Oman elämänsä sankarittaret Toiminnallisen pienryhmän mahdollisuudet vuorovaikutuksen rakentajana maahanmuuttaja- ja valtaväestön tyttöjen välillä Anni-Reetta Sorell Etsivä nuorisotyö, Turun kaupunki anni-reetta.sorell@turku.fi
Turun Tyttöjen Talo Suomen Setlementtiliiton jäsenjärjestön Auralan Nuoret ry:n alaista toimintaa Pääasiallisena rahoittajana Raha- automaattiyhdistys Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivistä tyttötyötä 12- 28- vuotiaiden tyttöjen ja nuorten naisten kanssa Yksilötyötä, pienryhmätoimintaa, harrasteryhmiä, avointa toimintaa, Pop in- seksuaalineuvonta Monikulttuurisuus vahvana painotuksena Turun Tyttöjen Talon monikulttuurinen tyttötyö- hankkeen kautta Yhteistyö etsivän nuorisotyön kanssa opinnäytetyön pohjana ja opinnäytetyö pohjana kehitetylle mallinnukselle. Oman elämänsä sankarittaret -ryhmä toteutettu talolla 4 kertaa: vuosina 2011-2014.
Sankarittaret ryhmänä Ryhmässä 6-8, 18-22-vuotiasta nuorta naista Mielellään noin puolet ja puolet valtaväestöä ja maahanmuuttajia Yhdeksän ryhmäkertaa ja yhteinen Sankarittarien- päivä Ryhmän teemana itsenäistymisen käsittely ja oman tarinansa kertominen muille luovilla menetelmillä Tapaamisten teemat sekä lisäksi tai näiden tilalla, mahdollisesti nuorilta itseltään nousevat teemat: -tutustuminen -arvot, mielipiteet ja omat valinnat -unelmat voimavarana -ystävyys ja positiivinen palaute - itseilmaisu - naisen elämä - rentoutuminen ja hyvä olo - vahvuuteni ja mahdollisuuteni vahvistua lisää -tulevaisuustyöskentely Tavoitteena yksilön tukeminen itsenäistymisessä sekä monikulttuurisen vuorovaikutuksen synnyttäminen Mahdollistaa kohtaaminen yksilöinä ilman kulttuurisia ennakko- odotuksia
Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Monikulttuurisuus Hyvin toteutunut kulttuurien kohtaaminen, jossa eri kulttuurien edustajien kesken vallitsee tasa-arvoinen rinnakkaiselo, joka syntyy kulttuurien kohtaamisesta ja molemminpuolisesta oppimisesta. Arkipäivän ennakkoluulojen toteaminen ja niihin vaikuttaminen sekä maahanmuuttajien että valtaväestön nuorten kanssa Ryhmien kohtaamisen mahdollistaminen vapaa- ajalla ilman koulun hierarkian toistamista
Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Tyttötyö Tarjota tytöille ja nuorille naisille paikka käsitellä omaa tyttöyttään, olla aktiivisina toimijoina omassa elämässään sekä oppia arvostamaan itseään ja naiseutta itsessään. Mahdollisuus aikuisten naisten ohjaamana peilata omaa naiseutta ja sen sijoittumista yhteiskuntaan. Antaa tilaa jokaisen aitoudelle ja rooleista vapautumiselle. Tätä kautta tytöt ja nuoret naiset saavat mahdollisuuden tulla kuulluksi, kohdatuksi ja arvostetuksi omana itsenään.
Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Dialogisuus Synnyttää uusia näkökulmia Rikastuttaa osallistujien näkemyksiä Kuulluksi tulemisen kokemus dialogissa merkittävää yksilön kehitykselle Rakentaa ymmärrystä ja kunnioitusta yksilöiden ja ryhmien välillä Auttaa näkemään muut arvokkaina yksilöinä Mahdolliset kielitaidon rajoitukset huomioitava
Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Pienryhmätoiminnan vaikuttavuus Vertaistukea ja luottamuksellisuutta Tukea minäkuvan rakentamiseen, itsetunnon vahvistumista yhteenkuuluvuuden kautta ja sosiaalisten taitojen kehittämistä Osallisuudenkokemus ja hyväksytyksi tuleminen Uusia kokemuksia ja tukea itsenäistymiseen
Teoriat ryhmätoiminnan taustalla - Toiminnalliset menetelmät vuorovaikutuksen kehittämisessä Lisäävät ryhmän turvallisuuden tunnetta Kohtaamista ilman sanojakin Kokemuksia ja elämyksiä yhteisiksi muistoiksi Kokemuksellinen oppiminen vaikuttaa arvo-, tunne-, käytös-, ja asennetasoilla toimintaan myöhemminkin
Ryhmäläisten kokemukset ”Ryhmään halusi tulla, koska täällä muita kiinnostaa mun jutut. Koulussa ei ketään kiinnosta kuka mä olen.” ”Ryhmä antoi itsensä etsiskelyä, näkökulmia naiseuteen, siihen kuka olen, rahankäyttötaipumuksiin ja niiden syihin. Mietin nykyään enemmän ennen kuin teen, esim. raha-asioissa. ” ”Positiivisen palautteen saaminen oli hienoa, yllätti mitä muut näkevätkään minussa ja tuli hyvä mieli.” ”Mielipidekeskustelukerta auttoi tajuamaan, ettei mikään asia ole yksiselitteinen.” ”Rakastan tätä ryhmää, koska täällä ryhmässä me ollaan oltu yhdessä ja, vaikka kaikki olemme eri kulttuureista, niin kaikki kunnioittavat tosiaan. Kaikki ovat halunneet jutella ja kuunnella kaikkia, vaikka ollaan eri kulttuureista” ”En ole koskaan ollut rasisti, mutta ei mulle ole tullut mieleen mennä juttelemaan ulko- maalaisen kanssa. Täällä se on ollut helppoa ja kivaa, uuttakin.” ”Stressasin aiemmin millaista olisi olla suomalaisten kanssa samassa luokassa, kun ne eivät puhu mitään. Nyt täällä ryhmässä olen tajunnut, että kyllä suomalaisetkin puhuvat ja voi olla hauskaa yhdessä. Nyt on helpompi aloittaa uudessa luokassa.” ”Olen asunut Suomessa 4 vuotta enkä tunne yhtään naapuria eikä kukaan puhu minulle. Täällä ryhmässä juttelin muiden kanssa ja se oli kivaa.” ”Ryhmä antoi tunteen, että kuuluu johonkin.” ” Oppi nuorten kieltä, tuli ymmärretyksi.”
Mallinnuksen taustalla oleva opinnäytetyö löytyy osoitteesta: https://publications.theseus.fi/handle/10024/40568