MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Advertisements

Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
HOX! Seitsemännellä luokalla oleva oppilas voi valita kotitaloutta kaksi tuntia joka jatkuu yhdeksännen luokan kevääseen saakka ns. pitkä valinta tai yhden.
Kehitä kielitaitoasi ja asiantuntijuuttasi!. Kerää talteen tuottamasi tekstit, myös suulliset! tietokoneellesimuistitikulleeporfolioon pilvipalveluihin.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Englannin valinnainen lisäkurssi
OPS 2016 Valinnaisuus.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Liikesaksan perusteet I
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
MATEMATIIKAN VALINNAINEN LISÄKURSSI
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
KOTITALOUS VALINNAINEN / LISÄKURSSI
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Ketterä ohjelmistokehitys
Kielitietoisuus.
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
Lisätietoja: Opettaja Marjo Paasisalo
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Vieraiden kielten opiskelusta
KOTITALOUS Syventävät opinnot 8-9 vuosiluokilla, taito ja taideaineet
PDPP.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
A2-kieli-info.
Pedagoginen ajatuskoe
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Opettajan pedagoginen ajattelu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
7lk valinnaisainepäivä
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

MAT PÅ SVENSKA

TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan ympäröivää maailmaansa uudesta näkökulmasta ja oivaltaa ruotsin kielen tärkeyden osana länsisuomalaisuuttaan ja pohjoismaalaisuuttaan

MITÄ JA MITEN? kotitaloutta opetetaan kaksi tuntia kerrallaan kahden vuoden ajan noudatamme valinnaisen kotitalouden opetussuunnitelmaa oppitunneilla on mukana sekä ruotsin kielen että kotitalouden opettaja

kahdeksannella luokalla opetuskerran aiheet esitellään sekä ruotsiksi että suomeksi, työskentelyn aikana saa käyttää sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä kirjaa; ohjaus annettaan suomeksi. Oppilaat oppivat perustermejä ruotsiksi. yhdeksännellä luokalla aiheet esitellään ruotsiksi ja kirjana on esillä vain ruotsinkielinen kotitalouden kirja (Med full koll), varsinaista kotitalouden opetusta ja ohjausta annetaan edelleen myös suomeksi tuntien aikana. Oppilailta edellytetään jo laajempaa sanavarastoa ja sujuvampaa kielenkäyttöä. ruotsin kielen opettaja kiertää ryhmissä keskustelemassa tunnin aiheesta ruotsiksi oppilaiden työskennellessä, opetus enimmäkseen kielikylpyopetusta

ruokailutilanteessa ruotsinkielen opettaja istuu vuorotellen eri pöydissä ohjaamassa ruotsinkieliseen keskusteluun oppilaat kirjoittavat joka opetuskerrasta vuorollaan blogia sekä suomeksi että ruotsiksi, 9.luokalla enimmäkseen ruotsiksi

MOTIVAATION JA KIINNOSTUKSEN YLLÄPITÄMINEN kahden vuoden aikana pyritään tekemään opintomatkoja taloudellisten resurssien puitteissa: 8.luokalla alussa matka Ahvenanmaalle/Tukholmaan 9. luokalla matka mahdollisesti muualle Suomeen ruotsinkieliselle alueelle.

ARVIOINTI mat på svenska- kurssi arvioidaan valinnaisena kotitaloutena päättötodistukseen tulee maininta, että valinnainen kotitalous on opiskeltu ruotsipainotteisena arvosana koostuu normaalin kotitaloustyöskentelyn, motivaation ja osaamisen lisäksi ruotsin kielen hallintaan kurssin päättyessä

OPPILAIDEN OMA ARVIOINTI ruotsin puhuminen parantunut ruotsin ymmärtäminen parantunut sanavarasto lisääntynyt kieliopin ymmärtäminen parantunut jonkin verran ruotsinkielisen tekstin ymmärtäminen parempaa helpottaa tavallisen ruotsin opiskelua mielenkiinto Ruotsia ja muita Pohjoismaita kohtaan lisääntynyt opettajan kiertelyä luokassa ruotsinkieltä puhumassa ei koeta ahdistavaksi ruuanvalmistukseen keskittyminen onnistuu, vaikka käytetään ruotsin kieltä

MAT PÅ SVENSKA BLOGI