5.5.2004Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa 4.-6.5.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Vaihto-opiskelu Unkarissa syksyllä 2006 Eija Paronen LT41.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Ainejärjestöjen kansainvälisyyskoulutus Sanna Patja, JYYn kv-sihteeri Hanna-Mari Savolainen, JYYn hallituksen kv- vastaava Kari Säkkinen, kv-valiokunnan.
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Sessio III: KV-toiminnan.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
2/2006 CIMO Liikkuvuudesta opetussuunnitelmayhteistyöhön Kansainvälinen liikkuvuus osana opintoja Irma Garam, CIMO Kansainvälistyvä opetussuunnitelma –seminaari.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1 KV-TOIMINNAN LAADUNHALLINTA JA INDIKAATTORIT Korkeakoulujen kansainvälisten asiain hallinnon kevätpäivät Turussa Helli Kitinoja, kv-asiain.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Esittäytyminen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Henkilöstön teemapäivä KOOVEE AJANKOHTAISTA Tekijä, pvm.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Ops seminaari Askola.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa Helli Kitinoja

Helli Kitinoja Eettinen päätöksenteko kotikansainvälistymisessä kotikansainvälistyminen vaatii jatkuvaa päätöksentekoa, joka perustuu eettisille ratkaisuille eettinen päätöksenteko mahdollistuu kokemuksen kautta luottamuksellisuus  yhteys + tilanne + tieto  päätös

Helli Kitinoja Eettiseen päätöksentekoon vaikuttavat: 1. näkemys kotikansainvälistymisen ja kansainvälisen ohjauksen tehtävästä ja päämäärästä 2. organisaation toimintaperiaatteet 3. arvot

Helli Kitinoja eettiset ohjeet ovat yleisperiaatteita, joita kv-asiantuntijat noudattavat toiminnassaan - kotikansainvälistymisestä huolehtiminen on kv-asiantuntijoiden vastuulla eettiset ohjeet / periaatteet edustavat lupauksia ammattikunnan jäsenten palveluja käyttäville asiakkaille

Helli Kitinoja Kotikansainvälistyminen opiskelijan näkökulmasta rekrytointi: vievätkö ulkomaiset tutkinto- opiskelijat opiskelupaikkoja suomalaisilta opiskelijoilta- maksuton opiskelu, ovatko pääsyvaatimukset samat suomalaisille ja ulkomaisille tutkinto-opiskelijoille? opiskelijan edustajana toimiminen: autetaan opiskelijaa tulemaan tietoiseksi siitä, miten hän haluaa edetä kv- urapolullaan, annetaan useita eri vaihtoehtoja, mahdollistetaan omaan tilanteeseen parhaiten soveltuvan tiedon saanti

Helli Kitinoja huolenpito – huomioidaan yksilöllisyys, mutta mihin saakka vastataan opiskelijan toivomuksiin? viekö vaihto-opiskelijoiden ja ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden yksilöllinen ohjaus aikaa suomalaisten opiskelijoiden ohjaukselta? opintomatkat ulkomaille – onko opettaja mukana – opintomatkojen sisältö? asuvatko ulkomaiset opiskelijat keskenään yhdessä vai yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa? kv-tutorointi – onko erikoisoikeus? yhteydenpito vaihto-opiskelijoihin / omiin opiskelijoihin valmistumisen jälkeen

Helli Kitinoja opetussisältöjen valinta – valintakriteerit? kulttuurin ja uskonnon vaikutus oppimistilanteisiin – millä perusteella valitaan toimintatapa? vieraskielinen opetus – ohjaavatko tilastot vai huomioidaanko esim. opettajien kielitaito ja sisältöasiat, onko oikeus vieraskieliseen opetukseen vain osalla opiskelijoista? onko oikeus kansainväliseen ohjaukseen ja urapolkuun vain osalla opiskelijoista?

Helli Kitinoja Kotikansainvälistyminen henkilökunnan näkökulmasta miten tiukasti noudatamme EU:n käytänteitä: Bolognan prosessi, opetussuunnitelmien sisällöllinen kehittäminen, arvioinnin kehittäminen, auditoinnin käyttöönotto jne. opettajan vaihtoon lähteminen vaatii toisilta opettajilta joustavuutta ja kollegiaalisuutta mitä vaihtokohteista kerrotaan – rehellisyys / hienotunteisuus

Helli Kitinoja henkilökunnan rekrytointi: onko kansainvälisyyteen orientoituminen valintakriteeri? mitä asioita priorisoin omassa työssäni – opetus / kv-ohjaus? miten paljon käytän omaa aikaani tai omaa rahaani? miten korkeakoulu resurssoi kv-toimintaan? yhteistyö erilaisten eettisten vakaumusten omaavien ihmisten kanssa – vaihdossa ja hankkeissa mukana olevat hyöty – globaali vastuu ? toimintaperiaatteiden ja päämäärän jatkuva yhteensovittaminen – päätöksenteko

Helli Kitinoja Yhteenveto Egoismi – Altruismi Egoismi: oma etu motiivina, suurin hyöty tekijälle Altruismi: epäitsekästä toimintaa, suurin hyöty toisille Opittava ensin tuntemaan itsensä voidakseen ymmärtää toista ihmistä