laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OHJAUSPROSESSI… Mistä lähteä liikkeelle? Mitä tulisi huomioida ennen työssäoppimisen alkua? Kuka tämän hoitaa
…OHJAUSPROSESSI… Työssäoppimispaikalle Alkuohjaus Perehdytys ja perehtyminen Motivointiakannustusta Motivointia, kannustusta!
…OHJAUSPROSESSI… Arviointi- ja palautekeskustelu Ammattiosaamisen näyttöjen arviointi
Roolit prosessikaaviossa - Opiskelijan ohjauksen malli: YSAO
Ohjauksen prosessi LAVA-LATU-LAKI-mallissa (TTS)
KUULUMISIA KENTÄLTÄ… OPISKELIJOIDEN AJATUKSIA LAAJENNETUSTA TYÖSSÄOPPIMISESTA positiivinen näkemys: hyvä menetelmä Oppivat hyvin ja pitivät (monipuolisista) tehtävistä. Saaneet tehdä enemmän kuin koulussa. Hyvä juttu, jota pitää jatkaa. Pitäisi tiedottaa enemmän. Työpaikalla ohjaaminen ei ole ollut ainoastaan yksittäisen henkilön varassa, vaan useampi työntekijä on osallistunut ohjaamiseen On saanut neuvoja asioiden toteuttamisessa, vastauksia runsaisiin kysymyksiin ja perusteluja siihen miksi kannattaa tehdä näin eikä noin
…KUULUMISIA KENTÄLTÄ ”Kun tietää tosissaan mitä tekee ja sitä tekee tarpeeksi usein niin kyllähän asiat pikkuhiljaa jää mieleen, eikä tarvitse enää kysellä. Ja saa samalla myös itseluottamusta!” Esim. lukion tai toisen ammatillisen tutkinnon suorittaneilla ilman laajennettua työssäoppimista olisi "reikäinen / hyppytunti”-lukujärjestys mahdollisuus valmistua nopeammin lisää työllistymisen mahdollisuutta -> työssäoppimisjakson ansiosta on syntynyt työsuhde alkuopastukseen kaivataan lisää tietoa, erityisesti kun opiskelija menee räätälöidysti eikä muun ryhmän kanssa samaan aikaan opiskelijoille oli merkitty poissaoloja oppilaitoksesta -> tiedonkulun ongelmia
Loppupäätelmiä Alkuohjauksen merkitys on erittäin tärkeä! Ohjausta tarvitaan aina, kun opiskelijan elämään, oppimiseen yms tulee jokin muutos. Määrä ei korvaa laatua. Jos alkuohjaus ontuu ja pelisäännöt jäävät epäselviksi, ohjausta tarvitaan työssäoppimisen edetessä moninkertaisesti. Ohjaaminen ei ole yhden ihmisen tehtävä.