Oman elämänsä sankarittaret

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Järjestökoulutus Pieti & Korhonen Co
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
S2-tiimin muistiinpanot
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Kuvakäsikirjoitus.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Norssi ja Varis juttusilla
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Järjestön logo tähän Olla vertainen Vertaistoiminta yhteisöllisyytenä, osallisuuden tukena ja paikkalähtöisenä toimintana Mona Särkelä-Kukko.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
KANSAINVÄLISYYS JA MONIKULTTUURISUUS
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Tampereen Tyttöjen Talo. TAUSTAA: Tyttöjen talon toiminta käynnistyi keväällä 2004 Tyttöjen Talo on osa Setlementti Naapurin toimintaa Toimintaa rahoittaa.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Uuden suunnitelman äärellä Hämeenlinnassa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Mitä Veturointi on? Veturointi-toiminnassa valmennetut kokemusasiantuntijat (Veturit) toimivat nuorten tukena itsenäistymisen elämänvaiheessa. Kohderyhmät:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Kehitysvammaliitto ja FASD
Oman elämän raiteilla!.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
KUMMIPÄIVÄ.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

Oman elämänsä sankarittaret Toiminnallisen pienryhmän mahdollisuudet vuorovaikutuksen rakentajana maahanmuuttaja- ja valtaväestön tyttöjen välillä Anni-Reetta Sorell Etsivä nuorisotyö, Turun kaupunki anni-reetta.sorell@turku.fi

Turun Tyttöjen Talo Suomen Setlementtiliiton jäsenjärjestön Auralan Nuoret ry:n alaista toimintaa Pääasiallisena rahoittajana Raha- automaattiyhdistys Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä 12- 28- vuotiaiden tyttöjen ja nuorten naisten kanssa Yksilötyötä, pienryhmätoimintaa, harrasteryhmiä, avointa toimintaa, Pop in- seksuaalineuvonta Monikulttuurisuus vahvana painotuksena Turun Tyttöjen Talon monikulttuurinen tyttötyö- hankkeen kautta Yhteistyö etsivän nuorisotyön kanssa opinnäytetyön pohjana ja opinnäytetyö pohjana kehitetylle mallinnukselle. Oman elämänsä sankarittaret -ryhmä toteutettu talolla 4 kertaa: vuosina 2011-2014.

Sankarittaret ryhmänä Ryhmässä 6-8, 18-22-vuotiasta nuorta naista Mielellään noin puolet ja puolet valtaväestöä ja maahanmuuttajia Yhdeksän ryhmäkertaa ja yhteinen Sankarittarien- päivä Ryhmän teemana itsenäistymisen käsittely ja oman tarinansa kertominen muille luovilla menetelmillä Tapaamisten teemat sekä lisäksi tai näiden tilalla, mahdollisesti nuorilta itseltään nousevat teemat: -tutustuminen -arvot, mielipiteet ja omat valinnat -unelmat voimavarana -ystävyys ja positiivinen palaute - itseilmaisu - naisen elämä - rentoutuminen ja hyvä olo - vahvuuteni ja mahdollisuuteni vahvistua lisää -tulevaisuustyöskentely Tavoitteena yksilön tukeminen itsenäistymisessä sekä monikulttuurisen vuorovaikutuksen synnyttäminen Mahdollistaa kohtaaminen yksilöinä ilman kulttuurisia ennakko- odotuksia

Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Monikulttuurisuus Hyvin toteutunut kulttuurien kohtaaminen, jossa eri kulttuurien edustajien kesken vallitsee tasa-arvoinen rinnakkaiselo, joka syntyy kulttuurien kohtaamisesta ja molemminpuolisesta oppimisesta. Arkipäivän ennakkoluulojen toteaminen ja niihin vaikuttaminen sekä maahanmuuttajien että valtaväestön nuorten kanssa Ryhmien kohtaamisen mahdollistaminen vapaa- ajalla ilman koulun hierarkian toistamista

Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Tyttötyö Tarjota tytöille ja nuorille naisille paikka käsitellä omaa tyttöyttään, olla aktiivisina toimijoina omassa elämässään sekä oppia arvostamaan itseään ja naiseutta itsessään. Mahdollisuus aikuisten naisten ohjaamana peilata omaa naiseutta ja sen sijoittumista yhteiskuntaan. Antaa tilaa jokaisen aitoudelle ja rooleista vapautumiselle. Tätä kautta tytöt ja nuoret naiset saavat mahdollisuuden tulla kuulluksi, kohdatuksi ja arvostetuksi omana itsenään.

Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Dialogisuus Synnyttää uusia näkökulmia Rikastuttaa osallistujien näkemyksiä Kuulluksi tulemisen kokemus dialogissa merkittävää yksilön kehitykselle Rakentaa ymmärrystä ja kunnioitusta yksilöiden ja ryhmien välillä Auttaa näkemään muut arvokkaina yksilöinä Mahdolliset kielitaidon rajoitukset huomioitava

Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Pienryhmätoiminnan vaikuttavuus Vertaistukea ja luottamuksellisuutta Tukea minäkuvan rakentamiseen, itsetunnon vahvistumista yhteenkuuluvuuden kautta ja sosiaalisten taitojen kehittämistä Osallisuudenkokemus ja hyväksytyksi tuleminen Uusia kokemuksia ja tukea itsenäistymiseen

Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Toiminnalliset menetelmät vuorovaikutuksen kehittämisessä Lisäävät ryhmän turvallisuuden tunnetta Kohtaamista ilman sanojakin Kokemuksia ja elämyksiä yhteisiksi muistoiksi Kokemuksellinen oppiminen vaikuttaa arvo-, tunne-, käytös-, ja asennetasoilla toimintaan myöhemminkin

Ryhmäläisten kokemukset ”Ryhmään halusi tulla, koska täällä muita kiinnostaa mun jutut. Koulussa ei ketään kiinnosta kuka mä olen.” ”Ryhmä antoi itsensä etsiskelyä, näkökulmia naiseuteen, siihen kuka olen, rahankäyttötaipumuksiin ja niiden syihin. Mietin nykyään enemmän ennen kuin teen, esim. raha-asioissa. ” ”Positiivisen palautteen saaminen oli hienoa, yllätti mitä muut näkevätkään minussa ja tuli hyvä mieli.” ”Mielipidekeskustelukerta auttoi tajuamaan, ettei mikään asia ole yksiselitteinen.” ”Rakastan tätä ryhmää, koska täällä ryhmässä me ollaan oltu yhdessä ja, vaikka kaikki olemme eri kulttuureista, niin kaikki kunnioittavat tosiaan. Kaikki ovat halunneet jutella ja kuunnella kaikkia, vaikka ollaan eri kulttuureista” ”En ole koskaan ollut rasisti, mutta ei mulle ole tullut mieleen mennä juttelemaan ulko- maalaisen kanssa. Täällä se on ollut helppoa ja kivaa, uuttakin.” ”Stressasin aiemmin millaista olisi olla suomalaisten kanssa samassa luokassa, kun ne eivät puhu mitään. Nyt täällä ryhmässä olen tajunnut, että kyllä suomalaisetkin puhuvat ja voi olla hauskaa yhdessä. Nyt on helpompi aloittaa uudessa luokassa.” ”Olen asunut Suomessa 4 vuotta enkä tunne yhtään naapuria eikä kukaan puhu minulle. Täällä ryhmässä juttelin muiden kanssa ja se oli kivaa.” ”Ryhmä antoi tunteen, että kuuluu johonkin.” ” Oppi nuorten kieltä, tuli ymmärretyksi.”

Mallinnuksen taustalla oleva opinnäytetyö löytyy osoitteesta: https://publications.theseus.fi/handle/10024/40568