Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen 6.3.2009. Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa TARKKA HARKINTA  Toinen kotimainen kieli*
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen arviointi ja S2- kypsyysnäytteet puheenjohtaja: Ilona Tanskanen (Turun ammattikorkeakoulu)
YO-TUTKINTO  Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
ROKK-hanke Yhteinen verkkokokous Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Arviointi osana oppimisprosessia
Aarresaari.net käyttäjien kokemustenvaihtoa
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Kieliopintojen tavoitteet
Aalto CHEM Kandidaattiseminaari
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Opiskelu eLukiossa
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Erikoisluokkatoiminta
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
VANHEMPAINILTA ABIEN.
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Hyvinvointia työstä.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kevään 2018 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Oodi versio 5.0. yhteenveto
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
A2-kieli-info.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Yhteishaku 2019 OSAOssa Raija Lehtonen.
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
”Projektin nimi” -projekti
v Lääketiede ja hammaslääketiede
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kurssivalinnat 2019  Tulevat abit.
III vuosikurssin vanhempainilta
OSAAMISKANSIO Nimi.
OPO2 Jatko-opinnot ja työelämä- luennot
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
YO-TUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
YO-info Syksy 2019.
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen

Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa. Ammattikorkeakoulu päättää kypsyysnäytteestä silloin, kun opiskelijalta ei vaadita 8 §:n 1 momentissa tarkoitettua kielitaitoa. (A352/2003, 10 §; A423/2005, 10 §)

Valtion henkilöstöltä, jolta edellytetään säädettynä kelpoisuusvaatimuksena korkeakoulututkintoa, vaaditaan kaksikielisessä viranomaisessa viranomaisen virka-alueen väestön enemmistön kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa sekä toisen kielen tyydyttävää suullista ja kirjallista taitoa. Yksikielisessä viranomaisessa edellytetään viranomaisen kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa sekä toisen kielen tyydyttävää ymmärtämisen taitoa. (424/2003)

Ensimmäisessä valtakunnallisessa ammattikorkeakoulujen suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaarissa syksyllä 2005 kypsyysnäytteen kehittäminen alkuun. Puhujana työseminaarissa oli mm. FT Jorma Julkunen, joka käsitteli puheenvuorossaan kielitaidon ja kypsyyden arviointia. Työseminaarissa löydettiin yhteisymmärrys seikoista, joihin arviointi kohdistuu, lukivaikeuksisten opiskelijoiden kohtelusta sekä kirjoitustilanteen määrittelystä.

Kypsyysnäytetilaisuuden järjestäminen Kypsyysnäyte annetaan kirjallisesti. Kukin opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen itsenäisesti. Kypsyysnäyte kirjoitetaan valvotussa tilaisuudessa koulusivistyskielellä (suomi tai ruotsi) tai ammattikorkeakoulun päättämällä kielellä. Lukivaikeuksisen opiskelijan kypsyysnäytettä koskevat seuraavat erityisjärjestelyt edellyttäen, että opiskelija esittää asiantuntijan (esim. erikoislääkärin tai erityisopettajan) lausunnon tilanteestaan: – Lukivaikeuksinen opiskelija voi kirjoittaa pidempään kuin muut ja kirjoittaa koneella. – Lukivaikeuksinen opiskelija voi täydentää suoritustaan suullisesti.

Kypsyysnäytteen arviointi Kypsyysnäytteen asiasisällön arvioi ammattiaineen opettaja ja kieliasun arvioi asianomaisen kielen opettaja. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty – hylätty. Kypsyysnäytteen kieliasun arviointi kohdistuu seuraaviin asioihin: – Jäsentely (mm. tekstin kokonaisrakenne, kappalejako, otsikointi) – Ymmärrettävyys (mm. tekstin itsenäisyys, argumentointi, väitteet ja niiden perustelut) – Selkeys (mm. virkerakenne, ammattitermien käyttö, sanavalinnat) – Tyyli (asiatyyli) ja kieli (mm. oikeakielisyys, oikeinkirjoitus, ohjeiden mukainen ulkoasu).

Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on suomi Kypsyysnäytteen kieli on suomi, jolloin opiskelijalle tulee ko. kielestä erinomainen suullinen ja kirjallinen taito (ks. A481/ §). Toinen kotimainen kieli on ruotsi. Huom! Mikäli opiskelijalla on ylioppilastutkinnossaan vähintään arvosana magna cum laude approbatur suomen kielessä suoritetussa äidinkielen kokeessa (joka osoittaa ko. kielen erinomaista taitoa), kypsyysnäytteen kieli voi olla myös ruotsi tai koulutusohjelman kieli.

Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi Kypsyysnäytteen kieli on ruotsi, jolloin opiskelijalle tulee ko. kielestä erinomainen suullinen ja kirjallinen taito (ks. A481/2003, 15 §). Toinen kotimainen kieli on suomi. Huom! Mikäli opiskelijalla on ylioppilastutkinnossaan vähintään arvosana magna cum laude approbatur ruotsin kielessä suoritetussa äidinkielen kokeessa (joka osoittaa ko. kielen erinomaista taitoa), kypsyysnäytteen kieli voi olla myös suomi tai koulutusohjelman kieli.

Opiskelija, jonka koulusivistyskieli ei ole suomi eikä ruotsi Kypsyysnäytteen kielen päättää ammattikorkeakoulu.

Todistusmerkinnät Ammattikorkeakoulu käyttää todistuksessaan merkintää asetuksenmukaisen kielitaidon saavuttamisesta. Lisämerkinnästä käyvät ilmi: 1) koulusivistyskieli 2) kypsyysnäytteen kieli ja 3) ammattikorkeakoulun kieliopintojen vastaavuus kielitaidosta annetun lain 424/2003, 6 § kaksikielisessä viranomaisessa valtion henkilöstöltä vaadittavaan toisen kielen taitoon, eli merkintä siitä, onko toisen kotimaisen kielen osaamisen taso hyvä vai tyydyttävä.

Tietoa valtakunnallisesta tilanteesta ei ole. Turun AMK:ssa tehdyn kyselyn mukaan suosituksia noudatetaan kohtuullisen hyvin. Jonkin verran huojuntaa on kypsyysnäytekielen valinnassa etenkin vieraskielisissä koulutusohjelmissa. Kypsyysnäytteen kieliasua ei aina tarkasta ko. kielen opettaja.

arvioinnin kehittäminen: arviointikriteerien määrittely. Millaisin kriteerein arvioida ns. erinomaista kielitaitoa? Yleisten kielitutkintojen määrittely tasosta? Yo-tutkinnon magna cum laude approbatur äidinkielessä? Uusi määrittely äidinkielisen puhujan erinomaisesta kielitaidosta?

kypsyysnäytteen hyödyntäminen paitsi kokeena myös esim. opinnäytetyön esittelyssä tekstilaji: erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla perinteisen esseen rinnalle. Onko tekstilajeja, jotka ovat toisia soveltuvampia kypsyysnäytteeseen?

tänään työpajoissa suvi-työryhmän toimintasuunnitelman mukaan asiaa käsitellään jälleen syksyn 2009 työseminaarissa työpajassa.

Tanskanen, I Kypsyysnäyte ammattialaan perehtyneisyyden ja kielitaidon kohtauspaikkana. Teoksessa M. Toljamo & A. Vuorijärvi (toim.) Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö kehittämiskohteena. Käytännön kokemuksia ja perusteltuja puheenvuoroja. Oulu: Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 202–213.