laulujen rituaalinen, samaa teemaa toistava esittämistapa rauhoittaa ja on emotionaalisesti turvallista VL muuttaa lapsen tarkkkavaisuutta (suhdetta ympäristöön) Alentaa ylivilkkautta, nostaa alhaista vireystilaa