Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi
Asiakas- valinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus henkilöön Buukkaus Jälkisoitto Asiakkaan löytäminen ja valinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus henkilöön Buukkaus Asiakkaan löytäminen ja valinta Torni rakennettu huolella -Yksi palikka jäänyt huonosti- Asiakassuhde lähtee alulle. Koko torni voi kaatua.
Asiakaskriteerit Asiakaskriteereillä tarkoitetaan perusteita asiakasmassan valitsemiselle. Kriteerit määritellään tuotteen ja palvelun kuvauksen pohjalta. Tavoitteena on löytää potentiaalisin asiakasmassa, jolle tuotetta ja palvelua ensisijaisesti myydään. Asiakaskriteerien määritteitä ovat esimerkiksi: toiminta-alue: maantieteelliset myynnilliset resurssit asiakassektori: teollisuus, liike-elämä, jne. toimiala: metalli, tukku, sähkö, jne. kohde: hallinto, tuotanto, huolto, myynti jne.