Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Opiskelija näkökulma: Essi Vainio
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Laaja-alainen arviointi
Hanke
Muokkaus Mari Lampinen,
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua Vaikuta ja vaikutu! Digikansalainen tänään ja huomenna, Helsingin yliopisto Käyttäytymistieteellinen tiedekunta 16.9.2010

Yhteenvetoa ja pohdintaa Miten pidämme Suomen kilpailukykyisenä? Tieto- ja viestintätekniikka osa kaikkia elämänalueita Sosiaalisen median ja jakamisen aikakausi – toimijoiden oma tuottaminen, informaalit ja formaalit opiskeluympäristöt Jatko-opinnoissa ja kaikessa työelämässä tarvitaan tieto- ja viestintätekniikkaa Tietotekniikka on ainoa tieteenala, josta ei saada perusvalmiuksia koulussa – korkeakoulussa aloitetaan nollasta TVT:n rooli motivaation herättäjänä

Tulevaisuuden taidot ja osaaminen Aineiston teemat - ”Mitkä ovat keskeisimmät tekijät tulevaisuuden taidoissa ja osaamisessa?”

THINK—PAIR—SHARE Mitä yritykset edellyttävät valmistuneen opiskelijan osaamiselta? Millaista tekniikkaa kouluihin pitäisi saada? Miten tieto- ja viestintätekniikkaa pitäisi käyttää kouluissa? Miten opettajien ja oppilaiden ja senioreiden mediataitoja ja tvt:n käytön osaamista kehitetään? Miten oppimateriaalintuotanto pitäisi järjestää? Pitäisikö työkirjoista luopua? Miten koulujen ja yritysmaailman välistä yhteistyötä voidaan edistää? Miten tuetaan koulujen yhteisöllisyyttä ja yhteisöllistä toiminta-kulttuuria? Pitäisikö hallitusohjelmaan kirjata tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittäminen? Mitkä ovat tärkeimmät kansalliset linjaukset teidän näkökulmastanne? Mitä pitäisi ehdottomasti olla mukana?