Tieteellisen tekstin konventioita http://blogs.helsinki.fi/tieteellinenkirjoittaminen/ Anna Hermiö
Tutkimusraportin rakenne 1/2 IMRD Introduction Methods Results Discussion
Tutkimusraportin rakenne 2/2 Nimiölehti (kansi) Tiivistelmä Sisällys Johdanto Teoreettinen tausta Menetelmät ja aineisto Tulokset (ja päätelmät) Loppuluku Lähteet Liitteet
Otsikko Mitä, mistä, miten? usein kaksiosainen (pää- ja alaotsikko) lyhyt, täsmällinen tyyli vastaavuus tekstin kanssa yhdenmukaisuus
Sisällys rakenne alaluvut vastaavuus tekstin kanssa otsikot
Tiivistelmä tutkimuksen tavoite, kohde, aineisto, menetelmät sekä päätulokset ja päätelmät persoonamuotona passiivi tai yks. 3. persoona aikamuotona imperfekti tai preesens Tutkimus osoitti, että – – . Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että – –. itsenäinen teksti määrämittainen ei lähteitä, ei yksityiskohtia vastaavuus tekstin kanssa Kirjoitetaan viimeiseksi!
Johdannon malli (Swales 1990) Luo tutkimuskenttä: Osoita aiheen tärkeys tai ajankohtaisuus. / Tee yleistyksiä. / Tee katsaus aiempaan tutkimukseen. Luo itsellesi paikka tutkimuskentässä: Tarkastele kriittisesti aiempaa tutkimusta. / Osoita aukko tai puute perustellen. / Aseta ja herätä kysymyksiä. / Sido työsi traditioon. Ota oma paikkasi tutkimuskentässä: Esitä tutkimuksen tavoitteet. / Esittele tutkimus. Kerro tekstin rakenteesta.
Loppuluku tutkimustulosten suhteuttaminen taustakirjallisuuteen ja sen pohjalta laadittuun tutkimustehtävään tulosten merkittävyyden ja luotettavuuden arviointi ”käänteinen suppilo” johdannon pari
Mikä tekee tekstistä tieteellisen? tutkimusprosessin tulos konventiot historia ihanteet kulttuurierot hiljainen tieto sosiaalistuminen
Voimiaan ei kannata tuhlata tieteen tekemisen konventioiden vastustamiseen. Opiskelijalla on oikeus käyttää konventioita, aloittelevan tutkijan on hyvä noudattaa niitä ja vasta asemansa lunastanut tieteentekijä voi ylittää rajoja turvallisesti. (Minna-Riitta Luukka)
Tieteellisen tekstin ominaispiirteet (Kniivilä ym. 2007) metateksti argumentaatio referointi
A) Metateksti = tekstiä tekstistä strukturoidaan tekstiä ja tilannetta ohjataan tulkintoja pidetään yllä vuorovaikutusta kommentoidaan tekstin tuottamista
Metatekstin kaksi tyyppiä Tekstuaalinen metateksti yhtenäistää ja sidostaa tekstiä jaksottaa tekstiä kertoo rakenteesta kertoo, kenen väitteestä on kyse Vuorovaikutuksellinen metateksti kertoo tiedon varmuusasteesta kertoo kirjoittajan suhtautumisesta ennakoi lukijan tulkintoja
Esimerkkejä metatekstistä 1/2 Seuraavaksi käsittelen.. Kuten aiemmin totesin… Ensiksi, toiseksi, kolmanneksi… X:llä tarkoitetaan Y:tä Tulkintani mukaan… Tulosten perusteella voidaan sanoa… A:n mukaan Selvästi, todennäköisesti, luonnollisesti, tietysti Saattaa, lienee, on mahdollista Ehkä, mahdollisesti Yhtäältä, toisaalta
Esimerkkejä metatekstistä 2/2 On mielenkiintoista huomata, että Ei liene todennäköistä, että… Asia voidaan nähdä… Tässä luvussa tarkastelen… Olen rajannut aineistoni… Edellä esitetty tulkinta osoittaa, että… On tarpeen korostaa… Tätä voidaan havainnollistaa… Oletettavasti haastateltavat… Syynä tähän lienee se, että…
B) Argumentaatio perustelujen esittämistä väitteiden tukemista lukijan vakuuttamista päättelyä, päättelyketjujen esittämistä
Argumentoinnin keinoja Syysuhde Perustelen tätä sillä, että… koska; siitä syystä, että Yleisyys ja toistuvuus Monet tutkimukset ovat osoittaneet… toistuvasti, toisinaan, poikkeuksetta Vastakohtaisuus Toisaalta voidaan ajatella, että… Päätelmät Näyttää siltä, että Varmuusaste Tämä osoittanee…
Kirjallisuutta Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2007: Tutki ja kirjoita. Tammi, Helsinki. Kinnunen, Merja & Löytty, Olli (toim.) Tieteellinen kirjoittaminen. Tampere: Vastapaino. Kniivilä, Lindblom-Ylänne, Mäntynen 2007: Tiede ja teksti. Svinhufvud, Kimmo 2007: Gradutakuu. Tammi, Helsinki. Swales, John 1990: Genre Analysis. English in academic research settings.