Taidefilosofia III Dos. Timo Kaitaro 9.9.-21.10 ja 4.11.-9.12.2010, klo 10- 12, U 40 Sali 4.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

 PHENOMENON , 5. jakso.  Elämisen taito voi olla erilaista eri alueilla ja eri aikoina  Savoir vivre peut être different selon le temps et.
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Jumalan kanssa.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Ajatuksia elämästä..
Nykytaide -Mitä se on?.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty III Mietiskelyjä ensimmäisestä filosofiasta, V ja VI mietiskely Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Timo Luukkonen Janne Enberg
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Lasten suusta.
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PILKKU.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Taidefilosofia V Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
Ranskalainen valistus I Johdanto Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
Taidefilosofia IV Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Ranskalainen valistus VIII Valistuksen estetiikka Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
Kysymyksiä fi tunnille
Klassismi 1600 – 1800-luvun kirjallisuus.
Aalto-yliopiston Avoin yliopisto
2. tieto osana maailmankuvaa
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Esityksen transkriptio:

Taidefilosofia III Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.

Taiteen autonomian kehitys ja estetiikan synty Käsityöläisestä intellektuelliksi

Perspektiivin tiede ja taide Filippo Brunelleschi ( ) Leon Battista Alberti ( ): De Pittura (1436) Piero della Francesca (1410/ )

Taiteilijan aseman muutos renessanssin aikana yhdistyy älylliseen toimintaan ja tieteeseen (esim. da Vinci) taiteilijan yksilöllisyys nousee esiin käsityöläisen anonymiteetistä: signeeraus arvon liittäminen yksilölliseen taiteilijaan ”taidemarkkinoiden” synty taiteilijoiden suhde uuteen asiakaskuntaan, varakkaisiin porvareihin ja ruhtinaisiin (esim. Michelangelo, Raphael…)

Taiteilijan aseman muutoksen seurauksia… yksilöllisten makuarvostelmien korostuminen maun kriteerien analysointi ja määrittely nousi tärkeäksi: akatemiat asiakaskunnan laajenemisen myötä herää myös maun kasvattamisen tehtävä: taidekritiikki

Taiteen ja esteettisen autonomia ja sen rajat renessanssissa taide irtautui vähitellen kirkon ja vallan holhouksesta säilyttää kuitenkin kiinteät yhteydet tieteeseen ja moraaliin ajatus esteettisen autonomiasta suhteessa tieteeseen ja moraaliin syntyi vasta myöhemmin

Uusi aika ”Esteettinen pohdinta saa alkunsa kun on mahdollista suhteuttaa toisiinsa se, mikä miellyttää aisteja ja se, mikä miellyttää ”sielua”, aistillinen mielihyvä ja ymmärryksen mielihyvä, toisin sanoen havainto ja arvostelma.” - Marc Jimenez, Qu’est-ce que l’esthétique (Gallimard, Folio 1997), 56.

Aistimellinen nautinto ja järki: ”Mitä tulee kysymykseen onko mahdollista löytää kauneudelle järkiperuste (…) kaunis ja miellyttävä eivät ole muuta kuin arvostelmamme suhde kohteeseen, ja koska ihmisten arvostelmat ovat niin erilaisia, ei voi sanoa, että kauniilla tai miellyttävällä olisi joku määrätty mitta”. -Descartes, kirje Mersennelle (AT X, 132).

1600-luku ja järjellä määrittelemätön osuus kauneudessa ”grâce” : viehkeys, sulo (André Félibien) ”je ne sais quoi” (Félibien / père Bouhours)

1600-luku: Poussin vs. Rubens; piirros vs. väri Charles Le Brun: ”poussinisti” piirustuksen ensisijaisuus väreihin nähden piirros antaa muodon ja suhteet, väri yksin ei merkitse mitään väri miellyttää vain silmiä, mutta piirros tyydyttää henkeä Roger de Piles: ”rubenisti” Gabriel Blanchard: ”Maalari on maalari vain koska hän käyttää värejä vietelläkseen silmät ja jäljitelläkseen luontoa”.

Les anciens et les modernes : kiista antiikin ja Ludwig XIV vuosisadan kirjailijoiden keskinäisestä paremmuudesta Nicolas Boileau ( ) Jean de La Bruyère ( ) Charles Perrault ( ) Fontenelle ( )

Järjen kaksi figuuria 1600-luvulla rationalistien ”klassinen” järki: Descartes, Spinoza, Leibniz oppineiden libertiinien ja valistuksen kriittinen järki: La Mothe le Vayer, Naudé, Bayle…

Jean Baptiste du Bos ( ) Reflections critiques sur la poésie et la peinture (1719) Taide kyllä noudattaa sääntöjä, malleja ja konventioita, mutta: ”Meissä on aisti, joka kertoo meille, onko kokki seurannut taiteensa sääntöjä. Maistamme höystöä ja, vaikkemme tuntisi näitä sääntöjä, tiedämme onko se hyvää. Jotain samankaltaista pätee myös hengentuotteisiin ja tauluihin, jotka on tehty miellyttämään meitä liikuttaen”. ”Kuudes aisti” (sixième sens)

Francis Hutcheson ( ) ”sisäinen aisti”: kauneuden kokemus on pikemminkin välitön havainto kuin käsitteellinen arvostelma kauneus syntyy yhtenäisyyden ja moneuden yhteisvaikutuksesta

Charles Batteux ( ): Taide on ”kauniin luonnon jäljittelyä” : ”luonnon kauniimmista puolista on valittava tietty osa ja luotava sen pohjalta erinomainen, hallittu kokonaisuus, jonka tulee olla virheettömämpi kuin luonto itsessään mutta säilyttää silti luonnollisuutensa.” ”nerous on taiteiden isä”: se ei jäljittele luontoa orjallisesti vaan havaitsee luonnon uudesta näkökulmasta. - Les beaux arts réduits à un même principe, 1746

Jean le Rond d’Alembert ( ) haltioituva ja vapaasti kekseliäs nerous ja filosofinen analyysi eivät ole ristiriidassa kunhan järki antaa luovalle neroudelle ensin täydet vapaudet filosofinen erittely ja analyysi pystyy löytämään nerouden tuotteiden perusteella maun yleiset ja muuttumattomat säännöt a posteriori - Réflexions sur l’usage et sur l’abus de la philosophie dans les matières de goût, 1757

Denis Diderot ( ), säännöt, nerous ja maku nerous on taiteen sääntöjen yläpuolella taiteen säännöt on abstrahoitu nerouden tuotteista maku: käytännössä kokemuksen avulla opittu kyky arvioida taideteoksia, joka edeltää harkintaa ”Sotilaskuri syntyy syntyy kun ei ole enää kenraaleita; metodi kun ei enää ole neroutta”

Denis Diderot ( ): todellisesta ja havaitusta kauneudesta ”Kutsun kauniiksi itseni ulkopuolella kaikkea sitä, jossa on jotain, joka herättää ymmärryksessäni ajatuksen suhteista; ja kauniiksi suhteessa minuun kaikkea, joka herättää minussa tämän idean.” makuarvostelmien moninaisuus ei siis johdu niiden radikaalista ”subjektiivisuudesta” vaan yksilöllisistä eroista kyvyssä havaita kauniin idean herättäviä suhteita

Thomas Reid ( ) Kauniiksi kutsuttavia kohteita yhdistää kaksi seikkaa: 1) ne tuottavat tietynlaista mielihyvää 2) tätä miellyttävää tunnetta saattelee mielipide tai uskomus, että kohteilla on jokin erityinen ansio tai arvo ”Tämä arvio, kuten kaikki arviot, on kuitenkin joko tosi tai erheellinen. Jos se on tosi, kohteella on jokin todellinen ansio.” - Essays on the Intellectual Powers of Man, 1788

Thomas Reid ( ) Kauneudentaju voidaan jakaa vaistonvaraiseen ja rationaaliseen Kauneus alkuperäiseen ja johdannaiseen: ”(…) aisti-objektien kauneus on lainattua ja (…) se on peräisin mielen kauneudesta, jota kauniit kohteet ilmentävät tai jonka ne liittävät kuvittelukykyymme.” - Essays on the Intellectual Powers of Man, 1788

Thomas Reid ( ) ”Ilmaisun kauneuden täyty olla johdettavissa ilmaistun asian kauneudesta tai taidosta ja taitavuudesta, joka antaa ilmaisulle sopivan muodon”. ”Säännöllisyyteen ja vaihtelevuuteen liittyvä kauneuden tulee aina tehdä tilaa kauneudelle, joka syntyy muodon ja käyttötarkoituksen vastaavuudesta.” - Essays on the Intellectual Powers of Man, 1788

Thomas Reid ( ) ”(…) maku näyttäisi olevan yhtä kehittyväinen kuin ihminenkin.” ”Jokainen uusi hengen kyky tuo mukanaan uusia ajatuksia ja uutta kauneutta (…)” - Essays on the Intellectual Powers of Man, 1788

Thomas Reid ( ) ”Moraaliset ja rationaaliset kykymme vaativat meissä oikeutetusti ylivaltaa. Myöskään maku ei ole vapaa niiden vallasta. Sen täytyy alistua moraalille ja järjelle silloin kun yritämme järkeillä tai väitellä makuun liittyvistä kysymyksistä.” - Essays on the Intellectual Powers of Man, 1788

Archibald Alison ( ) Ylevyyden ja kauneuden tunteet liittyvät mielikuvitukseen, jossa antaudutaan mielleyhtymien vietäväksi. Ylevien tai kauniiden kohteiden tuottamille ajatuskuluille on ominaista: 1) Ne koostuvat tunnetta herättävistä ideoista 2) Niiden seuraannossa vallitsee yleisen yhdistymisen periaate - Essays on the Nature and Principles of Taste (1790)

Archibald Alison ( ) ”Runous tarjoaa siis mielleyhtymiä, mutta vielä voimallisemmin se vaikuttaa näyttämällä luonnon ilmiöt jonkin luonteisina, liittämällä ne sydämemme tunteisiin. - Essays on the Nature and Principles of Taste (1790)