O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/25.6.2015 /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

Bolognan prosessin tuomat haasteet AMK:lle vuoteen 2020 Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelman avausseminaari Metropolia Ammattikorkeakoulu,
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
opintojaan pohtiville
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Pyritty hyödyntämään jo aiemmin tehtyä työtä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille Ajankohtaista Bolognan prosessissa Arcada Puheenjohtaja Petra Nystén SAMOK Bergenin haasteet ammattikorkeakouluille,
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Prosessikuvaukset ja yliopistokirjastojen prosessipankki Tampere Arja Juntunen
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
YLIOPPILASKIRJOITUKSET JA JATKO-OPINNOT Opinto-ohjaaja: Satu Alatalo (3a, 3b, 3c, 3d)
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 70  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Opiskelu Oulun yliopistossa
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Opiskelijavalinta 2019 Kasvatustieteiden tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin vauhdittaminen, välitarkastelu vuonna 2005 laadunvarmistus kaksiportaisen tutkintorakenteen toimeenpano ulkomailla suoritettujen opintojen ja tutkintojen tunnustaminen uutena tavoitteena mukaan myös kolmas sykli; tutkijoiden liikkuvuus, tutkijankoulutusyhteistyö, verkostoituminen

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /2. Bolognan prosessi 2.Tutkintojen viitekehykset –laadittava kansallisella ja eurooppalaisella tasolla –tutkintojen vaatima työmäärä, taso, oppimistulokset, profiilit, tutkintojen tuottama kompetenssi –minkälaista osaamista kukin tutkinto tuottaa – tavoitteet asetettava selkeästi

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /3. Bolognan prosessi –selkeästi määriteltävä tasoero oltava kandidaatin ja maisterin tutkinnoilla –ensimmäisen syklin tutkinnot tuottavat muodollisen kelpoisuuden toisen syklin opintoihin –toisen syklin tutkinto tuottaa muodollisen kelpoisuuden tohtoriopintoihin

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /4. Bolognan prosessi 3.Tuning-projekti –projektissa saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelmien uudistamisessa –mukana olivat historia, kasvatustiede, geologia, kauppatiede, matematiikka, fysiikka ja kemia –suomalaiset yhteyshenkilöt Taina Syrjämaa, historia, Turun yliopisto Kristiina Wähälä, kemia, Helsingin yliopisto Tuula Asunta, kasvatustiede, Jyväskylän yliopisto Seppo Gehör, geologia, Oulun yliopisto Hans-Olav Tylli/Olli Martio, matematiikka, Helsingin yliopisto Jouni Niskanen, fysiikka, Helsingin yliopisto