W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ongelmaperustainen oppiminen
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 3 – Työpaikat oppimisympäristöinä, työpaikkaohjaajan tehtävät ja työpaikkaohjaajien.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Konstruktivismi Tekijä Bogi
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

w w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN NÄKÖKULMASTA

w w w. h a m k. f i Koulutuksen tavoitteet Tavoite on työpaikkajaksojen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin kehittäminen yhdessä työelämän edustajien ja opettajien kesken. Osallistujiksi toivotaan tuotantopainotteisesta insinöörikoulutuksesta vastaavia opettajia yhdessä yrityskumppaninsa kanssa. Seminaarityöskentely auttaa osallistujia kehittämään kuhunkin koulutusohjelmaan ja tuotantoalaan sopivia ratkaisuja. Lisäksi tavoitteena on työpaikkaohjaajien jatkuvan amk-kohtaisen koulutusmallin kehittäminen. Koulutuksessa pedagogista asiantuntemusta hyödynnetään työpaikkajakson ohjauksen kehittämisessä.

w w w. h a m k. f i Päivän tavoitteet Saada viimeisimpiä näkökulmia TUPA- kehittämistyöhön Jakaa kokemuksia ja osaamista mm. kehittyneitä suunnitelmia esittelemällä sekä arvioimalla Analysoida TUPA-opintoja opettajan töiden suunnittelun, työpaikan ja oppilaitoksen toiminnan näkökulmasta

w w w. h a m k. f i Työperusteisen opsin laatiminen (Boreham 2004) Opetussuunnitelman tulisi rakentua kaiken kaikkiaan käsitteellisestikin kokonaisvaltaisiin työprosesseihin – työ voidaan nähdä kontekstina, jossa inhimilliset kyvyt saavuttavat korkeimmat rajansa On saavutettava kiinteä kollaboraatio työpaikan ja koulutuksen järjestäjän välillä, jotta oppilaitos ja työpaikalla tapahtuva oppiminen on mahdollista kaikkia osapuolia hyödyntäen Oppilaitoksessa (luokassa) tapahtuva oppiminenkin olisi integroitava työprosesseista saataviin kokemuksiin Oppimista tulisi edistää kannustamalla ja korostamalla tiimityötä autenttisissa työtilanteissa, koska merkittävät kompetenssialueet ovat kollektiivisia.

w w w. h a m k. f i Tupa-ratkaisuissa arvioitavaa: 1.Tavoitteet eri osapuolten näkökulmasta 2.Opintojen ajallinen ja sisällöllinen kytkentä oppimisen sekä opiskelijan ja työpaikan motivaation näkökulmasta. 3.Ohjaus ja arviointi tavoitteiden suunnassa. 4.Työpaikkaohjaajien kouluttaminen

w w w. h a m k. f i Työelämäyhteistyön lisääminen asettaa haasteita opettajan työlle ja sen organisoinnille Toimet opettajien työelämäosaamisen lisäämiseksi - TUPA- opintojen johtaminen Koulutusohjelmien työelämäyhteistyön koordinointi kaiken kaikkiaan Työelämälähtöisen ennakoinnin ja arvioinnin kehittäminen Työelämän tarpeista nouseva oppilaitoksen toiminnan kehittäminen Työelämälähtöiseen pedagogiikkaan perustuvan toiminnan organisointi Yhteistyön mahdollistaminen opettajien kesken ja työelämän suuntaan

w w w. h a m k. f i Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen/opettajan työnkuva Opettaja yhteistyön tekijänä; neuvottelutaidot, rajojen ylitykset ja uskallus Opettajasta ohjaajaksi Opettaja ammatillisen osaamisensa päivittäjänä ja elinikäisenä oppijana Opettaja perinteiden rikkojana; oppimiskäsityksiin ja rooleihin liittyvät haasteet Entisenä virkamiehenä; työaika yms. Käsitteet muutoksessa Ammatillisen koulutuksen edustajana ja myyntimiehenä

w w w. h a m k. f i Miksi keskinäinen yhteistoiminta on vaikeaa? (Parviainen 2006) Kilpailua vai yhteistoimintaa? Monet asiantuntijatyössä käsiteltävät monimutkaiset ongelmat vaativat asiantuntijuusrajojen ylittämistä tai useamman alan asiantuntijan yhteistoimintaa, mutta… Hierarkiat ja valtapositiot Organisaatiokulttuuri (pätevät työntekijät voivat toimia itsenäisesti…?) Kognitiivinen assymmetria (eri tasolla oleva tiedonmuodostus) Kieli ja ammatilliset terminologiat Sukupuoli ja etninen tausta Emootiot Luottamuksen puute

w w w. h a m k. f i Miksi yhteistoiminta ei ole mahdollista? Liiallinen luottamus Yksilölliset intressit Kiire ja aikapolitiikka Kilpailu Tila Onnistunut kollektiivinen tiedonmuodostus kehittää kollektiivista asiantuntijuutta ryhmän jäsenten kesken. Yksilön ei tarvitse osata kaikkea, osallisuus kollektiivisessa asiantuntijuudessa mahdollistaa pääsyn asiantuntijoiden tietotaitoon ja osaamisen