School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Ohjaus työtehtävänä.
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Professionaalisen ohjauksen tunnuspiirteitä Hannu Soini Oulun yliopisto, Kasvatuspsykologian tutkimusklinikka, KASOPE 2008.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Oulun normaalikoulun tutkimus- ja kokeilupalvelut Tutkimus- ja kokeilutoiminnan läpinäkyvyys Raportointikynnys (heikot signaalit) Täydennyskoulutuspalveluiden.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
APAJA Lkv
IFLA International Federation of Library Associations
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
VALMENTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
Liikunnan Perusopinnot
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen

School-University Partnership koulun ja yliopiston sopimukseen perustuvaa yhteistyötä  opetusharjoittelu  yhteiset kehittämis- ja tutkimushankkeet  alueelliseen kehittämiseen liittyvät hankkeet  täydennyskoulutushankkeet tutkittu teema erityisesti 90-luvun alusta lähtien

Yhteistyön haasteita luottamuksen vähittäinen syntyminen  osapuolten erilaiset näkemykset yhteistyön tavoitteista  instituutioiden rakenteiden toimintaperiaatteet  henkilöstön vaihtuvuus  yhteistyömuotojen toimivuus: tapaamiset (muodolliset, epämuodolliset), avainhenkilöiden ja rehtorien sitoutuminen  (Zetlin ym. 1992; Winitzky ym. 1992; Rice 2002)

Yhteistyön hyötyjä ammatillinen kehittyminen toinen toisiltaan oppiminen – kollegiaalinen tuki resurssien lisääntyminen opiskelijoiden saamat hyödyt Esim Sandholz (2002): Opettajien kokemat hyödyt  tiedon lisääntyminen, parempi tehokkuus, laajentunut kollegiaalinen vuorovaikutus ja johtajuuden taidot

Yhteistyön muotoja tapaamiset:  opetusharjoittelun tavoitteet ja käytännöt  alan kehittäminen  kollegiaalinen vuorovaikutus koulutus  ohjaajakoulutus, symposiumit projektit  teemottaiset tai alueelliset kehityshankkeet => tutkimus

Johtopäätöksiä Kumppanuusyhteistyö vaatii aikaa Yhteistyö tulisi perustua pitkäjänteiselle strategiselle suunnittelulle: tavoitteiden tärkeys Strategisia kumppanuuksia tarvitaan, jotta voitaisiin kohdata erilaisia ideologisia, generatiivisia ja kapasiteettia rakentavia opettajuuden ja koulutyön asettamia haasteita. = yliopiston kestävä strateginen rooli koulun ja opettajuuden kehityksessä (Day 1998) Yhteisöllinen ja kollaboratiivinen tiedonmuodostus, kehittäminen ja konsultaatio

Opetusharjoittelua koskevan yhteistyön eteneminen Yhteistyön vähittäinen vakiinnuttaminen 1. Säännöllinen tapaaminen, kokemusten jakaminen, harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen 2. Alan kehittämistä koskevien kysymysten pohtiminen 3. Yhteiset hankkeet: opettajien (& opiskelijoiden) sitouttaminen tutkimukseen ja kehittämiseen  kollaboratiivinen oppimisyhteisö

Harjoittelukäytänteiden vakiinnuttaminen / Ohjauksen laadun ja ohjaustaitojen ylläpitäminen Ohjaavien opettajien sitoutuminen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaan  keskustelut, kertaukset  yhteinen näkemys opettajankoulutuksesta Kyky asettua opiskelijan asemaan Kokemusten jakaminen