ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto 1.12.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esteettömyys opiskelukyvyn lisääjänä - mitä korkeakoulut voivat tehdä?
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Minä oppijana 1 ov..
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Projekti- ja yleisavustukset 2013 Ville Ranta, Teppo Suominen, Maija Valkeapää Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta 22.1.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
4 Toimintakyky ja ergonomia. Toimintakyky Selviytymistä asioista, joita elämässä tulee eteen (arkiaskareet – elämän murheet) Jaottelu: – Fyysinen toimintakyky.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Työkykyä edistävä toiminta
Student Life - Hyvinvointisi tueksi
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto

Esteettömyys Osana laadun hallintajärjestelmää Osa johtamisjärjestelmää Kokonaisvastuu yliopiston johdolla

Esteettömyys Tarkoitetaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön toteuttamista siten, että jokainen yksilö voi ominaisuuksistaan riippumatta toimia yhdenvertaisesti muiden kanssa. Myös opiskelijavalinnan tulisi olla esteetöntä.

SAAVUTETTAVUUS Käytetään esteettömyyden synonyymina. Tarkoitetaan palveluiden toteuttamista siten, että ne ovat yhdenvertaisesti jokaisen saatavissa ja saavutettavissa riippumatta henkilökohtaisista ominaisuuksista. Tavoitteen tulee olla se, että kaikki tuotteet, palvelut ja fyysiset ympäristöt olisi kaikille suunniteltu sekä julkisella – että yksityisellä sektorilla.

Esteettömyys (Kuopion yliopisto) Yliopiston strategia Perusopetuksen kehittämisohjelma Esteettömyys- suositukset Valtakunnallinen ESOK Opetuksen laatujärjestelmä ESTEETÖN OPISKELU OPISKELIJAN HYVINVOINTI Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalis-kulttuurinen esteettömyys

Matti Uusitupa 7

Keskeiset haasteet Strateginen johtaminen Sitouttaminen Toiminnan kohdentaminen Innovatiivisuus Uudet toimintamuodot, ”virtuaalimaailma” Yhteisöllisyyden tukeminen, ”kaveria ei jätetä” Hyvien käytäntöjen testaaminen, jalkauttaminen, levittäminen ja juurruttaminen Opiskelija keskiössä Matti Uusitupa 8

Opiskelukyvyn edistämisen hyvät käytännöt ja suositukset Opiskelukykyä ja yhteisöllisyyttä -seminaari Johanna Kujala, Kyky-hankkeen projektisuunnittelija

Esteettömyys Kuva: Kristiina Janhunen

Miksi opiskelukyky? vaikuttaa keskeisesti opiskelijan hyvinvointiin ja jaksamiseen sekä opintojen etenemiseen on työkyvylle rinnasteinen –”opiskelu on opiskelijan työtä, yliopisto on opiskelijan työpaikka ja opiskelukyky hänen työkykyään” –yliopiston tulisi työantajan roolissa tukea hyvä opiskelukyky antaa pohjan tulevalle työkyvylle ja työelämässä tarvittavalle osaamiselle

KYKY -hankkeen tavoitteet yliopisto-opiskelijoiden opiskelukyvyn edistäminen opintojen etenemisen ja sujuvuuden tukeminen opiskeluongelmien ennaltaehkäisy opiskeluongelmien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen

Toiminnan tavoitteet kartoittaa ja koota yliopisto- opiskelijoiden opiskelukykyä edistäviä hyviä käytäntöjä yliopistoista laatia valtakunnalliset suositukset opiskelukyvyn edistämiseksi yliopistoyhteisöille

Opiskelukykykäytännöt koottu kyselyiden vastauksista sisältää noin tuhat hyvää käytäntöjä tehtävänä jakaa ja levittää hyviksi todettuja käytäntöjä tarkoitettu kaikkien yliopistoyhteisöjen hyödynnettäväksi löytyvät SYL:n etusivulta Opiskelukyky-painikkeesta (

Opiskelijakykysuositukset 1.Opiskelukyvyn edistäminen on suunnitelmallista ja organisoitua koko yliopistossa ja sen kaikissa yhteisöissä 2.Opiskelijataitojen ja opiskelukunnon edistäminen kuuluu opintoihin 3.Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa 4.Opiskelijoita arvostetaan, kannustetaan aktiivisuuteen ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan edistetään 5.Tukea, ohjausta ja kannustusta annetaan koko opintopolun ajan

Opiskelukykysuositukset (jatkuu) 6. Työelämävalmiuksien ja työelämään siirtymisen edistäminen kuuluu opintoihin 7. Yhteisöllisyydellä edistetään koko yhteisön hyvinvointia – opiskelijoiden opiskelukykyä ja henkilöstön työkykyä.

Käytännön esimerkkejä Yliopistossa opiskelun joustavuutta edistävät monimuotokoulutus, verkkokurssit, mahdollisuus neuvotella opintojaksojen vaihtoehtoisista suoritustavoista ja opintojen aikatauluttaminen omaan elämäntilanteeseen sopivaksi Yliopistojen vammaispalveluihin kuuluvat käytännön järjestelyt valintakoe-, opetus-, harjoitus-, seminaari-, tentti- tms. tilanteessa, esim. liikuntaesteiden poistaminen, rauhallinen koetila, lisäaika kokeeseen, valvonta ja muut erityisjärjestelyt

3 Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa Huomioidaan esteettömyys laajasti - opiskelijoiden erilaiset ominaisuudet, tarpeet ja tilanteet -huomioidaan, että yhteisössä ei syrjitä tai kiusata -Lisätään ymmärrystä ja osaamista esteettömyydestä - lisätään yhteisön kaikkien jäsenten ymmärrystä ja osaamista esteettömyydestä - huolehditaan, että kaikilla on ajantasaiset tiedot esteettömyydestä Edistetään esteettömyyttä järjestelmällisesti - lisätään esteettömyyttä kaikissa yliopistoyhteisöissä - opiskelukykymallin kaikissa ulottuvuuksissa - esteettömyystoiminnalle on rakenteita ja toimintatapoja, jotka tekevät siitä suunnitelmallista, säännöllistä, organisoitua ja resursoitua - toiminnassa tehdään yhteistyötä - toimintaan ja suunnitteluun pyritään ottamaan mukaan kaikki yhteisön jäsenet

Yhteistyöllä ja yhdessä rakennamme entistä parempia yliopistoja, joissa on ilo opiskella, opettaa ja tutkia