KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
SIJOITETTU LAPSI KOULUSSA
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Osaamisen näytön prosessi
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Arviointi.
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Esiopetuksen vuosiympyrä
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu

Kolmiportaisen tuen periaatteet Tuen tarpeen varhainen tunnistaminen Tuen järjestäminen heti tuen tarpeen ilmetessä Tuen tarpeen jatkuva arviointi Tuen oikea-aikaisuus; tuen tulee olla joustavaa, suunnitelmallista ja tarpeen mukaan muuttuvaa Tuen on oltava yksilöllistä Tuki rakennetaan koulun, kodin ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden yhteistyönä

Tuen portaat 1.Yleinen tuki 2.Tehostettu tuki a)Pedagoginen arvio b)Oppimissuunnitelma 3.Erityinen tuki a)Pedagoginen selvitys b)Erityisen tuen päätös c)HOJKS

Kun oppilaan koulunkäynnissä tai oppimisessa tulee vaikeuksia? Kuka tekee? -Esiopettaja, luokanopettaja tai aineenopettaja Mitä tehdä? -Aloita yleinen tuki heti!

Yleisen tuen keinoja (esim.) Keskustelu oppilaan kanssa Oppilaanohjaus Eriyttäminen Tukiopetus Avustajan tuki Tuettu läksyjen teko Erityisopettajan konsultointi Joustavat ryhmittelyt

Jos yleinen tuki ei riitä Täytä pedagoginen arvio (Wilmaan) Kuka tekee? – Esiopettaja, luokanopettaja, aineenopettaja – Täydentäjinä kaikki ko. oppilaan opettajat – Luokanopettaja tai –ohjaaja vie tiedon pedagogisen tuen ryhmän käsiteltäväksi – Huoltajan suostumus käsittelyyn (=kuka saa tietää oppilaan asioista) – Wilman lomakkeesta paperinen kopio, johon allekirjoitukset – arkistointi koulun arkistoon, kopiot opettajille

Siirtyminen tehostettuun tukeen Pedagoginen arvio käsitellään pedagogisen tuen ryhmässä ja tieto kirjataan muistioon Laaditaan oppimissuunnitelma (Wilmaan) – Esiopettaja, luokanopettaja, aineenopettaja ja erityisopettaja yhdessä – Huoltaja/oppilas mukana laatimisessa – Arvioidaan säännöllisesti + kirjataan Wilmaan arvioinnin toteutuminen (Tavoitteet asetetaan vuosittain syksyllä ja arvioidaan keväällä)

Oppimissuunnitelman sisältö Tehostetun tuen muotoja mm.: – Eriyttäminen – Eriytetyt koejärjestelyt – Tehostettu oppilaanohjaus – Tukiopetuksen tehostaminen – Osa-aikainen erityisopetus/pienryhmä – Avustajan tuki – Tuettu läksyjen teko – Oppilashuollollinen tuki

Kun tehostettu tuki ei riitä? Tee pedagoginen selvitys (Wilmaan): Kuka tekee? – Erityisopettajat, esiopettajat, aineenopettajat, luokanopettajat/–ohjaajat 1.Osa: erityisope, esiope, luokanope/-ohjaaja 2.Osa: jokainen oppilasta opettava opettaja 3.Osa erityisope, esiope, luokanope/-ohjaaja 4.Osa täytetään pedagogisen tuen ryhmässä

Pedagogisen selvityksen kokoaminen Erityisopettaja vastaa koonnista ja toimittaa pedagogisen tuen ryhmän käsiteltäväksi Wilman lomakkeesta paperikopio, johon allekirjoitukset. Arkistoidaan koulun arkistoon, opettajille kopiot.

Erityisen tuen piiriin siirtyminen Rehtorin/koulunjohtajan viranhaltijapäätös Pedagoginen selvitys aina liitteenä Tarvittaessa (=yleensä aina) pyskologin, lääkärin tms. lausunto ja/tai tutkimustulokset liitteenä Huoltajien kuuleminen ja monialaisen ryhmän käsittely varmistettava ennen päätöstä

Erityinen tuki ja yksilöllistäminen Laaditaan HOJKS yksilöllistettävistä oppiaineista (huom. aina näitä ei ole erityisen tuen piiriin siirtyvillä, sen sijaan HOJKS vaatii aina erityisen tuen päätöksen) Kuka laatii? – Yhteistyötä erityisopettajan, muiden opettajien, oppilaan, kodin ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa

Erityisen tuen muotoja Yksilöllistäminen/eriyttäminen/toiminta- alueittain opiskelu Arviointi yksilöllisten tavoitteiden mukaan Yksilölliset koejärjestelyt Tehostettu oppilaanohjaus Avustajan tuki Oppilashuollon tuki Apuvälineen

Erityisen tuen laajentaminen Uusi pedagoginen selvitys liitteineen + käsittely pedagogisen tuen ryhmässä Erityisen tuen laajentamisen päätös (rehtori/koulunjohtaja)

Erityisen tuen purkaminen Pedagoginen selvitys liitteineen + käsittely pedagogisen tuen ryhmässä Erityisen tuen purkamisen päätös (rehtori/koulunjohtaja)

Erityisen tuen tarkistaminen Erityisen tuen päätökset tulee tarkistaa aina 3. ja 7. luokalle siirryttäessä (=kevätlukukauden lopulla)