Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA
Taustaa n Opiskelijoiden ”valikoituminen” n 3+2 vuoden opiskeluaika: mahdollista vai utopiaa? n Opiskelijoiden heterogeenisyys n Ohjaus ja HOPS mahdollisuuksina
HOPS:n lähtökohdat n Opiskelijan tavoitetutkinto n Opiskelijan ”omannäköinen” tutkinto n Opiskelijan oma ajallinen etenemis- suunnitelma n Vaihtoehtoiset suoritustavat
Realistinen lähtötilanne n Ei juurikaan lisäresursseja n Asennemuutos: kaikkien tahojen työsuunnitelmissa otettava huomioon n Työnjaon ongelmat: voivatko kaikki osallistua?
Jotta HOPS:sta olisi hyötyä... n Pakollinen kaikille n Psykologinen sopimus, ei kontrolliväline n Joustava n Seurattava säännöllisesti
HOPS opiskelijan kannalta n Pakottaa tavoitteiden pohdintaan n Aidosti ohjauksellinen n Tukee, lisää yhteisöllisyyttä n Ei jää yksin ongelmineen n Vähentää ylisuuria tutkintoja? n Pysyykö kyky ”nähdä” uusia vaihtoehtoja?
HOPS ohjaajan kannalta n Työllistää aluksi, helpottaa jatkoa? n Palautetta opintojen kehittämiseen n ”Viisaan” ohjaajan vastuu n Ohjaaajien välinen vastuunjako n Ohjaustahojen yhteistyön tarve
Käytännön kysymyksiä n HOPS:n vahvistusmenettely: kuka hyväksyy? n Kuinka muutetaan? n Miten velvoittaa opiskelijaa/yliopistoa? n Kuka valvoo? n Yhteistyö ja ohjaajien koulutus