Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he1 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUDEN ARVIOINTI OHJEITA PAIKALLISILLE TOIMIJOILLE OAJ:N LM-kirje
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he2 YLEISTÄ Tavoitteena löytää opetusalan tehtävien vaativuuteen vaikuttavat tekijät. Arviointi suoritetaan nimikkeittäin. Erotettava tehtävän vaativuustekijät henkilökohtaiseen osaamiseen liittyvistä tekijöistä. Olennaisten vaativuuserojen puuttuessa ei pelkästään hitun peruspalkat käytössä!
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he3 PERUSTEHTÄVÄKUVAUS Selkeä ja pelkistetty Lyhyt, yleinen ja helposti ymmärrettävä Opettajan pelkistetty perustehtävä -vaativuutta arvioitaessa voidaan erottaa siitä poikkeavat olennaiset vaativuustekijät
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he4 TEHTÄVÄN KUVAUS, ESIMERKKEJÄ Antaa opetussuunnitelman mukaista opetusta Vastaa opetusryhmästään Osallistuu koulun oppilaiden kasvatukseen Suunnittelee omaa opetustaan Tekee kodin ja koulun yhteistyötä Arvioi oppilaidensa edistymistä Huolehtii osaltaan opetus- ja kasvatustyöhön liittyvästä järjestyksestä ja turvallisuudesta Kehittää omaa ammattitaitoaan
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he5 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUSPERUSTEET OVTES, yleinen osa 6 § Vastaavat KVTES:n II luku 5 §:ä Tehtävän edellyttämä osaaminen Tehtävään liittyvä vaikutus ja vastuu Tehtävän edellyttämät yhteistyötaidot Tehtävään liittyvät työolosuhteet SUURIN PAINOARVO OSAAMISESSA!
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he6 MUITA VAATIVUUSTEKIJÖITÄ Koulutus Lisätehtävä ja -vastuu Esimiesasema NÄMÄ HUOMIOON ARVIOINTILOMAKKEESSA LOMAKEMALLIN VARSINAISTEN VAATIVUUSTEKIJÖIDEN YHTEYDESSÄ!
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he7 VAATIVUUSTEKIJÄT OPETUSALALLA Työsuunnitelma pohjana opettajan tehtäväkuvalle ja palkkaukselle Luontevin ajankohta seuraavan lukuvuoden keskeisiä työtehtäviä suunniteltaessa KEHITYSKESKUSTELUT!
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he8 OSAAMINEN Arvioidaan tehtävän hallitsemiseksi tarvittavan tiedon ja taidon syvyyttä, laajuutta ja monipuolisuutta. Näitä kuvaavat tehtävään liittyvä uuden tiedon hankinta, erityisosaaminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen.
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he9 OSAAMINEN, ESIMERKKEJÄ Vaatiiko tehtäväsi opetukseen liittyvää erityisosaamista? Vaatiiko oppilasryhmäsi esimerkiksi kulttuuritaustan, uskontojen, kielten tms. johdosta jotain erityistä tai syvempää osaamista? Joudutko soveltamaan useita opetussuunnitelmia? Onko opetusryhmäsi niin suuri, että sinulta vaaditaan sen johdosta erityisiä tietoja ja taitoja? Vaatiiko työsi peruskoulutuksen lisäksi jotain lisäkoulutusta, esim. pidempää jatko- tai täydennyskoulutusta?
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he10 OSAAMINEN, ESIMERKKEJÄ Toinen tarkastelukulma on harkinta. Tehtävä on sitä vaativampi, mitä syvällisempiä, laajempia ja monipuolisempia tietoja ja taitoja tehtävä edellyttää mitä enemmän tehtävä vaatii itsenäistä harkintaa mitä vähemmän se on ohjeistettu mitä vähemmän ennakoitavissa harkintaa vaativat tilanteet ovat.
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he11 OSAAMINEN, ESIMERKKEJÄ Osaaminen korostuu tehtävissä, joissa edellytetään jatkuvaa tiedon ja taidon ylläpitoa. Toteutetaanko useampaa opetussuunnitelmaa? Eriyttäminen/ yhteensovittaminen? Syvempi osaaminen? Suurempi oppilasryhmä?
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he12 TEHTÄVÄN VAIKUTUKSET JA VASTUU Arvioidaan -vaikutuksen laajuutta/ pysyvyyttä koulun toiminnassa -tehtävän vaikutusta työyhteisön toimintaedellytyksiin
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he13 TEHTÄVÄN VAIKUTUKSET JA VASTUU Tarkastellaan tehtävän vaikutusten laajuutta ja pysyvyyttä oppilaan ja työyhteisön: - fyysisiin - psyykkisiin - sosiaalisiin - taloudellisiin olosuhteisiin
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he14 VAIKUTUKSET JA VASTUU, ESIMERKKEJÄ Poikkeaako opetettavan ryhmäsi koostumus muista koulusi opetusryhmistä, esim. syrjäytymisvaarassa olevat oppilaat, erityisiä opetusjärjestelyjä vaativat oppilaat? Joudutko ohjaamaan säännöllisesti muita opettajia, avustajia tai muuta koulun henkilökuntaa? SITÄ VAATIVAMPAA, MITÄ LAAJEMPAAN HENKILÖSTÖPIIRIIN TEHTÄVÄN VAIKUTUKSET ULOTTUVAT!
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he15 VAIKUTUKSET JA VASTUU, ESIMERKKEJÄ Onko sinulla tehtäviä, joista vastaat ja jotka koskevat koko koulua esim. suunnittelu-, koordinointi-, projektitehtäviä? Onko sinulla koko kouluun tai muuhun ryhmään liittyviä työnjohdollisia tehtäviä? KOROSTUU: syrjäytymisvaarassa olevat, jatko- opintokelpoisuus, vastuu avustajien työskentelystä, oman opetuksen ulkopuolinen suunnitteluvastuu jne
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he16 YHTEISTYÖ Arvioidaan tehtävään liittyviä vuorovaikutustekijöitä sekä ihmissuhdevaatimuksia. Laatu, taito asettua toisen ihmisen asemaan, ymmärtää toista ihmistä. Sitä vaativampi, mitä useammin työ edellyttää toisen ymmärtämistä, ongelmatilanteiden käsittelyä ja mitä mutkikkaampia / syvällisempiä tilanteet ovat. Korostuvat tehtävissä, joissa tavanomaista enemmän sidosryhmäyhteistyötä jne
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he17 TYÖOLOSUHTEET Huomio sellaisiin psyykkisiin ja fyysisiin tekijöihin, jotka ovat tavanomaisia. Ei voida työsuojelutoimenpitein poistaa.
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he18 TYÖOLOSUHTEET, ESIMERKKEJÄ Poikkeaako tehtävääsi liittyvien oppiaineiden lukumäärä tai ryhmien koostumus koulun yleisestä tilanteesta? Onko tehtävässäsi joitakin psyykkisiä rasitustekijöitä, joita muilla ei ole? Poikkeavatko opetustilajärjestelyt jotenkin yleisestä tilanteesta? EI OMAA LUOKKAA, USEAMPI TOIMIPISTE,VAATIVA OPPILASAINES!
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he19 MUUT VAATIVUUSTEKIJÄT Koulutus Tehtävän kelpoisuus määritelty kelpoisuusasetuksessa. Tilanteet, jossa tehtävässä suoriutuminen edellyttää lisäkoulutusta Opettajalle annetaan koulutuksen perusteella vaativampia tehtäviä. Lisäkoulutusta voidaan käyttää hyväksi työyhteisössä.
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he20 MUUT VAATIVUUSTEKIJÄT … Lisätehtävä ja –vastuu Opettajalle voidaan määrätä Mikäli korvataan euromääräisellä, ei uudelleen huomioon! Esimiesasema Oppilaitoksen koko, erityisryhmät/ - luokat, erityistehtävä, muun henkilöstön määrä, yhteistyö muiden kanssa