School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen
School-University Partnership koulun ja yliopiston sopimukseen perustuvaa yhteistyötä opetusharjoittelu yhteiset kehittämis- ja tutkimushankkeet alueelliseen kehittämiseen liittyvät hankkeet täydennyskoulutushankkeet tutkittu teema erityisesti 90-luvun alusta lähtien
Yhteistyön haasteita luottamuksen vähittäinen syntyminen osapuolten erilaiset näkemykset yhteistyön tavoitteista instituutioiden rakenteiden toimintaperiaatteet henkilöstön vaihtuvuus yhteistyömuotojen toimivuus: tapaamiset (muodolliset, epämuodolliset), avainhenkilöiden ja rehtorien sitoutuminen (Zetlin ym. 1992; Winitzky ym. 1992; Rice 2002)
Yhteistyön hyötyjä ammatillinen kehittyminen toinen toisiltaan oppiminen – kollegiaalinen tuki resurssien lisääntyminen opiskelijoiden saamat hyödyt Esim Sandholz (2002): Opettajien kokemat hyödyt tiedon lisääntyminen, parempi tehokkuus, laajentunut kollegiaalinen vuorovaikutus ja johtajuuden taidot
Yhteistyön muotoja tapaamiset: opetusharjoittelun tavoitteet ja käytännöt alan kehittäminen kollegiaalinen vuorovaikutus koulutus ohjaajakoulutus, symposiumit projektit teemottaiset tai alueelliset kehityshankkeet => tutkimus
Johtopäätöksiä Kumppanuusyhteistyö vaatii aikaa Yhteistyö tulisi perustua pitkäjänteiselle strategiselle suunnittelulle: tavoitteiden tärkeys Strategisia kumppanuuksia tarvitaan, jotta voitaisiin kohdata erilaisia ideologisia, generatiivisia ja kapasiteettia rakentavia opettajuuden ja koulutyön asettamia haasteita. = yliopiston kestävä strateginen rooli koulun ja opettajuuden kehityksessä (Day 1998) Yhteisöllinen ja kollaboratiivinen tiedonmuodostus, kehittäminen ja konsultaatio
Opetusharjoittelua koskevan yhteistyön eteneminen Yhteistyön vähittäinen vakiinnuttaminen 1. Säännöllinen tapaaminen, kokemusten jakaminen, harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen 2. Alan kehittämistä koskevien kysymysten pohtiminen 3. Yhteiset hankkeet: opettajien (& opiskelijoiden) sitouttaminen tutkimukseen ja kehittämiseen kollaboratiivinen oppimisyhteisö
Harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen / Ohjauksen laadun ja ohjaustaitojen ylläpitäminen Ohjaavien opettajien sitoutuminen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan keskustelut, kertaukset yhteinen näkemys opettajankoulutuksesta Kyky asettua opiskelijan asemaan Kokemusten jakaminen