AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Advertisements

Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Tutkintosuoritusten arviointi
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
Näyttötutkintoprosessi
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arvioijien päivityskoulutus
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Näyttötutkintoprosessi
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Näyttötutkintoprosessi
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TOP-info Lanu osaamisala
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Väyläopintoihin ohjautuminen
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yleisinfo tutkinto- tilaisuuksista Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Keudan aikuisopisto hyvinvointialat

AIKUISOPISTO KEUDA 2 Suomen koulutus- ja tutkintojärjestelmä Lähde: Lähde:

AIKUISOPISTO KEUDA 3 Näyttötutkinto Näyttötutkinto on ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa tarkoitettu perustutkinto, ammatti- tai erikoisammattitutkinto Erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa Aikaisempi osaaminen tunnustetaan osaksi tutkintoa ja sitä täydennetään valmistavalla koulutuksella Tutkinnon perusteissa määritelty ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa

AIKUISOPISTO KEUDA 4 Näyttötutkintojärjestelmän keskeiset periaatteet 1. kolmikantayhteistyö: työnantajatahojen, työntekijätahojen ja opetusalan edustajien tiivis yhteistyö tutkintorakenteesta päätettäessä, tutkintojen perusteita laadittaessa, koulutustoimikunnissa, tutkintotoimikunnissa sekä näyttötutkintoja suunniteltaessa, järjestettäessä ja arvioitaessa 2. tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta 3. tutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuuksissa 4. henkilökohtaistaminen

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Tutkinto rakentuu osista, jotka vastaavat itsenäisiä työkokonaisuuksia Kasvun tukeminen ja ohjaus Työpaikalla tapahtuva oppiminen Kasvun tukeminen ja ohjaus Työpaikalla tapahtuva oppiminen TUTKINTOTILAISUUS Kuntoutumisen tukeminen Työpaikalla tapahtuva oppiminen Kuntoutumisen tukeminen Työpaikalla tapahtuva oppiminen Osaamisala (Keudan aikuisopisto, Hyvinvointialat) Työpaikalla tapahtuva oppiminen Osaamisala (Keudan aikuisopisto, Hyvinvointialat) Työpaikalla tapahtuva oppiminen Valinnainen tutkinnon osa (Keudan aikuisopisto, Hyvinvointialat) Työpaikalla tapahtuva oppiminen Valinnainen tutkinnon osa (Keudan aikuisopisto, Hyvinvointialat) Työpaikalla tapahtuva oppiminen Hoito ja huolenpito Työpaikalla tapahtuva oppiminen Hoito ja huolenpito Työpaikalla tapahtuva oppiminen TUTKINTOTILAISUUS Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus Sairaanhoito ja huolenpito Vammaistyö Vanhustyö TUTKINTOTILAISUUS Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen Yritystoiminnan suunnittelu Vanhusten kotihoito ja huolenpito Päihdetyön at/Asiakastyössä toimiminen Mielenterveys- ja päihdetyö

AIKUISOPISTO KEUDA 6 Tutkintotilaisuus Kestää pääsääntöisesti 5 työvuoroa Työskentelyä työntekijäarvioijan kanssa samoissa työvuoroissa lähihoitajan tehtävissä sosiaali- ja terveysalan työyksikössä Tutkinnon suorittajan laatiman henkilökohtaisen tutkintosuunnitelman mukaista toimintaa, ammattitaidon osoittamista ja perustelemista

AIKUISOPISTO KEUDA 7 Ammattitaidon hankkiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon valmistavan koulutuksen laajuus määräytyy opiskelijan aikaisempien opintojen, työkokemuksen ja osaamisen perusteella siten, että tutkinnon perusteissa määritetyt ammattitaitovaatimukset on mahdollista saavuttaa

AIKUISOPISTO KEUDA 8 Valmistava koulutus Opiskelu lähihoitajaksi etenee henkilökohtaistamissuunnitelman mukaisesti: – aikaisempi osaaminen – teoriaopinnot (oppikurssit, etätehtävät ym.) – työpaikalla tapahtuva oppiminen (opiskelua ja työskentelyä alan työpaikoilla, oppimista tukevien tehtävien tekemistä)

AIKUISOPISTO KEUDA 9 Opiskelija valmistautuu tutkintotilaisuuteen opiskelemalla teoriaa ja käytäntöä opintosuoritusote (oppilaitos) Tutkinnon suorittaja näyttää teoreettisen ja käytännöllisen ammattitaitonsa tutkintotilaisuudessa tutkinnonosittain tutkintotodistus (tutkintotoimikunta)

AIKUISOPISTO KEUDA 10 Työpaikalla tapahtuva oppiminen – opiskelija opiskelee ammattiin kuuluvia tietoja ja taitoja työpaikalla – on tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua Tutkintotilaisuus – lähihoitajan työtä työpaikalla ja työn teoreettista perustelemista – ammattitaidon osoittamista todellisissa työtehtävissä – kestää +/- 5 työvuoroa

AIKUISOPISTO KEUDA 11 Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaaja / Työntekijäarvioija NÄYTTÖTUTKINNOSSA ERI HENKILÖT Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaaja on sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka ohjaa ja opettaa opiskelijaa käytännön työssä, antaa palautetta ja arvioi oppimista Työntekijä-arvioija on sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka työskentelee tutkinnon suorittajan kanssa tutkintotilaisuuden ajan samoissa työvuoroissa, arvioi ammattitaitoa, keskustelee ja kyselee

AIKUISOPISTO KEUDA 12 Kolmikanta arvioi tutkinnon suorittajan osaamisen tutkintotilaisuudessa Kolmikantaan kuuluu työnantaja-arvioija, työntekijäarvioija ja opettaja-arvioija Kolmikanta

AIKUISOPISTO KEUDA 13 Tutkintotoimikunta on määritellyt arvioijien kelpoisuuden seuraavasti: Työnantaja-arvioija: Tuntee näyttötutkintojärjestelmän ja lähihoitajan tutkinnon perusteet Työntekijäarvioija: Arviointitehtävään motivoitunut, ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut, ammattitaidon arviointiin perehtynyt ja sosiaali- ja terveysalalta riittävän työkokemuksen omaava Opettaja-arvioija: Opetusalan arvioijan kelpoisuus on tämän hetkinen sosiaali- ja terveysalan opettajan kelpoisuus kasvatustieteiden, terveystieteiden tai yhteiskuntatieteiden alalta sekä näyttötutkintomestarin koulutus ja pedagogiset opinnot. Arvioijaksi kelpaa myös sairaanhoidon opettajan tutkinnon suorittanut näyttötutkintomestari. Ammattitaidon arvioijien kriteerit

AIKUISOPISTO KEUDA 14 Ammattitaito osoitetaan työelämän todellisissa työtehtävissä Työpaikkana on sosiaali- ja terveysalan työpaikka, jonka toiminta on kyseisen tutkinnon osan ammattitaidon osoittamiseen soveltuva ja jossa on kyseisen tutkinnon osan arviointiin perehtynyttä henkilökuntaa Työpaikka on yleensä sama kuin työpaikalla tapahtuvan oppimisen paikka

AIKUISOPISTO KEUDA 15 Henkilökohtainen tutkintosuunnitelma On tutkinnon suorittajan laatima kirjallinen tutkintosuunnitelma (käsikirjoitus) siitä, miten hän näyttää erilaisissa työtehtävissä käytännöllisen ja teoreettisen osaamisensa suhteessa tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin Tutkintosuunnitelmassa on myös työpaikan, asiakkaiden ja toiminnan kuvaus Arvioijat (opetusalan arvioija, työntekijä-arvioija ja mahdollisesti myös työnantaja- arvioija) hyväksyvät suunnitelman allekirjoituksellaan ennen kuin tutkintotilaisuus voi alkaa

AIKUISOPISTO KEUDA 16 Ammattitaidon arviointi Tutkinnon suorittajan ammattitaitoa arvioi kolmikanta Sanallinen ja numeroarviointi (K3, H2, T1, Hyl.) Arvioinnissa käytetään tutkinnon perusteissa määriteltyjä ammattitaitovaatimuksia Arvioinnin kohteilla ilmaistaan ne osaamisen alueet, joihin arvioinnissa kiinnitetään huomiota Arvioinnin kohteet ja kriteerit ovat kunkin tutkinnon osan arviointilomakkeessa ja ne määrittelevät hyväksyttävän suorituksen tason Tutkinnon suorittaja valmistautuu arviointikeskusteluun tekemällä kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle

AIKUISOPISTO KEUDA 17 Arviointikeskustelu ja -kokous Kolmikanta-arvioijien tehtävänä on tehdä päätelmiä siitä, onko tutkinnon suorittajan osaaminen tutkinnon perusteissa olevien ammattitaitovaatimusten mukaista ja minkä tasoista se on Arvioijat kirjaavat perustelut arviointilomakkeelle Tutkintotilaisuuden jälkeen (3 viikon sisällä) käydään arviointikeskustelu ja -kokous työpaikalla

AIKUISOPISTO KEUDA 18 Tutkintotoimikunta Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan tutkintotoimikunta johtaa ja valvoo näyttötutkintojen suorittamista – Arviointilomakkeet ovat valtakunnallisia, tutkintotoimikunnalta tulleita lomakkeita Sen toiminta rahoitetaan tutkintomaksuilla, jotka peritään näyttötutkinnon suorittajilta Oppilaitos toimii tutkintotoimikunnan kanssa tehdyn järjestämissuunnitelman ja -sopimuksen pohjalta Tutkintotoimikunta allekirjoittaa tutkintotodistukset

AIKUISOPISTO KEUDA 19 Tutkintomaksu ja palkkio työpaikalle tutkintomaksu 58 € maksetaan ennen ensimmäistä tutkintotilaisuutta – Toimisto lähettää laskun tutkinnon suorittajalle – Tutkinnon suorittaja säilyttää maksutositteen ja näyttää sen jokaisen tutkintotilaisuuden yhteydessä opetusalan arvioijalle ohjauskeskustelussa ja kirjaa maksupäivän ilmoittautumislomakkeella ilmoittautuessaan tutkintotilaisuuksiin – Oppilaitos tilittää tutkintomaksut opetushallitukselle oppilaitos maksaa työpaikalle sopimuksen mukaisesti palkkion tutkintotilaisuuden arvioimisesta

AIKUISOPISTO KEUDA 20 Yhteenveto Ennen tutkintotilaisuutta: Perehdy ohjeisiin, hanki työpaikka ja aloita tutkintotilaisuuden suunnitelman laatiminen Valmistavan koulutuksen opinnot tulee olla suoritettuna ennen tutkintotilaisuuden alkua Esittele tutkintotilaisuuden suunnitelmasi opetusalan arvioijalle, työntekijäarvioijalle ja mahdollisuuksien mukaan myös työnantaja-arvioijalle

AIKUISOPISTO KEUDA 21 … jatkuu … Tutkintotilaisuuden aikana: – Työskentele työntekijäarvioijan kanssa samoissa työvuoroissa lähihoitajan työtehtävissä työpaikalla – Sovi aika tutkintotilaisuuden arviointikeskusteluun ja -kokoukseen opetusalan arvioijan, työntekijäarvioijan ja työnantaja-arvioijan kanssa (3 viikon sisällä tutkintotilaisuuden päättymisestä)

AIKUISOPISTO KEUDA 22 … jatkuu... Ennen arviointikeskustelua: – Valmistaudu perustelemaan käytännöllistä ja teoreettista ammattitaitoasi arviointikeskustelussa – Tee kirjallinen itsearviointi arviointilomakkeelle – Itsearviointi on osa tutkintotilaisuutta

AIKUISOPISTO KEUDA 23 … jatkuu... Arviointikeskustelun jälkeen – Kolmikanta tekee arviointikokouksessa arviointipäätöksen – Tutkinnon suorittajalle kerrotaan arviointikokouksen päätteeksi arvosana ja arvioinnin perustelut – Tutkinnon suorittajalla on oikeus tehdä oikaisupyyntö kolmikannalle 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun hän on saanut arviointipäätöksen tiedoksi

AIKUISOPISTO KEUDA 24 Oikaisupyyntö Jos harkitset oikaisupyyntöä, ota yhteys tutkinnon osasta vastaavaan kouluttajaan, jotta saat ohjeistusta oikaisupyynnön tekemiseen Oikaisupyyntö tehdään valmiille lomakkeelle, jonka tutkinnon suorittaja lähettää kolmikannalle Kun kolmikanta on antanut päätöksen oikaisuun, voi arvioijien antamaan päätökseen hakea oikaisua vielä tutkintotoimikunnalta

AIKUISOPISTO KEUDA 25 Hylätty tutkintotilaisuus Tutkintosuoritus päätetään hylätyksi, jos joku tai jotkin ammattitaitovaatimukset eivät täyty Tutkintotilaisuus keskeytetään, kun – potilas- tai asiakasturvallisuus vaarantuu – tutkinnon suorittajan toimista on syntynyt sellainen tilanne, että asiakasturvallisuus olisi voinut vaarantua – työturvallisuus vaarantuu Näissä tilanteissa työelämän arvioijan tai tutkinnon suorittajan tulee ottaa heti yhteyttä opetusalan arvioijaan

AIKUISOPISTO KEUDA 26 Hylätty tutkintotilaisuus Arviointikeskustelu pidetään työpaikalla sovitusti Kolmikanta kirjaa arviointikokouksessa pöytäkirjaan – tutkinnon suorittajan osoittaman osaamisen – tilanteen, jonka vuoksi tutkintotilaisuus keskeytettiin – hylätyn arvosanan ja – jatkosuunnitelman Jatkosuunnitelma sisältää suunnitelman osaamisen hankkimisesta valmistavassa koulutuksessa ja uudesta tutkintotilaisuudesta