Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio 22.1.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Norssi ja Varis juttusilla
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Viikko 8 (18. – 22.2.) Maanantai: (18.2.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8D klo , 8E klo Tiistai: (19.2.) -TET-info auditoriossa 8ABC klo.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Pedagogisen toimikunnan toisen kokouksen muistio
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Pedagogisen toimikunnan viidennen kokouksen muistio
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Sanna Jokinen & Tiia Enckell
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Tasa-arvosuunnitelma
VII Buddhalaisuus Prinssistä Buddhaksi.
Yhteistyö eri luokka-asteiden välillä eli Supportive Cross-age-peer-tutoring KAT.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tämän hetkinen tilanne
Alakoulusta yläkouluun
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Sepon koulu Info Olettekaikki lämpimästi tervetulleita tänne Konalan ala-asteelle. Olen koulun v.s.rehtori Saija Holopainen ja tässä tilaisuudessa.
Esityksen transkriptio:

Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio

 Toimikunnan kokouksessa vieraana yhteistyö pohdintaryhmästä Mervi Lumia sekä Eeva- Maija Kankkunen

 Kunnan pienestä koosta huolimatta oppilaat eivät tunne kaikkia oman ikäluokkansa lapsia. Tämän koetaan tärkeäksi, että koulujen välillä tehdään paljon etenkin luokkakohtaista yhteistyötä.  Yhteistyön yläkoulun ja alakoulun oppilaiden on välillä tärkeää.

 Jo olemassa olevat hyvät toimintatavat säilytetään (esimerkiksi kuudennella luokalla oleva tutustumispäivä ja ryhmäytys seitsemännen luokan alussa).  Luokkien välinen yhteistyö alkaisi jo ensimmäisellä luokalla ja jatkuisi kuudennelle luokalla saakka niin, että yhteistyö olisi aktiivisinta kuudennella.

 Koululuokat voisivat tehdä yhteisiä retkiä ja maksaa yhdessä kouluille tulevia esityksiä, jolloin myös kustannukset mahdollisesti pienenisivät.  Tehtäisiin vuosikalenteri, jossa olisi jo lukuvuoden alussa merkittyinä kaikki ne päivät, jolloin on jotakin koulujen välistä yhteistä tekemistä.  Yhteiset teemapäivät ja työpajat ala- ja yläluokkien välillä  Kummioppilastoiminnan juurruttaminen ja jatkumo yläluokille asti

 Alakoulujen ja yläkoulun oppilaskuntien hallitukset voisivat tehdä yhteistyötä.  TET-viikkojen hyödyntäminen sekä oppilaiden että opettajien tutustumisissa  Siirtyminen yläkoulun puolelle ei ehkä tuntuisi niin suurelta harppaukselta, kun koulu toimintatapoineen ja opettajineen olisi jo hieman tuttu. Opettajat voisivat myös tulla tutustumaan alakoulun oppitunteihin, jolloin he näkevät, millaista alakoulun oppitunneilla on.  Tärkeää on, että yhteistyö ei olisi vain yhtenäiskoulussa ylä- ja alakoulun välillä vaan kaikessa yhteistyössä olisi mukana myös Aseman koulu.

 Suuret yhteiset linjat koulujen välillä olisi hyvä sopia, mutta toisaalta ei saa liikaa sitoa opettajia. Tämä sen vuoksi, että opettajalle pitää jättää valinnanvapaus toteuttaa opetustaan haluamallaan tavalla. Kaiken opetuksen taustalla on kuitenkin OPS, joka määrittää opetusta.  Aseman koululla ja tulevalla yhtenäiskoululla pitäisi olla yhtenäinen kasvatusote. Esimerkiksi kasvatus- ja arviointikeskustelut olisi hyvä määrätä koko kunnassa pakollisiksi.

 Tärkeää on, että kaikilla luokka-asteilla alakoulun puolella olisi yhtenäiset kokeiden arvosanaperusteet. Tämä auttaisi sitä, että ei tulisi tilanteita, joissa toisessa koulussa samalla pistemäärällä saisi arvosanan 9 ja toisessa 8:n. Jos arvosana olisi samoilla pisteillä molemmissa koulussa sama, olisivat oppilaat tasa-arvoisessa asemassa.  Arvosanaperusteet voisivat olla yhtenäiset luokilla 3–4, 5–6 ja 7–9.

 Miten paikallisuus voisi näkyä nykyistä enemmän opetuksessa. Tämän asian pohtiminen jäi vielä hieman lyhyeksi, mutta ajatuksena on, että oppilaat pääsisivät tutustumaan Urjalaan ja samassa koulut pääsisivät tekemään yhteistyötä.

 Yhteistyön toivotaan alkavan jo ensi lukuvuonna  Yhteisiä retkiä, pajapäiviä, luokkarajat ylittävää yhteistyötä, kummitoiminta, yhteisiä tunteja, yhteistyö hyödyttää oikeasti oppilaita, pedanetin käyttö, oppilaat tekevät esim. eoppikirjaa. (esim. tehtävien lähettäminen kavereille)  Osallisuus (oppilaiden haastattelut)

 42/45 perhettä koki yhteistyön tärkeäksi koulujen välillä  Yhteistyössä on voimaa  Koulukiusaamisen ehkäisy  Samanlaiset mahdollisuudet tehdä asioita, samankaltaiset oppimisympäristöt  Epämieluisia yhteistyömuotoja ovat kilpailut, olisiko niille vaihtoehtoja