Alueelliset lm-päivät, Turku 12.- 13.4.2007 /HE/he1 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUDEN ARVIOINTI OHJEITA PAIKALLISILLE TOIMIJOILLE  OAJ:N LM-kirje.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
Terveyspalvelualan uusi palkkausjärjestelmä alkaen
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Hankepäällikön tehtävänkuva 8/2016. Soveltuva korkeakoulututkinto Eduksi luetaan: teknisen alan koulutus, esimies/tiiminvetovastuu-kokemus, kokemusta.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tiedote yhteysopettajille
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he1 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUDEN ARVIOINTI OHJEITA PAIKALLISILLE TOIMIJOILLE  OAJ:N LM-kirje

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he2 YLEISTÄ Tavoitteena löytää opetusalan tehtävien vaativuuteen vaikuttavat tekijät. Arviointi suoritetaan nimikkeittäin. Erotettava tehtävän vaativuustekijät henkilökohtaiseen osaamiseen liittyvistä tekijöistä. Olennaisten vaativuuserojen puuttuessa ei pelkästään hitun peruspalkat käytössä!

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he3 PERUSTEHTÄVÄKUVAUS Selkeä ja pelkistetty Lyhyt, yleinen ja helposti ymmärrettävä Opettajan pelkistetty perustehtävä -vaativuutta arvioitaessa voidaan erottaa siitä poikkeavat olennaiset vaativuustekijät

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he4 TEHTÄVÄN KUVAUS, ESIMERKKEJÄ Antaa opetussuunnitelman mukaista opetusta Vastaa opetusryhmästään Osallistuu koulun oppilaiden kasvatukseen Suunnittelee omaa opetustaan Tekee kodin ja koulun yhteistyötä Arvioi oppilaidensa edistymistä Huolehtii osaltaan opetus- ja kasvatustyöhön liittyvästä järjestyksestä ja turvallisuudesta Kehittää omaa ammattitaitoaan

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he5 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUSPERUSTEET OVTES, yleinen osa 6 § Vastaavat KVTES:n II luku 5 §:ä Tehtävän edellyttämä osaaminen Tehtävään liittyvä vaikutus ja vastuu Tehtävän edellyttämät yhteistyötaidot Tehtävään liittyvät työolosuhteet  SUURIN PAINOARVO OSAAMISESSA!

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he6 MUITA VAATIVUUSTEKIJÖITÄ Koulutus Lisätehtävä ja -vastuu Esimiesasema  NÄMÄ HUOMIOON ARVIOINTILOMAKKEESSA LOMAKEMALLIN VARSINAISTEN VAATIVUUSTEKIJÖIDEN YHTEYDESSÄ!

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he7 VAATIVUUSTEKIJÄT OPETUSALALLA Työsuunnitelma pohjana opettajan tehtäväkuvalle ja palkkaukselle Luontevin ajankohta seuraavan lukuvuoden keskeisiä työtehtäviä suunniteltaessa KEHITYSKESKUSTELUT!

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he8 OSAAMINEN Arvioidaan tehtävän hallitsemiseksi tarvittavan tiedon ja taidon syvyyttä, laajuutta ja monipuolisuutta. Näitä kuvaavat tehtävään liittyvä uuden tiedon hankinta, erityisosaaminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen.

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he9 OSAAMINEN, ESIMERKKEJÄ Vaatiiko tehtäväsi opetukseen liittyvää erityisosaamista? Vaatiiko oppilasryhmäsi esimerkiksi kulttuuritaustan, uskontojen, kielten tms. johdosta jotain erityistä tai syvempää osaamista? Joudutko soveltamaan useita opetussuunnitelmia? Onko opetusryhmäsi niin suuri, että sinulta vaaditaan sen johdosta erityisiä tietoja ja taitoja? Vaatiiko työsi peruskoulutuksen lisäksi jotain lisäkoulutusta, esim. pidempää jatko- tai täydennyskoulutusta?

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he10 OSAAMINEN, ESIMERKKEJÄ Toinen tarkastelukulma on harkinta. Tehtävä on sitä vaativampi,  mitä syvällisempiä, laajempia ja monipuolisempia tietoja ja taitoja tehtävä edellyttää  mitä enemmän tehtävä vaatii itsenäistä harkintaa  mitä vähemmän se on ohjeistettu  mitä vähemmän ennakoitavissa harkintaa vaativat tilanteet ovat.

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he11 OSAAMINEN, ESIMERKKEJÄ Osaaminen korostuu tehtävissä, joissa edellytetään jatkuvaa tiedon ja taidon ylläpitoa.  Toteutetaanko useampaa opetussuunnitelmaa?  Eriyttäminen/ yhteensovittaminen?  Syvempi osaaminen?  Suurempi oppilasryhmä?

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he12 TEHTÄVÄN VAIKUTUKSET JA VASTUU Arvioidaan -vaikutuksen laajuutta/ pysyvyyttä koulun toiminnassa -tehtävän vaikutusta työyhteisön toimintaedellytyksiin

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he13 TEHTÄVÄN VAIKUTUKSET JA VASTUU Tarkastellaan tehtävän vaikutusten laajuutta ja pysyvyyttä oppilaan ja työyhteisön: - fyysisiin - psyykkisiin - sosiaalisiin - taloudellisiin olosuhteisiin

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he14 VAIKUTUKSET JA VASTUU, ESIMERKKEJÄ Poikkeaako opetettavan ryhmäsi koostumus muista koulusi opetusryhmistä, esim. syrjäytymisvaarassa olevat oppilaat, erityisiä opetusjärjestelyjä vaativat oppilaat? Joudutko ohjaamaan säännöllisesti muita opettajia, avustajia tai muuta koulun henkilökuntaa? SITÄ VAATIVAMPAA, MITÄ LAAJEMPAAN HENKILÖSTÖPIIRIIN TEHTÄVÄN VAIKUTUKSET ULOTTUVAT!

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he15 VAIKUTUKSET JA VASTUU, ESIMERKKEJÄ Onko sinulla tehtäviä, joista vastaat ja jotka koskevat koko koulua esim. suunnittelu-, koordinointi-, projektitehtäviä? Onko sinulla koko kouluun tai muuhun ryhmään liittyviä työnjohdollisia tehtäviä? KOROSTUU: syrjäytymisvaarassa olevat, jatko- opintokelpoisuus, vastuu avustajien työskentelystä, oman opetuksen ulkopuolinen suunnitteluvastuu jne

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he16 YHTEISTYÖ Arvioidaan tehtävään liittyviä vuorovaikutustekijöitä sekä ihmissuhdevaatimuksia. Laatu, taito asettua toisen ihmisen asemaan, ymmärtää toista ihmistä. Sitä vaativampi, mitä useammin työ edellyttää toisen ymmärtämistä, ongelmatilanteiden käsittelyä ja mitä mutkikkaampia / syvällisempiä tilanteet ovat. Korostuvat tehtävissä, joissa tavanomaista enemmän sidosryhmäyhteistyötä jne

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he17 TYÖOLOSUHTEET Huomio sellaisiin psyykkisiin ja fyysisiin tekijöihin, jotka ovat tavanomaisia. Ei voida työsuojelutoimenpitein poistaa.

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he18 TYÖOLOSUHTEET, ESIMERKKEJÄ Poikkeaako tehtävääsi liittyvien oppiaineiden lukumäärä tai ryhmien koostumus koulun yleisestä tilanteesta? Onko tehtävässäsi joitakin psyykkisiä rasitustekijöitä, joita muilla ei ole? Poikkeavatko opetustilajärjestelyt jotenkin yleisestä tilanteesta? EI OMAA LUOKKAA, USEAMPI TOIMIPISTE,VAATIVA OPPILASAINES!

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he19 MUUT VAATIVUUSTEKIJÄT Koulutus  Tehtävän kelpoisuus määritelty kelpoisuusasetuksessa.  Tilanteet, jossa tehtävässä suoriutuminen edellyttää lisäkoulutusta  Opettajalle annetaan koulutuksen perusteella vaativampia tehtäviä.  Lisäkoulutusta voidaan käyttää hyväksi työyhteisössä.

Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he20 MUUT VAATIVUUSTEKIJÄT … Lisätehtävä ja –vastuu  Opettajalle voidaan määrätä  Mikäli korvataan euromääräisellä, ei uudelleen huomioon!  Esimiesasema  Oppilaitoksen koko, erityisryhmät/ - luokat, erityistehtävä, muun henkilöstön määrä, yhteistyö muiden kanssa