Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa Helli Kitinoja
Helli Kitinoja Eettinen päätöksenteko kotikansainvälistymisessä kotikansainvälistyminen vaatii jatkuvaa päätöksentekoa, joka perustuu eettisille ratkaisuille eettinen päätöksenteko mahdollistuu kokemuksen kautta luottamuksellisuus yhteys + tilanne + tieto päätös
Helli Kitinoja Eettiseen päätöksentekoon vaikuttavat: 1. näkemys kotikansainvälistymisen ja kansainvälisen ohjauksen tehtävästä ja päämäärästä 2. organisaation toimintaperiaatteet 3. arvot
Helli Kitinoja eettiset ohjeet ovat yleisperiaatteita, joita kv-asiantuntijat noudattavat toiminnassaan - kotikansainvälistymisestä huolehtiminen on kv-asiantuntijoiden vastuulla eettiset ohjeet / periaatteet edustavat lupauksia ammattikunnan jäsenten palveluja käyttäville asiakkaille
Helli Kitinoja Kotikansainvälistyminen opiskelijan näkökulmasta rekrytointi: vievätkö ulkomaiset tutkinto- opiskelijat opiskelupaikkoja suomalaisilta opiskelijoilta- maksuton opiskelu, ovatko pääsyvaatimukset samat suomalaisille ja ulkomaisille tutkinto-opiskelijoille? opiskelijan edustajana toimiminen: autetaan opiskelijaa tulemaan tietoiseksi siitä, miten hän haluaa edetä kv- urapolullaan, annetaan useita eri vaihtoehtoja, mahdollistetaan omaan tilanteeseen parhaiten soveltuvan tiedon saanti
Helli Kitinoja huolenpito – huomioidaan yksilöllisyys, mutta mihin saakka vastataan opiskelijan toivomuksiin? viekö vaihto-opiskelijoiden ja ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden yksilöllinen ohjaus aikaa suomalaisten opiskelijoiden ohjaukselta? opintomatkat ulkomaille – onko opettaja mukana – opintomatkojen sisältö? asuvatko ulkomaiset opiskelijat keskenään yhdessä vai yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa? kv-tutorointi – onko erikoisoikeus? yhteydenpito vaihto-opiskelijoihin / omiin opiskelijoihin valmistumisen jälkeen
Helli Kitinoja opetussisältöjen valinta – valintakriteerit? kulttuurin ja uskonnon vaikutus oppimistilanteisiin – millä perusteella valitaan toimintatapa? vieraskielinen opetus – ohjaavatko tilastot vai huomioidaanko esim. opettajien kielitaito ja sisältöasiat, onko oikeus vieraskieliseen opetukseen vain osalla opiskelijoista? onko oikeus kansainväliseen ohjaukseen ja urapolkuun vain osalla opiskelijoista?
Helli Kitinoja Kotikansainvälistyminen henkilökunnan näkökulmasta miten tiukasti noudatamme EU:n käytänteitä: Bolognan prosessi, opetussuunnitelmien sisällöllinen kehittäminen, arvioinnin kehittäminen, auditoinnin käyttöönotto jne. opettajan vaihtoon lähteminen vaatii toisilta opettajilta joustavuutta ja kollegiaalisuutta mitä vaihtokohteista kerrotaan – rehellisyys / hienotunteisuus
Helli Kitinoja henkilökunnan rekrytointi: onko kansainvälisyyteen orientoituminen valintakriteeri? mitä asioita priorisoin omassa työssäni – opetus / kv-ohjaus? miten paljon käytän omaa aikaani tai omaa rahaani? miten korkeakoulu resurssoi kv-toimintaan? yhteistyö erilaisten eettisten vakaumusten omaavien ihmisten kanssa – vaihdossa ja hankkeissa mukana olevat hyöty – globaali vastuu ? toimintaperiaatteiden ja päämäärän jatkuva yhteensovittaminen – päätöksenteko
Helli Kitinoja Yhteenveto Egoismi – Altruismi Egoismi: oma etu motiivina, suurin hyöty tekijälle Altruismi: epäitsekästä toimintaa, suurin hyöty toisille Opittava ensin tuntemaan itsensä voidakseen ymmärtää toista ihmistä